Råd till högpresterande ung vuxen

Det är alltid en fråga om potential och sannolikhet.

Det är extremt få som lyckas nå toppen som en VD och få en sådan topplön. Liknande om hur några få spelutvecklare eller författare tjänar storkovan, men 99.9% går knappt runt.

Så hur rationellt är det att satsa på något med en 99% risk att misslyckat, om man kan välja ett spår som har mindre potential men nästan en garanti om att tjäna mycket pengar (om än inte bli miljardär)?

Om man ska maxa potentialen så är det nog ännu bättre att starta eget företag själv.

2 gillningar

Det verkar som att många konsultlådor saknar de stordriftsfördelar och nätverkseffekter företagsägare kan ta del av. De byter bara tid mot pengar precis som anställda. Högre tjänster i större bolag kan väl precis som ägare få speciella skalfördelar eller förhandlinslägen.

Trösten är väl att hon är högpresterande och kanske faktiskt är bättre än 99%. Då förbättras oddsen avsevärt. Risken är å andra sidan att hon anses vara högpresterande utan att faktiskt vara det. Eller bara är högpresterande ibland.

1 gillning

Nja skulle ändå säga att hon har god sannolikhet att nå väldigt långt på ett stort bolag med den potentialen. Hon kan absolut nå en topptjänst och få flera hundratusen i månadslön på stora internationella bolag. Även här i Sverige tjänar ju VPs runt 100-150k/mån på stora bolag som Volvo eller Ericsson när man kollar upp dem på Lönekollen. EVPs ligger runt 300-400k/mån på de stora bolag här i Sverige jag kollat upp folk på.

Många högt uppsatta chefer drar in flera hundratusen i lön och bonusar, även om de inte är VD. Tror folk har glömt att man faktiskt kan jobba sig upp på stora bolag och tjäna riktigt jäkla bra. Man behöver absolut inte byta företag eller konsulta för att bli framgångsrik, finns flera vägar.

2 gillningar

Var lite tveksam om jag skulle skriva eller inte, då du egentligen inte efterfrågar denna typ av råd, men here it goes…från en ”högsta betyg i alla ämnen” till en annan. :slightly_smiling_face:

Hon behöver nog egentligen inga konkreta råd om möjliga vägar. Med hennes driv kommer hon att ta sig dit hon vill, styrd av sin egen nyfikenhet och inre motor. Men det som man kanske inte tänker på är vad som händer när man når dit man vill, uppfyller sin potential och har ett liv som är byggt kring prestationen och ambitionen. Mitt mest värdefulla inspel är att identifiera vad hon också vill ha i livet som inte är prestations- och karriärbaserade mål.

Risken för högpresterande individer är inte att de inte får det dom vill, utan snarare att de kommer få exakt det de vill, och behöver rusta sig för förutsättningar av framgång och de andra omständigheterna i livet. :slightly_smiling_face:

8 gillningar

Helt klart skulle jag säga. Blir lite som att oavsett yrke säga jag tar 0kr fast lön och 100% provision vilket innebär att om resultatet är runt snittet av andra anställda bör i en hyfsat balanserad marknad lönen bli motsvarande en anställning. Men vid smart och rätt riktad högprestering bör lönen kunna bli det dubbla eller flera X högre. Men det gäller som många berört att personen bör tycka det är kul och brinna för det. Annars kan motivationen snabbt svalna.
Att vara högpresterande som person men inte hamna rätt med det kan va riktigt tufft. Också skillnad på att prestera mycket och att prestera smart, dvs en del drivna kör på järnet och maxar sin output istället för att tänka strategiskt var de ska lägga sin output för att få ut mer av den.

1 gillning

Har haft en liknande person i min närhet, bäst i allt och bestämde sig för att plugga juridik. Hon fick lära sig den hårda vägen att det finns många som är lika bra och bättre - och även mer likeable, med bättre kontakter…

Dessutom något helt annat att nöta sig till bra betyg i gymnasiet vs. få bra betyg på Universitetet. Personen i min närhet hoppade av efter ett år, och efter några sabbatsår valde hon en vanlig ekonomiutbildning.

