Räkna på transportkostnader när man väljer boende

Sen är det ju det här med det svenska vädret… Hade ärligt talat föredragit att åka elcykel eller något till jobbet men det regnar ju mer eller mindre hela tiden och det här med att komma fram med fullt flås efter mil cykling är inte heller optimalt…

Du har ju inte fel men på många orter är det ganska enkelt att gissa var man kommer att arbeta på ett ungefär. I storstäderna är vissa branscher extremt sannolika att vara mitt i centrum och det är därför fullt rimligt att räkna med att man i all evighet kan cykla till jobbet om man bosätter sig mitt i centrum och fullt rimligt att anta man får åka pendeltåg om man bosätter sig utanför stan etc…

1 gillning

För mig är det mer av en livskvalitetsfråga att ha gångavstånd till allt jag gör ofta än en budgetfråga. Den primära budgetposten som är kopplad till boendet är för mig skatten.

1 gillning

Du menar kommunalskatten nu antar jag.

Jag har läst artikeln och jag bor i Stockholm. Jag uppfattar att den bild som målas upp är kraftigt förenklad. Datan verkar i sig vettig men de fokuserar för mycket på få variabler. Det vore säkert möjligt att dra fram ytterligare samband och ”sanningar”.

Jag bor i hus och har ganska stort. Avståndet till stan är förhållandevis långt men restiden med kollektivtrafik är förhållandevis kort. Jag skulle knappast tjäna på att flytta till något annat. Även lägenheterna i närheten skulle jag betrakta som inte riktigt prisvärda, om man ser till vad man får.

Att flytta till mer centralt läge skulle dra upp kostnaden något oerhört om jag samtidigt skulle behålla preferensen att bo hyggligt stort. Att flytta längre ut skulle vara möjligt. Då skulle jag kunna bo ungefär som nu. Dock skulle transportkostnaden öka väsentligt utan att jag skulle få några betydande vinster av det.

3 gillningar

Banken tar dock inte hänsyn till det när man ska låna till huset, vilket iof är helt rätt med tanke på att man kan byta arbetsort senare.

Jag och min fru har aldrig arbetat på samma ort, så bil hade vi inte kommit ifrån, och när man har 2-3 barn är det en massa andra aspekter än avståndet till jobbet som avgör om man behöver bil eller inte.

Men givetvis är det en ekonomiskt variabel man bör ta med i kalkylen, och det tror jag de flesta gör också faktiskt, men tror också att många kan underskatta behovet av bil om man skaffar boendet innan man bildar familj.

2 gillningar

Jag menar alla skatter som varierar beroende på var man bor, men de stora för mig i min planering är skatt på inkomst av arbete och skatt på inkomst av kapital.

Vi hade både resekostnader och resetid med i kalkylen. Men vi värderade även tiden olika:

• Gång/cykel = friskvård
  • Regionaltåg = möjlig arbetstid
  • Buss/t-bana/pendeltåg/bil = ren transporttid

Att kunna gå eller cykla till jobbet hade varit önskvärt men nu var det andra kvalitéer i boendet som vägde tyngre. Möjlighet att jobba hemifrån har varit en avgörande faktor.

1 gillning

Så är det. När barnen var mindre föll kollektivtrafik bort pga den längre restiden innebar inkomstminskning (reducerad arbetstid för att inte lämna 07 och hämta 1730).

Nu när barnen är självgående är det lättare att resa kollektivt och få en vanlig arbetsdag.

Besparingen går nästan jämnt upp med den ökande tidsåtgången.

I Skåne brukar man skämtsamt säga att när Pågatågen stannar ökar priset på villorna rn miljon.

Det är nog bara i storstadsregionen man kan korrelera bostadspriser och transportkostnader. Kommer man iväg en bit kan man ju helt plötsligt få andra restider och riktningar.

1 gillning

Kommunalskatten, alltså. För kapitalinkomstskatten varierar inte beroende på var (i vilken kommun) du bor, eller gör den det på nåt obskyrt indirekt sätt…??

Enda staden denna fråga kanske är aktuell i är göteborg/stockholm, oavsett om du bor hyfsat centralt i norrköping/linköping/karlstad/luleå så kommer du ju ha en bil, iallafall om du äger en villa.

1 gillning

Så tänker väl varje normal person? På samma vis som att man tänker på kostnader för underhåll och uppvärmning annars hade det varit rusch efter 500 kvadratmeter stora hus i avfolkningsorter uppe i norr.

De stora förlorarna blir de som betalar ett “överpris” för att ha gångavstånd till jobbet men ändå behöver en bra bil privat och således får stå för den stora kostnaderna det innebär att ha bil (värdeminskning, försäkring & skatt).

