@captorfonder kan säkert hjälpa dig hitta vad du söker
Tack för att du tog dig tid att förklara så ingående, det uppskattar jag verkligen! ![]()
Ger mig en ny förståelse, och ja “nya verktyg”, när det gäller dessa fonder.
Det är lite frustrerande att all info inte går att hitta hos Morningstar, ibland kanske för att fonderna är nya men ibland av oförklarlig anledning ![]()
Storebrand är föredömliga! Jag har också mejlat dem nån fråga, och fick ett långt och informativt svar. Tycker att Lannebo och Atlant fonder (och även AMF) också har info som är lätt att hitta. Ibland finns den nånstans ändå bara man ritar lite, men inte alltid jag hittar den. Har också mejlat Captor med nån fråga och fick även då föredömliga svar. Men det här blev lite OT, för…
Yes, jag funderar på att helt gå över till HY-fonder med allt investerat kapital, eventuellt nån mindre del i t.ex aktiefond eller “marknadsneutral alternativ fond” (jag vet att ingen rekommenderar det sistnämnda, men när jag läser om vissa fonder låter de bara så himla bra).
Har aldrig intresserat mig för företagsobligationer förut, men det är ju som att en helt ny värld öppnar sig! Många fonder med riktigt bra avkastning till riktigt rimlig risk (mätt enl de parametrar jag hunnit mäta med ovan). Har en oklar sparhorisont, då pengarna kan bli stående “för evigt”, eller så dyker det upp nåt jag vill använda dem till (t.ex kontantinsats, men det är mycket oklart om/när det skulle bli av).
Har hittat Storebrand och Lannebo HY, som jag tycker verkar alldeles förträffliga, sen finns det motsvarigheter hos bl.a Simplicity och Atlant fonder. Så jag tänker att det vore väl diversifierat att egentligen satsa på den svenska marknaden, då man också undviker andra landsspecika risker som jag inte har så bra koll på. Både Captor global HY och Avanza ränta global ligger 50% i amerikanska innehav som jag har förstått det, och nu stormar det ju lite där. Simplicity corporate bond håller sig till Nordeuropa, så kunde ju vara ett alternativ.
Kanske tänker jag helt fel? Mycket intresserad av din feedback på detta!
Ps. Tänker också att en satsning på HY skulle hjälpa mig att undvika vissa “beteendemisstag”. Har fått en del tveksamma råd om aktiemarknaden, där jag tänkt att jag som nybörjare väl inte vet mer än de som är vana vid att investera, och det blev ju lite kostsamt i slutändan ![]()
Det är klurigt hur man ska tänka med oklar sparhorisont. Sedan finns alltid en emotionell aspekt oavsett hur lång sparhorisonten är i tid. Det finns nog inte någon lösning som passar alla. Man får försöka hitta den bästa strategin man kan hålla fast vid och tror på snarare en en strategi som är bättre i teorin men som man inte klarar att hålla och överger.
På tal om råd så är jag också en vanlig småsparare och ingen rådgivare så du får ju alltid själv ändå komma fram till vad som blir rimligt för dig. Vi får var och en försöka ta så goda beslut som möjligt utifrån de individuella preferenser och den risktolerans som finns. ![]()
HY-fonder förväntas ge högre avkastning med högre risk än IG-fonder. Med tanke på de beteendemisstag du nämnde kan det vara värt att börja med att fundera på hur stora nedgångar du skulle vara bekväm med. Det gäller ju även om du skulle fundera på att investera i aktieaktiefonder igen.
Tittar vi på till exempel Lannebo HY har den haft fin utveckling på senare tid. Går vi tillbaka till Covid-pandemin såg det ut så här:
Från toppen till botten i grafen gick fonden ner runt 17-18 %. En av anledningarna var att kreditspreadarna ökade. Det är svårt att hitta bra statistik över spreadhistorik i Sverige men vi kan titta på en för USA när det gäller HY:
Som vi ser steg spreadar under Coronapandemin. Dock steg de ännu mer vid kriserna 2000 och 2008.
Med detta vill jag varken säga att du ska investera i HY eller inte. Man bör dock vara förberedd på HY-fonder kan gå ner en hel del om det blir skakig aktiemarknad. Högre förväntad avkastning än IG innebär också högre risk. Man behöver ju inte ha hela kapitalet i HY (eller aktiefonder om du skulle överväga det någon gång igen) om man inte vill utan ha en del på sparkonto till exempel men ändå se portföljen som en helhet.
Generellt föredrar jag global diversifiering. Genom att undvika andra länders risker koncentreras risken till ett land, Sverige, MEN just obligationer kan ha en poäng att ha i ens egna valuta. Kan det också bidra till att minska risken för beteendemisstag har det ytterligare en poäng.
Jag är rädd att du inte blev klokare av allt ovan men jag hoppas att du fick någon input på vägen mot ditt beslut. ![]()
Ps. Jag såg i en annan tråd att du blev rekommenderad att kolla in tråden “Jakten på den ultimata allvädersportföljen”. Den är lång men Zino uppdaterar första inlägget kontinuerligt så det räcker med att börja läsa det. En allvädersportfölj passar inte alla men det är också ett möjligt alternativ när till exempel sparhorisont är oklar. Är du nyfiken är det bara att sätta tänderna i första inlägget. ![]()
Stort tack för den utförliga förklaringen! Ja nu har jag suttit och jämfört olika fonder tills jag blivit alldeles matt. Svårt att hitta nån med mini-risk och jätteavkastning, ser du nåt sånt får du säga till
Apropå Lannebo high yield så tog jag ju screenshot ovan på att den har 2 av 7 på PRIIP på Avanza - fel när man läser i fondfaktabladet, ska stå 3 istället
Har snubblat över det några gånger, att Avanzas info inte stämmer överens med fondfaktabladet och fondhemsidan (Nordnet brukar dock vara spot on).
Har faktiskt börjat läsa in mig på den tråden (om allvädersportföljen) nu! Läste första inlägget noga och hängde med en del ner i tråden, men alla inlägg blev det inte
Mycket bra idéer där! Kul med länk till din portfölj också! Sen gör jag väl som vanligt och slänger ihop något eget hopkok och hoppas på det bästa ![]()
![]()
Det jag funderade på är varför en alternativfond som t.ex Atlant Protect inte rekommenderas framför t.ex Captor Iris Bond, som verkar ha klarat sig bättre under olika marknadsnedgångar, men det kanske är en fråga för en annan tråd! Har du nån spontan reflektion så är jag dock idel öra ![]()
Edit: Captor = grön, Atlant Protect = blå, rosa = index.
(skrev först färgerna till graferna här, men flyttade dem sen till förra kommentaren)