Hon är fortfarande väldigt ung, så uppmana henne att fundera på vad hon vill. Det låter som att mycket goda förutsättningar finns :blush:

2 gillningar

En svensk 19-åring kan snabbt bli varse om konkurrensen på ett prestigefullt universitet utomlands. Det finns många ruskigt begåvade ungdomar utanför vårt lands gränser.

2 gillningar

Jag tycker det är bra att uppmuntra och suportera sina barn men i det stora hela, att vara “högpresterande” med toppbetyg efter gymnasiet när man är 19 betyder ju ingenting. Jag tänker tillbaka på alla som var högpresterande med toppbetyg i min klass i gymnasiet och det har inte blivit något stort av ingen av dem. Vilket är också helt ok, inte alla behöver/vill ha ett jobb som VD.

Färdigheterna som krävs för att få toppbetyg är inte samma som kommer ta en vidare i karriären. Vissa ungdomar har lätt för att plugga och i presterar bra i skolmiljön, men sen verkligheten är en annan. Det krävs uthållighet, år av hårt arbete, förmågan att hantera frustrationen, lära sig att allt går inte alltid som man vill eller önska sig och fortsätta jobba hårt trots det. Bygga relationer och lära sig att hantera människor är också otroligt viktigt, att bli omtyckt och driven utan att trampa på andra, osv.

3 gillningar

Preststionsprincessa?

En perfekt mix för att bränna ut sig från båda ändarna.

Men använd energikapitalet sunt, till det som ger utdelning.
Återhämta dig mellan prestationerna…

1 gillning

Jag var på samma plats i den åldern så här kommer lite tips jag önskar jag hade fått!

• söker man prestigefullt universitet så är alla ambitiösa, har lätt för sig och har högsta betyg. Majoriteten går från att vara toppstudent till att vara medelmåttiga. Det är otroligt tufft. Jag gick en utbildning där nästan alla hade högsta betyg i allt och vi hade nästan 50% avhopp första året pga av att de inte stod ut med att kugga tentor (första året var det många kurser där mer än hälften kuggade) eller inte vara bland de bästa längre. Det absolut bästa man kan göra är att ställa in sig på detta.
    Dom som hade kämpat mer för sina betyg i gymnasiet hade lättare att klara sig. Så mitt tips här är att jobba på Resiliencen.

• undvik toxiska arbetsplatser (eller andra sammanhang) som pesten. Största risken man har som ambitiös ung vuxen är att hamna på en plats där det är omöjligt att prestera och där man bränner ut sig. Det är otroligt viktigt. Välj första jobbet där du får en bra chef som tror på dig och hjälper dig utvecklas. Om man inte mår bra på en arbetsplats sluta direkt och lita inte på folk som säger att ”det ser dåligt ut om du varit där för kort tid”.

• hitta en mentor som är ca 15 år längre fram i karriären och kan hjälpa till att öppna dörrar men framförallt ger perspektiv på din upplevelse

• Knyt genuina kontakter! Sök inte efter folk som du tror kommer vara bra för dig i framtiden utan människor du litar på och som stöttar dig. Man blir förvånad över vilka som kommer hjälpa en 10 år senare.

• var trevlig mot alla du möter

• om något känns rätt så testa. Om du tröttnar så sluta. Att ha bredd i sin erfarenhet är en fantastisk framgångsfaktor och gör en unik. Framgång tar ofta märkliga vägar och ett fritidsintresse eller sidospår kan också bidra till en drömkarriär. Saker har en tendens att vara logiska i retrospektiv.

• jobba på din personliga utvecklingen och inte vara karriären. Ta tag i mentala sår, rädslor och jobba på den själsliga utveckling. Man blir enormt stark när man lärt sig ha distans till både sitt eget och andras drama

14 gillningar