Jag bodde tidigare i Stockholm innerstad och hade bil då jag är beroende av det för jobb, dvs. jag drog alla nitlotter med att ha bil. Hade inte nära till jobbet (jobbar på olika platser), var tvungen att leta parkering varje dag, var tvungen att betala trängselskatter etc. Idag bor jag en bit utanför Stockholm och är beroende av bilen men huset kostade ingenting jämfört med t ex Bromma.

2 gillningar

Detta är artikelns svaghet. Modelleringen bygger på en drös olika genomsnitt. Man kan dölja vad som helst i ett genomsnitt, och som du påpekar är en viss individ kanske nånstans i 90% percentilen åt nåt håll. Variansen är MYCKET stor, även inom Stockholmsområdet, när man kikar på individnivå.

Den här undersökningen/rapporten är därmed i genomsnitt(!!) inte så intressant på individnivå. Vad ska man ha informationen till? Det blir mest kuriosa. Men kul att läsa. @direktorn var inne på samma spår också, men med ett något mer raljant språkbruk :smile:

Jag menar inte att metodiken är dålig. Även genomsnitten funkar tillräckligt bra för att visa sitt syfte. Det finns fler variabler som väger tungt än de två som de fokuserar på. Om man skulle ta med några fler variabler, såsom social status och tillgång till kollektivtrafik skulle det gå att se betydligt mer detaljer. Då skulle det dock i högre grad bli en historia om olika segment av områden och mer specifika fördelar med att bo där.

Det var just det – vad exakt är syftet med rapporten? Target audience?

Jo, visst, och då ändras nog syftet med rapporten också och även target audience(s) skulle jag vilja säga…

Nu har jag läst ikapp i tråden. :smiley:

Jag hamnade i kranskommun till Malmö för att:

• Det var nära till mitt jobb (dock bilberoende, men tidsvinst och soppapris spelade in).
  • Exet saknade körkort så bra kollektivtrafik var prioriterat.
  • Dagis och skola ligger på gångavstånd.
  • All tänkbar nödvändig service finns på orten. (mat, post, bank, bolaget :wink: )

Så ja, valet av bostad påverkades också av transportkostnaderna.

När barnen var små gick jag med dem till dagis/skola. När de blev större cyklade de själva osv. På senare år har jag själv cyklat mer och mer till jobbet när vädret tillåtit och även storhandling av mat sker numera medelst cykel och cykelvagn om vädret tillåter. Småhandling tar jag till fots oftast i samband med andra ärenden eller promenader.

När jag nu slutat jobba pendlar jag ju följdaktligen inte längre och bilen blir stående alltmer. (Jag har inte tankat sedan tidig juni.) Tanken är att utvärdera bilbehovet under det kommande halvåret och om det blir som jag tänker mig så skippar jag bil därefter.

Men… med det sagt, jag har föräldrar i närheten som båda har bil så vid enstaka behov kan jag låna. Men det ska bli så skönt att slippa betala ens för min gamla plåtlåda.

Annan reflektion: I helgen var jag och firade äldste sonens födelsedag. Bara parkeringen de timmarna påverkar ju mycket om man inte har en boendeparkeringslösning i stan. Ska man sedan väga in trängselavgifter som är aktuellt i Göteborg och Stockholm adderar det till kalkylen också.

Så, skulle jag flytta in till en stad i framtiden skulle jag definitivt inte vilja ha bil oavsett. 99% av det jag gör behöver jag ingen bil till.

5 gillningar

Så sant, och fortfarande aktuellt när man pratar om orter några mil från Malmö. :joy: :+1:

Det finns ju rätt många länder man kan välja att bo i.

Den är ganska aktuell i mindre städer med åtminstone om man inte bor i centrum. Då kanske gränsen istället går vid två bilar. Särskilt på landet där det kan vara en bit till närmsta busshållplatsen.

Transport var absolut en del av kalkylen när vi köpte hus. Visst kostar det mer att köpa centralt men jag tänker lite att det går jämnt ut. Jag kan promenera till centrum och har gångavstånd till kontoret. Bättre för både miljö och hälsa. Sambon pendlar till annan ort med buss två gånger i veckan och även här underlättar det ju att bo centralt. Hade vi bott utanför stan hade hon först behövt pendla in för att byta buss.

När vi letade boende var kravet att minst en i hushållet skulle ha cykelavstånd till jobbet och att detta var värt åtminstone 1 Msek extra.

Efter några jobbyten så har båda ca 10km till jobbet och bilen används för pendling någon gång i veckan.
Pga trafiksituationen så skiljer det mindre än 10 min i restid bil vs cykel.

Hade jag varit barnlös hade jag även varit billös. En fritidsaktivitet med barnen kan ta 3-4 timmar om man ska lösa även transporten kollektivt, två timmar som mest om man kör egen bil

1 gillning

Varför inte båda? Synd att det inte går att uppnå i ditt liv.