Tänker du för inköp av byggmaterial och så? Finns ju hemkörning och Tipptapp, man får ju en hel del sådant för 4000 kr/månad. Så med moderna lösningar kan det nog gå ändå, tror inte man ska tänka på det som en inkomstfråga utan mer en prioriteringsfråga.
Får du full flås på en bra elcykel med full assist så behöver du verkligen motionera mer, man kan få rätt mycket hjälp av moderna motorer. Lägg till ett regnställ så är du helt torr från det hållet också.
Nä, de justerar ju inte för storlek på bostad på något sätt, men ändå intressant att många väljer att lägga så stor del av sin inkomst på boende/transport, trodde inte det skulle vara så höga siffror.
Ja, det blir lite ironiskt om man potentiellt sett kan spara pengar genom att bo mer centralt men förhindras av banken. Som du säger är det dock svårt att komma runt. @Guldfeber hade också bra poänger kring arbetslöshet/sjukdom och boendekostnader ovan.
Det känns som att villa och bil hör ihop för de flesta, men måste det vara så om man bor centralt med nära till affärer osv? Ponera att du hade haft 48000 kr extra per år utan bil, kan man inte lösa många transportproblem utan egen bil då? Jag bor i mindre stad och vet inte riktigt vad jag hade behövt ha en bil till om jag flyttade till ett hus i villakvarteret 300 m bort, men är öppen för förslag.
Innan jag skaffade bil utvärderade jag möjligheten att använda olika bildelningstjänster. Det jag noterade då var att priserna var ganska höga och tillgängligheten halvdålig. Jämfört med att äga en egen (billigare) bil var besparingspotentialen inte särskilt stor. Idag ser det helt annorlunda ut. Det finns flera bildelningstjänster att välja mellan. De har bilar i olika storlekar placerade på flera olika platser på gångavstånd från där jag bor. Det finns också många fler privata bilar att hyra än när jag utvärderade frågan senast. Hur mitt bilbehov utvecklar sig över tid får vi se men som det ser ut idag kan jag inte säga att jag behöver bil alls.
Jaha du menar så. Visst, man kan välja att bo i länder som inte har kapitalvinstskatt 20%-30% på försäljning av privatbostad. Eller nån annan kapitalinkomst heller.
Fast nu handlade ju denna rapporten ifråga om Sverige så helt andra skatte-jurisdiktioner blir väl ändå lite off topic.
Vilken rapport? Videon i TS handlar om Canada.
Jag bodde tidigare en bra bit från stan. Löneförhandlade så att pengarna skulle kunna täcka bilresa, men hade planen att tågpendla. Efter ett tag ledsnade jag på tåget och började ta bilen. En dag stod jag inför valet att bo kvar själv i huset på landet eller flytta. Dåninsåg jag att pengarna jag förhandlat fram gott och väl täckte upp så jag hade råd att köpa bostadsrätt inne i stan!
Så man kan säga att jag stått inför den här ekvationen och jag valde att bo bära jobbet. Har nu vardagen i ett litet område med kollektivtrafik och cykel, men på fritiden kan jac välja att åka bort från stan. Istället för att ständigt ha långa transporter som jag hade förut.
Nåja det kanske inte var flåset på en elcykel (aldrig cyklat elcykel) jag ville få fram var det stora problemet. Svetten däremot, som förövrigt det är ganska lätt att ta reda på generellt sett det blir mer av på en vältränad person. Jag lider inte vad jag vet av någon sjukdom men en längre promenad i 20-25 grader så är jag svettigare än vad jag vill anlända till en arbetsplats.
Regnställ, absolut men det bygger också på att det finns möjligheter att byta om och hänga kläder etc på tork på arbetsplatsen. Svenska klimatet gör tyvärr pendling med saker som inte har tak totalt hopplöst majoriteten av året.
Det finns goda skäl till att jag med flera inte ter cykeln. Och det är inte främst för att vi är feta, lata och aldrig rör på oss. En del verkar tro att alla som inte cyklar till jobbet aldrig motionerar. Men den tid jag sparar på att åka bil hinner man både ut och springa, gumma och promenera.
Vi köpte ny bostad under 2023 och då var en parameter för hur stort belopp vi fick låna antal bilar inom hushållet.
Dock ska det tilläggas att vi köpte en bostadsrätt som hade aviserat en månadshyra för parkering på 1500 SEK.
Har aldrig räknat med transportkostnader vid köp av hus då… Alltid haft väldigt nära till jobbet… Har haft egen firma hemma mer än de senaste 30 åren oxå… Har flera bilar för olika ändamål samt flera motorcyklar… Så kostnaderna för olika fordon har aldrig påverkat boendekostnader…
Förstår att om man har långt till jobbet å man ska pendla med bil massor av mil varje dag, så medför de kostnader…
Varför jag alltid haft nära till jobbet är att jag tycker de är slöseri med tid att ha lång tids resande till å från jobbet… Många som slösar bort flera timmar till att resa varje dag…
Fast som jag förstått dig tidigare är fordon också en hobby för dig, eller? Då blir det inte riktigt jämförbart.
