Jag tänkte idag bidra med mitt bästa, kanske något simpla, ekonomiska tips till alla er gifta män därute som saknar äktenskapsförord. Liksom fatFIRE 2035 är jag nog också åt det mer traditionella= något naiva hållet? som ser relationen som en enhet. Äktenskapsförord är bra för 1 part men något oromantiskt enligt mitt tycke. Men jag tror många fler oavsett kön och juridiska avtal ändå kan dra nytta av dagens råd på andra plan. Givetvis gäller rådet även alla rika fruar här finns, alla män med män och ickebinära osv osv.
Från en som aldrig tittat på ekonomibyrån, direkt bläddrat förbi dom där sidorna i tidningen med aktiekurser och dylikt så besitter jag en egen personlig erfarenhet som jag tänkte dela med mig av och som kanske gör att ni har en större chans att faktiskt behålla det ni surt tjänat och sparat in. Det här med downside risks är ju nåt man uppenbarligen måste väga in i sin ekonomi. Jag vill härmed återgälda lite av alla de tips jag själv fått mig till skänks av de många vänliga själar som önskat hjälpa mig som “Barista leanfire tidigare hemmafru nu i husbil”. Lägg detta på minnet kära karlar så kanske ni kommer rädda enorma summor; Glöm inte ge er fru en puss! Matematikskillsen är ju inte min starka sida men ett simpelt räkneexempel a la “om du har 4 miljoner och du blir av med hälften hur mycket har du kvar då” fattar jag faktiskt. Och nu har min exmake blivit smärtsamt medveten om den kalkylen med. Den ackumulerade rikedomen förlorade han ju nämligen med 50 % procent i ett nafs.
Jag vet att det är en enorm kärlek bakom det där att vilja försörja, bygga och skapa möjligheter. För detta blir blir ni nog inte uppskattade tillräckligt. Jag har fått en fantastiskt fin gåva av min exmake, som jag är djupt tacksam över, genom den trygghet och frihet han genom sitt idoga arbete har försett mig med under alla år och nu även framöver kommer förse mig med genom bodelningskapitalet. Men att inte glömma att vårda relationen även på andra sätt och ge den där pussen är den absolut billigaste och mest effektiva (och nog även trevligaste) metoden och försäkringen att skydda sitt kapital skulle jag vilja påstå. Så gå och pussa din fru istället för att lägga massa timmar på att optimera dina indexfonder med några enstaka procentenheter denna helgen. Det är ju såå mycket mysigare och mer lyckobringande med! Varsågoda och allt gott!
Det gör du rätt i! Oavsett outcome ångrar man ju knappt aldrig en puss med sin partner. Man får göra det bästa av nuet för det är ju egenrligen det vi vet att vi har.
Jag tittade på ett intressant program med en amerikansk skillsmässadvokat. Han sa ngt intressant I linje med din poäng.
Frågan han fick var vilka de första tecknen var på en relation som höll på att ta slut. Han svarade i stil med att det var de små sakerna som partners gjorde i vardagen för att de värdesatte varandra. En make som slutade blanda ihop morgonmusli till sin fru. Inget stort hon reagerade på där och då.
Att ta varandra för givet. Att inte känna att man behöver göra sig förtjänt av sin partner.
Yes, de små sakerna i vardagen är otroligt viktiga. Det är kanske Gottman du syftar på, som i sitt love-lab pratade om “bid for connection” som partnern kan besvara på olika sätt. Där man vänder sig till sin partner, svarar an , ser varandra byggs ett känslomässigt bankkonto upp jämfört om man vänder sig bort…eller vänder sig mot på olika vis..då förlorar man intimiteten
Ahh, kul, får kolla upp den snubben med. Men då får vi skriva upp på listan med råd att inte glömma blanda müslin med då ju Ta inte era partners för givna hälsar fritidsforskaren, agatonsax och James Sexton till folket därute! Eller skulle man ta varandra för givet tyckte han… sorry blev lite osäker på vad du menade.v Min man sa iallafall rätt ut att man skulle kunna ta varandra för givet…och se där gick det inte så bra iallafall.
