Ränteavdrag ska inte gälla för blancolån och värdepapperslån | Vad tänker vi?

Men investeringar i KF motsvar ju ISK som jag tolkar det.

Vill du belåna 1000st investor så skall det kvitta vilket konto det finns på.

1 gillning

Alla tillgångar man får ha på ISK får man så vitt jag vet även ha på KF, men jag har för mig att det finns tillgångar som man kan ha på KF men inte på ISK. (Onoterade värdepapper?)

Om man som säkerhet för belåningen av en KF har sådana blandade tillgångar kan man ju fundera på hur ränteavdraget kommer beräknas.

Man kan ha optioner på ISK men inte KF.

Jag tror dock inte det kommer uppstå något märkligt kryphål här.

I slutändan är det ju upp till banken att bedöma belåningsvärdet och redan idag finns det ju 100tals aktier som har belåningsvärde 0.

Eller du kanske vill belåna dina onoterade aktier i ICA eller IKEA?

Om en bank tillåter belåning av både onoterade och noterade värdepapper på KF vet man ju inte vilket värdepapper man belånar. Så länge det finns belåningsutrymme struntar väl banken i detta, men hur ska skattemyndigheten bedöma detta?

Det skulle i princip kunna vara så att det under några hundra millisekunder under året uppstår en situation där säkerheten i noterade värdepapper inte räcker till, utan det krävs att även de onoterade räknas med. Banken bryr sig inte, men vad händer med ränteavdraget?

Hur skulle skatteverket få reda på detta?

Risken med att slopa ränteavdragen är väl att konsumtionen minskar eftersom en del av vår konsumtion är lånefinansierad.
Om folk hade högre disponibla inkomster skulle behovet av lånefinansiering minska. Högre disponibla inkomster fås via höjda löner, lägre skatter och höjda bidrag.

Om folk tar mindre lån kommer de ha mer pengar på lång sikt och således kunna konsumera mera. Sen är det sjukt att vårt samhälle bygger på att vi ska handla mer och mer. Resurserna på jorden är ju inte oändliga

2 gillningar

Det vore snarare sjukt om samhället inte anpassat sig till något som mer eller mindre varit sant i hundratals år. Svårt att föreställa sig hur det ens skulle se ut.

Om förutsättningarna ändrar sig i framtiden kommer såklart samhället att anpassa sig till det också.

Uppdatering från Nordnet i frågan och specifikt kring Kapitalförsäkringar med belåning;

Kapitalförsäkring
De nya reglerna omnämner inte kapitalförsäkring explicit och det är därför i dagsläget oklart om du i fortsättningen kommer att ha avdragsrätt för den ränteutgift som uppstår i samband med värdepappersbelåning inom en kapitalförsäkring.

Sista ordet inte sagt
Den oklara situation som gäller värdepappersbelåning på kapitalförsäkringar är mycket otillfredsställande för spararna. Nordnet har vid flera tillfällen adresserat situationen publikt, försökt få svar av beslutsfattande politiker, och också tillsammans med Avanza skickat en förfrågan till Skatteverket om hur man efter årsskiftet avser att hantera kapitalförsäkring. Något svar på denna fråga har ännu inte kommit. Förhoppningsvis får vi ett positivt besked under 2025, med innebörden att ränteavdrag för hela året kommer medges, men detta är alltså i skrivande stund oklart. Vi rapporterar löpande i den mån det finns något nytt att informera om.

Riktigt dåligt det inte är tydligt när reglerna träder i kraft redan om 2 veckor! :scream:

2 gillningar

Hej!

Är det någon som har hört något nytt om detta?

Värdepappersbelåning medger fortsatt avdrag. Även belånade luftfarkoster köpta på kredit.

edit: nu ser jag att du kanske specifikt menade belånade kapitalförsäkringar. Där har jag inte hört om någon utveckling.

1 gillning

Ja precis, det var just belånade kapitalförsäkringar jag var intresserad av.