Rättfärdiga köp av dyrare klocka

Vad är poängen med att äga falska prylar, när jag själv vet att de är fake? Det är en del av upplevelsen.

Jag är ideologisk emot att man tar på sig fake prylar av märken man ibte råd till att köpa orginalet. Det urholkar varumärket.

Börjar du med falska Lacoste pike och handväskor till frugan made in Philippines efter, för att undvika mustard stains…

Det är inte så classy att gå runt med fake, ser dunt ut helt enkelt.

Jag har själv skrivit i en annan tråd att jag tänkt unna mig en tudor black bay 58 när jag nådde ett visst belopp.
Men har börjat tveka mer och mer och igår slog jag till på en elcykel för 30k för att frakta barnen till och från förskolan och cykelpendla till jobbet :sweat_smile:.
Så Tudoren ligger på is fram till jag börjar jobba igen (enbart mjukisbyxor och fjällräven-byxor på föräldraledigheten).
Förvisso rockar @Alec Rolex till friluftsbrallan :slightly_smiling_face:

F-91W är ju dessutom en ikonisk klocka som burits av alla från Obama (till kostym!) till bin Laden. Evig hipsterfavorit också.

@Oklar-filial: 99% bryr sig inte eller märker inte om du har en Timex eller Casio för 500 eller en Seiko för 5000 eller Omega/Rolex för flera månadslöner. Resterande 1% utgörs mest av klockintresserade samt tjuvar, rånare och dylikt.

Är du fascinerad av klockor är mitt spontana tips dyka lite djupare i klockvärlden; det finns många tillverkare/märken med intressant historia och intressanta modeller som till skillnad från Omega, Rolex & co inte är s.k. Veblen-varor (lyxprylar där efterfrågan ökar med priset). Nuförtiden också massor av s.k. micro brands.

För en klockintresserad kan det vara betydligt roligare att se nån med en F-91W eller ett uppskattat märke som bara klockintresserade känner till, osv – om du nu bryr dig om vad din klocka signalerar till andra. Träffar jag ännu en konsult med en Speedmaster eller Submariner är det inget jag drar igång en konversation om. Har du nåt som hintar om ett, potentiellt, lite djupare intresse – eller som bara är kul i sig - är det annorlunda :slight_smile:

6 gillningar

Tid är en ändlig dimension. Gäller att ägna sin utmätta tid åt viktigare saker än att titta på märkesklockor.

Visst är tiden begränsad för oss alla! Men vad som är tillräckligt viktigt att ägna tiden åt är upp till var och en att avgöra! Det kan dessutom variera stort i olika faser av vårt liv. Det fanns säkert många som tyckte det var onödigt att lägga så mycket tid på att spela gitarr som Bruce Springsteen gjorde! Jag och miljoner fans runt världen är tacksamma att han envist fortsatte… Mitt råd: Om du verkligen tror att du kommer uppskatta att äga klockan lika mycket som du uppskattar att drömma om den, så tveka inte att köpa. Du verkar ha en ekonomi som tillåter det, och du kan inte ta varken klockan eller aktie/fondportföljen med dig i graven. Ger klockan på armen mer glädje än storleken på investeringar i aktier/fonder så är det ett enkelt val. Hoppas för din skull att du inte efter köp inser att drömmen om att köpa var större än glädjen av att ha köpt…

Detta sagt av en 56-åring som för dryga 30 år sedan tog av min högt äkskade Casio och aldrig tagit på den eller annat ur (trots att jag fick guldklocka på jobbet). Mobilklockan är fantastisk, så skönt att slippa ha något på armen…

Glasshütte känns som en sådan tillverkare som diverse gangsters, mäklare eller rånare INTE känner till

Edit: lade till inte

1 gillning

Blev nyfiken på det nya andrahandsvärdet på Rolex i och med diskussionerna, och upptäcker att de som köptes för 15år sedan har tredubblats i pris :money_mouth_face:

Men, kommer nog aldrig att sälja för pengarna för de inskaffades enbart för habegäret, inte med tanke på avkastning.

Det enda man ångrar är saker man inte gjorde, och TS verkar ju ha koll på ekonomin dessutom.

Peakade 2022 och har tappat ca 30% på bara ca 2-3 år sedan dess.

Se Rolex-index här:

https://watchcharts.com/watches/brand_index/rolex

Inte om man köpte den för 15år sedan, då har den ökat i värde enligt din länk. Men hur som tycker jag inte att man ska skaffa accessoarer som investering.

Min poäng var att pristrenden verkar ha vänt ner kraftigt för Rolex sedan 2022.

1 gillning

En stor del av prisökningen av rolex och andra klockor på 2drahands marknaden bygger på.

1. inflationsjusering av nypriser → högre beg priser
  2. 0-ränta, folk fick mer pengar att leka med och börsen avkastade väldigt bra. Folk känner sig rika och lägger mer på lyxkonsumption.
  3. krypto som omvandlas till kaptialvaror → kapitalvaror blir sedan kontanter.

Om man inte köper som investering så spelar det ingen roll. Köper man och skriver av kostnaden på nöjeskontot så har man gjort rätt :smiley:

Undrar också om minskningen kan bero på globala konjunkturen, och att kurvan vänder när vi får bättre ekonomi :thinking:

1 gillning

Det finns en risk för det. Men framförallt så är det ju tiden som ökar värdet på dem i takt med inflation. Sen om vi får se galna värderingar över listpriser igen eller inte är den intressanta frågan.

När folk känner sig rika köper de klockor, dyra bilar och budar som dårar på hus.

När folk är oroliga eller känner sig fattiga för att börsen visar rött så pausar man sällanköpen.
Kanske inte på individnivå men som grupp stämmer det ganska väl.

Sen tror jag att klockor varit lite av den vanliga människans konst investeringar. Framför allt i USA som drivit detta. Kryptofolk vill omvandla sina investeringar till lyxvaror som de sedan kan parkera pengarna i för att undvika skatter.

2 gillningar

Har aldrig haft klocka och kommer troligen aldrig ha det heller.

Med det sagt har jag hört att t.ex. en Rolex håller värdet bra och går ofta upp i värde till och med.
En annan fördel med en Rolex är att i princip alla vet vad det är och att den är värdefull, så om du någon gång behöver pengar snabbt kan du alltid sälja den.

Det är skitviktigt att inte visa sina pengar. För vem tror du blir rånad först? @Guldfeber med guldkedjor runt halsen =P eller en som har en fin klocka runt armen.

Jag bär klockor varje dag, men kan inte motivera en Rolex eller liknande klocka i den prisklassen, även om jag har råd. Min dyraste klocka kostar 11000, vilket många anser är dyrt det också.