Utan ETF:er hade jag valt Captor Iris Bond och Danske Invest Globala Realräntor.
Fördelen med Captor Iris är att durationen är lång (10+) år, vilket gör att räntorna kan matcha volatiliteten hos aktierna. Dina fondförslag (Handelsbanken/Storebrand/AMF) är också tänkbara, men har lite för låg volatilitet för att göra någon skillnad när de verkligen behövs.
Fördelen med Danske Invest är att den erbjuder exponering mot globala realräntor med valutasäkring till SEK, vilket är helt unikt på den svenska räntemarknaden. Snittdurationen är också hyfsat lång (5+ år).
Hur resonerar du angående valutasäkringen? Jag ser att du använder etf:er precis som jag. Valutan medför ju en del extra volatilitet beroende på hur kurserna rör sig.
Helst hade jag velat ha valutasäkring i hela räntedelen. Tyvärr behöver jag dock komplettera med ETF:er för att få upp volatiliteten i räntedelen ytterligare, och för att få till global diversifiering för de nominella obligationerna.
Valutarisken är ett problem jag brottas med i min allvädersportfölj, för jag tycker att valutasvängningar har lite för stor påverkan. Har inte kommit på det bästa sättet (om det ens finns något) att lösa detta på.
Hur tänker du själv? Dina portföljer är ju ännu känsligare för valuta eftersom du inte har tillgång till svenska räntefonder (förutom XACT).
Jag tänker att det borde i långa loppet inte spela jättestor roll för mig personligen. Samtliga portföljer har egentligen en jättelång horisont (tills jag dör typ) och valutarörelserna borde kanske jämna ut sig. Jag vet dessutom inte i vilken valuta jag behöver mina pengar när det väl är dags för uttag.
@Zino ifall du skulle balancera mellan enbart Danske invest real och Captor Iris, vilken fördelning hade du vald och varför? (eller hade du vald variabelt allt efter horisont?)
50/50. Kort förklarat är det i varje givet läge 50% chans att en effektiv marknad antingen över- eller underskattar framtida inflation. Det mest marknadsneutrala är därmed att ha lika hög andel nominella resp. reala obligationer.
@Zino -Uppskattar ditt svar. Har dock knuffat in mestadels i Iris för lång sparhorisont. Missuppfattar jag att Danskas globala realräntor bör få större andel om man tänker kortsigtigare eller är detta rätt? (jag tänker på att Iris bör vara mer volatil men men… (?)