Är intresserad av vad bostadsrättsföreningar får för räntor vid nytecknade lån 2023. Ni som har insyn i er BRF eller har hört från annat håll får gärna dela med er. Får alltid brf bättre villkor än privatpersoner? eller ska man tänka att de “vanliga” räntorna gäller (nu runt 5 %) ?
Sitter som kassör i min förening. När jag frågade om detta i början av året fick jag 3-4% beroende på bindingstid. Dock går våra lån inte ut innan nästa jul så om det inte räntan sjunker från nuvarande nivåer räknar jag med 3.8-5% beroende på bindningstid.
Innan ränteökningarna de senaste 2 åren kunde vi i stort sett få (genomsnittlig bindning -30% -0.X-tiondelar = föreningens ränta ) i.e. förr hade vi lägre än en privatperson efter ränteavdrag. Dock verkar så inte vara fallet nu. Jag diskuterade detta med min bankman och försökte förstå varför marginalerna helt plötsligt måste vara mkt högre. Fick ett “humbug” svar vilket jag mest tolkar som “Vi vet inte själva och är oroliga över vart allt är på väg”
Gissar på att de flesta föreningar lär få bita i ett ganska surt äpple när bingningstiderna går ut.
Ja jag tänker att en BRF generellt borde ses som en bättre kund för banken än privatpersoner tack vare högre lån totalt. Men kanske allmän ekonomisk osäkerhet som spökar här.
Ja det är i stort sett så jag också har tolkat det historiskt. Men just nu känns det osäkert så då blir rabatterna inte fantastiska. Hoppas att det stabiliserar sig snart.
Vår brf har en belåningsgrad på ca 2500 kr/kvm 4 lån på knappt 40’’ i september band vi ett lån 10’’ i 5år med ca 4% ränta. Jag har god magkännsla att vigjorde rätt. Om vi tagit en rörlig alt 1-2 så fick vi över 5% nästa 10’’ löper ut om två år. Tredje 3 år och 4:e om 4 år och de vi tog nyss .om 5 år
Attityden mot mindre brf har hårdnat undan för undan för varje år som går. Min erfarenhet är att brf under 7-8 lägenheter numera har ett rejält underläge mot banken.
Banken kommer inte att säga upp befintliga lån, men föreningen kommer i värsta fall att få acceptera räntor som motsvarar listräntan för privatpersoner.
Eventuell BRF-rabatt på det så är man hemma. Av de årsredovisningar med nyförhandlade räntor jag hunnit se såhär långt kan jag inte minnas att jag sett en förening binda över 4,0%. Men det händer säkert.
”Gemensamma” lån som i en BRF tycker nog många i huvudsak ska vara bundna för ekonomisk stabilitet över tid. Allt för att skapa en ekonomisk förutsägbarhet för medlemmarna.
Alternativt är om en BRF har stor buffert som kan hantera/överbrygga kraftiga räntesvängningar. MEN samtidigt är det kanske att ha för hög tilltro att en lekmannastyrelse ska kunna förutse räntesvängningar där inte ens Riksbanken lyckas…