Rädd för superbubbla - pensionsparande?

Hej!
Jag är helt ny på investeringsfronten och vill gärna få tips. :slight_smile:
Jag är 30 år gammal och tänkte sätta in 200 000kr på ett ISK för pensionssparande och sen ha ett autogiro till det men är rädd för superbubblan som Jeremy Grantham pratar om.

Pensionssparande är ett långtidssparande och även om det blir en kris så borde det inte spela någon större roll… men då han pratar om en superbubbla och inte bara en vanlig bubbla så blir jag orolig då förlusterna blir större och tar flera år att komma tillbaka från.

Jag har lyssnat på avsnitt 99 och hade tänkt investera pengarna i Länsförsäkringarnas Globala Indexfond på Avanza, men insåg att de investerar mestadelen av sina pengar i stora amerikanska företag.

Jag lyssnade på det här avsnittet av Jeremy Grantham Calling a Super Bubble: Front Row With Jeremy Grantham - YouTube och förstod inte jättemycket… men jag snappade upp att han tyckte att man skulle satsa på japanska fonder istället för amerikanska framöver pga superbubblan.
Dock har jag inte hittat så bra fonder.

Jag har inte arbetat mycket tidigare så det är därför jag tänkte satsa på mitt pensionssparande.
200 000kr är ca 80% av mina tillgångar.
Jag vet att det för mig är en stor del (kanske för stor del då man ska ha bufferthink, 1 års hink osv) att satsa på fonder men min partner har en mycket bättre ekonomisk situation och i samråd med hen har vi bestämt att det är bra om jag försöker ordna till min pension då jag knappt har jobbat.

Sammanfattningsvis funderar jag på hur mycket superbubblan kan sabba mitt pensionsparande ifall jag investerar mina pengar i Länsförsäkringar Global Indexfond nu.

Ska jag investera 100 000kr nu och invänta superbubblan och då investera 100 000kr?
Eller ska jag investera 100 000kr i Länsförsäkringar Global Indexfond och investera 100 000kr i en japansk/asiatisk indexfond?

Vore tacksam för tips och råd. :slight_smile:

Tusen tack!

1 gillning

Hej Melinda, välkommen till forumet!

Jag hade inte försökt invänta något. Det är omöjligt att pricka rätt.

Jag hade inte heller heller satt jättemycket pengar just i en Japanfond. Jag hade hellre satt pengarna i en globalfond som marknadsviktar Japan enligt nuvarande börsvärde.

Du kan också läsa RikaTillsammans-artikeln om hur mycket man bör lyssna på “experter”: https://rikatillsammans.se/singla-hellre-slant-an-lyssna-pa-en-expert/. “Rubriken säger rätt så mycket: Singla hellre slant än lyssna på experters uttalande om framtiden!

3 gillningar

Sätt först av pengar så att du har din buffert! Helst på sparkonto med ränta. Resten investerar du långsiktigt i en bred och billig portfölj. T.ex 100% Spp aktiefond global/Länsförsäkringar global indexnära eller “Globala barnportföljen” eller “Basportföljen” .

Försök sedan undvika att kolla portföljen för ofta (ombalanseringen 1 gång om året om du väljer något annat är 100% i en global indexfond). Bry dig inte hur börsen går eller om den kraschar. På 35 år så kommer det nämligen hända flera gånger och det är lönlöst att försöka tajma detta.

1 gillning

Utan att ha kollat på klippet så förstår jag inte varför de tycker att Japan är ett bra alternativt.

Min känsla har snarare varit att Japan ligger ännu längre fram i den utveckling som vi ser i Sverige, Europa och USA. Centralbanken har en ultralätt penningpolitik och köper obligationer av alla former samt även börsen.

Detta leder till en låg tillväxt, låg inflation och skyhög statsskuld. Jag skulle inte köpa Japanska fonder ens under hot.

1 gillning

Om Japan ligger längre fram än övriga Väst.
Och du inte skulle handla Japanfonder ens under hot.
När slutar du handla västerländska fonder?

1 gillning

Välkommen hit!

@Johann och @MattiasA90 har gett bra tips redan. Är det pensionspengar och inte t ex boende du sparar till så sätt det långsiktigt och stirra inte på börssiffrorna. Men sätt det globalt, inte i Japan, av nämnda skäl. Ska man ha mer någonstans så är det isf i Sverige pga home bias.

