Här kommer en lista på saker jag har kommit fram till att jag inte ska ha, och som tar mer tid än de ger.
- TV och streamingtjänster (självklart egentligen).
- Smart belysning och andra smarta prylar. Tar alltid tid att konfigurera, installera, uppdatera, boota om och buggfixa. Allt som är smart och trådlöst tenderar att börja jävlas förr eller senare. Skippa smart-grejorna och skaffa sånt som är enkelt och analogt istället.
- Köksmaskin/matberedare. Tar tid att ta fram, göra ren och tar en massa plats. Och förr eller senare går skiten sönder också. Nu lagar jag inga jättemängder av mat men jag har kommit fram till att den tog för mycket tid och plats. Ska jag skiva stora mängder grönsaker så använder jag en manuell mandolin istället, den kostar några hundralappar och innehåller ingen elektronik som kan går sönder. Klassiskt rivjärn funkar bra om jag ska riva något. Tar 5 sekunder att pocka fram och inte lång tid att diska. Att riva 5 morötter går fortare med rivjärn än med matberedare.
- Släpvagn. Hur kul det än är med en schysst släpvagn så är det enklare att hyra vid de tillfällen jag behöver en släpvagn. Om man håller på och renoverar är det bra, annars inte. En släpvagn drar en del pengar i underhåll, däckbyten, besiktningar mm.