Det blir snarare som att diskutera mitt skivsamlande och jämföra med Spotify eller Deezer. Det haltar betänkligt…
Intressant! När vi köpte vårt hus ( iof 20 år sen) diskuterade vi just det med att köpa dyrar vi stan eller billigare på landet, men fick till svar att det var enbart inkomst kontra boendekostnad de räknade på.
1500 i parkeringshyra, det svider alltså.
Fast som jag förstått dig tidigare är fordon också en hobby för dig, eller? Då blir det inte riktigt jämförbart.
Det blir snarare som att diskutera mitt skivsamlande och jämföra med Spotify eller Deezer. Det haltar betänkligt…
De är sant de du förstått, men dock allt så har jag bil som man använder till å flytta sig mellan två ställen… Har haft bil sen man va 18 å tog körkort, så bil som kan användas typ varje dag har alltid funnits…
Va jag förstått så handlar tråden om att typ avstå från någe för att bo dyrare å ha närmare till jobbet… Typ om du skulle sälja din skivsamling för att bo centralare å dyra hus… Nu vet jag att du inte skulle göra så… ![]()
Ja, man kan ju faktiskt göra jämförelsen med KALP hos banken. Hipstern på Södermalm, i Majorna eller på Möllevången behöver ju sällan bil. Däremot “betalar” de istället för sin dyrare kvadratmeterkostnad och extra fritid, jämfört med pendlarna runtomkring städerna.
Jag tänkte f ö cykla in till Malmö idag. Helt okej väder och nästan ingen vind. Gratis p-avgift blir det också. ![]()
Är inte regionaltrafiken relativt dyr i Skåne? Har för mig att sånt där pendlarkort är ganska dyrt.
Dyrt i Stockholm också om man behöver mer än lokaltrafiken. Dock billigare än att ha bil.
Det är ungefär samma, 779:- för 30 dagar i de zoner jag behöver för att åka hur mycket jag vill härifrån och inom hela Malmö.
Jag har för mig att särbon pyntar tusenlappen men tvingas då ha hela det där länet som en del vill ha till detsamma som staden.
Hela länet här i Skåne kostar 1309:-
Dock billigare än att ha bil.
Så är det ju. Jag tänker mig två kollektivtrafikturer i månaden om jag skippar bilen. Det blir isf ca 200 spänn eller ca 2300 om året. Sedan, när det är högsommar, lägger man pengarna på sommarkortet för typ 600 spänn och åker ohejdat kors och tvärs i två månader.
Även med mina extremt låga bilkostnader är det värt det. Inte minst för att slippa besiktning, verkstadsturer, tankning, skatt och försäkring etc.
Håller helt med, det är en befrielse att slippa alla moment runt ”äga bil”. Det är verkligen inte enbart en ekonomisk lättnad att inte ha egen bil.
Nåja det kanske inte var flåset på en elcykel (aldrig cyklat elcykel) jag ville få fram var det stora problemet. Svetten däremot, som förövrigt det är ganska lätt att ta reda på generellt sett det blir mer av på en vältränad person. Jag lider inte vad jag vet av någon sjukdom men en längre promenad i 20-25 grader så är jag svettigare än vad jag vill anlända till en arbetsplats.
Ja, jag pratade om flås/andfåddhet. Sen svettas du såklart mindre på en elcykel än en vanlig cykel, du genererar ju mindre effekt = mindre värme. Hur mycket man svettas är individuellt såklart! Svettas man mycket vid promenader lär man svettas på cykel också. Inte hört talas om att vältränade skulle svettas mer vid samma effekt dock, vad är mekanismen? Med mitokondriell adaptation och bättre rekrytering av rätt muskelfibrer ökar effektiviteten och därigenom borde det genereras mindre värme per mekanisk watt, tänker jag mig.
Regnställ, absolut men det bygger också på att det finns möjligheter att byta om och hänga kläder etc på tork på arbetsplatsen. Svenska klimatet gör tyvärr pendling med saker som inte har tak totalt hopplöst majoriteten av året.
Jag har regnbyxor med blixtlås på sidorna, man behöver inte ens ta av skorna för att få på/av dem. Så ombyte krävs inte. Någon krok, galge eller stol att hänga dem på är väl bra förstås.
Det finns goda skäl till att jag med flera inte ter cykeln. Och det är inte främst för att vi är feta, lata och aldrig rör på oss. En del verkar tro att alla som inte cyklar till jobbet aldrig motionerar. Men den tid jag sparar på att åka bil hinner man både ut och springa, gumma och promenera.
Man kan såklart leva ett aktivt liv även utan cykel! Personligen mår jag bäst av aktiv transport, så är färgad av det. Då ser jag ändå mig själv som en rätt lat person. Du har faktiskt inte ens nämnt det jag ogillar mest när man cyklar: de gånger det blåser motvind utav bara helvete. Då kan man tappa motivationen lite.