En sak till, sluta lyssna på tubers som tuggar ekonomi och tjänar mest på antal streams. Eller lyssna, men följ inte råd därifrån. Japanrådet skulle jag möjligen ge en amerikan som preis gått i pension och som nu lever på sina besparingar.

Är du nojjig kring att sätta in alla 200k på en gång, vilket jag väl förstår när det utgör 80% av dina besparingar, så sprid ut det med månadsbetalningar, t ex 10 eller 20k i månaden. Då får du också se lite hur 2022 utvecklar sig och om Grantham har rätt eller bara tuggar luft. Har han rätt hinner du troligen även köpa in dig under “billiga” perioder. Har han fel har du inte förlorat lika mycket som du gjort om du enbart väntar.

Hade du lyssnat på just herr Granthams råd för nästan exakt ett år sedan och placerat allt i tillväxt hade du suttit med sisådär -3,5% avkastning på ditt kapital idag (Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära) https://cornucopia.se/2021/01/grantham-amerikanska-borsen-i-en-episk/

Jämfört med Länsförsäkringar Global Indexnäras cirka 21%-iga avkastning till exempel om du hade ignorerat honom och fortsatt placera globalt och i USA enligt deras marknadsvikter :slight_smile: Fundera på hur rätt han har i sin tes i det här fallet mot bakgrund av det!

Varför ges dessa “gurus” mediautrymme?

J. Grantham, nu smäller det jan 2018

J. Grantham, nu smäller det snart juli 2016

J. Grantham, negativ avkastning under kommande 7 år, 2014

J. Grantham, next year will be a dangerous year, 2013

1 gillning

Man måste ge honom att det inte är alla som har lyckats förutsäga 7 av de senaste 2 börsbubblorna :laughing:

9 gillningar

Alla som ropar varg varje år får någon gång rätt och kan sedan titulera sig GURU.

1 gillning

För övrigt en väldigt sevärd intervju oberoende i vad man själv står i frågan.
… om man vågar ta in någon annans perspektiv och erfarenheter.

Till svar till TS, så är det alltid gambling att satsa på enskilda marknader, man kan ha tur eller så kan man ha motsatsen.

Jag anser att du absolut inte ska gå in med 200.000 om det är 80% av det du har.
Du borde ha en större bufferthink, innan du går 100% i aktiefonder, oberoende av vad din nuvarande partners ekonomi är.

Är du rädd för en bubbla eller en större korrigering, men ändå vill börja. Testa att lägga in löjligt små summor varje månad. Så får du se hur det känns för dig i upp och nedgångar, så får du både erfarenheter och hinner upptäcka om det var en bubbla eller inte.

Hur i all världen har du fått för dig att satsa på Japan?

För skojs skull se hur Japans index har utvecklats de sista 40 åren…

Tack för alla hjälpen allihopa! Vad bra det var att ställa frågor till er här på forumet :slight_smile:

Anledningen till att jag hittade intervjun var för att jag hittade en morgonrapport på SEB där de nämnde hans namn och intervjun på youtube… och då tänkte jag att om SEB tog upp det så var det säkert angeläget att kolla upp.
Jeremy Grantham nämnde Japan i början av intervjun och då tänkte jag att “ja, det ingår väl i den asiatiska marknaden och den asiatiska marknaden är kanske motsatsen till den amerikanska marknaden. Så om den amerikanska marknaden hamnar i en kris så kanske Japan/den asiatiska marknaden går bättre eller iallafall är mer stabil”.

Men, men… är man inte alls påläst som jag är så är man ju lätt ute och cyklar!
Så tack för er input! :slight_smile:

Jag har också investerat en mindre summa och inte gått in med hela beloppet… insåg det efter att jag hade skrivit att en större buffert är såklart bra. Så tack för det med!

Jag har kollat lite på olika sparkonton och tänker att jag ska bygga upp min krisbuffert.
Sparkontot jag har nu har en väldigt låg ränta och jag hoppas kunna hitta något bättre.
Ett krav är att det ska finnas insättningsgaranti.
Vad tycker ni om Landshypoteket? Deras ränta är 0,45% och det tycker jag låter rätt bra!
Men jag har missat något viktigt?

Tack!

Compricer kan du sortera sparkonton på ränta, och filtrera för att bara visa de med insättningsgaranti.

I vårt hushåll använder vi Klarna, för närvarande 0.8% utan bindningstid. Självklart med insättningsgaranti.

1 gillning

Lunar Bank 1,05% fria uttag och insättningsgaranti.