Romantikern i mig tog ut äktenskapsförordsfrågan efter 2:a date:n. Jag kommer inte gifta mig med någon som inte skriver på ett äktenskapsförord. 12 år senare blev det vi två och givetvis är det ett äktenskapsförord påskrivet. Vi har ingen giftorättsgods, allt är enskild egendom, vi äger halva radhuset var.
Oavsett hur du tolkar det, om det är en gåva eller inte, så var det din rätt att få halva ackumulerade egendomen. Man måste också tänka att man har oddsen mot dig, 50% av alla äktenskap slutar i skillsmässa, ändå är det fler som har en hemförsäkring än äktenskapsförord. Jag tror absolut inte på hemmafru-idealet för man är inte jämlik rent ekonomiskt. Kvinnan utvecklar inte sin fulla potential helt enkelt om man är beroende av mannen i ett heterosexuellt äktenskap. Jag känner mig själv. Jag kommer inte automatiskt gilla gamla tanter när jag är 60 år gammal. Tyvärr.
Ja det var nog ett snedtänk beroende på va din man menade.
Jag och Sexton menar båda att det bådar illa för en relation om man slutar anstränga sig för att förtjäna sin partner. Dvs ta inte din partner för givet. Då sjunker deras värde i dina ögon.
Utveckla gärna vad du menar med det. Jag utgår från att du pratar om yta. Så, att du ska skilja dig med din fru när hon är 60 pga att hennes kropp åldrats? Finns ju få rätt eller fel i relationer så länge som man är transparent i förväg, tänker jag.
Som sagt, man vet aldrig. Jag har absolut inte tänkt skilja mig, men om äktenskapet av någon anledning inte håller så blir det inte ett krig om pengarna iaf. Det är smärtsamt nog. Tanten är ju 12 år yngre än vad jag är. Större risk att hon lämnar mig för att jag är gammal och grinig. =P
Mm jag antog nog att det var så du menade för det är ju det magkänslan säger med. Men försörjning var ett fint sätt att visa att min man brydde sig ändå även om det övriga ibland lämnade lite mer att önska
Det är viktigt att man inte bara ser varandra utan också visar det. Speciellt när det gäller de vardagliga otacksamma sysslorna som städning, diskning mm som bara syns när de inte utförs. Berätta för din partner hur du uppskattar de saker de gör och inte bara förutsätta att de vet det, även om det är delade sysslor.
Alla får göra det som passar dom bäst. Nä, man utvecklar inte sin fulla potential på flera sätt men man kan bli rätt bra på andra. Med facit i hand ångrar jag absolut inte den tiden, jag har fått otroligt mycket, framförallt tid med mina barn och tid med mig själv.
Vad bra, jag bidrog ju mycket mindre till inkomsterna än de flesta andra kvinnor gör. Trots att du inte riskerar att bli av med så mycket så pussa din fru ändå vetja
Att vårda sin relation kan vara ett av det viktigaste ekonomiska råden. Om inte annat så kommer det rent krasst många stordriftsfördelar. Men det är framför allt viktigt med ett partnerskap där man stöttar och möjliggör varandras ekonomiska resa.
Jag tycker också att rådet om äktenskapsförord “för annars förlorar man hälften” är onyanserat. Man får hälften av allt. Om man vill ha äktenskapsförord för att man är i ekonomiskt överläge, ska man vara beredd på det omvända. Och att ens make/maka inte kommer vilja dela med sig då. Många är ju okej med det, medan andra inser inte förrän där och då hur det kan svida när ens partner plötsligt får in mer kapital. Vi hade ju ett exempel på forumet där den ene prompt skulle ha separat ekonomi för att han tjänade mer, men ville åt sin frus sparande när pensionen kom.
Sist vill jag säga: ja, 50% av äktenskap slutar i skilsmässa. Däremot håller mer än hälften av förstagångsäktenskapen. Ska man hålla på med game theory, så bör den som gifter sig för första gången planera ekonomin som att man aldrig skiljer sig. Och följa rådet om att vårda relationen!
Det lät som jag hade en supporter för min tes här. Ja att fylla på varandra på alla plan ger nog ringar på vattnet vilket kommer spilla över på det ekonomiska också garanterat. Känner man stöd och körlek får man kanske kraft till att kämpa ihop dom där pengarna..