Jag har nog aldrig läst ett mer komplicerat uttryck för jante.
Kalla det vad du vill, det kommer fortsätta vara lika osunt och oansvarigt oavsett.
Klockan är den mest överskattade prylen. Viktigt för många att markera status på ett diskret sätt. Klädval, bilval, bostadsval och klockval. Man kan ju inte tala om att man är rik. Det måste förmedlas på ett diskret sätt. Varför? Man skaffar något dyrt som man verkligen inte behöver, för att pryda sitt ekonomiska ego?
Det finns en utmärkt klocka i mobiltelefonen som går exakt. De flesta klockor idag styrs av en kvartskristall. Sedan ska denna förpackas snyggt och prissättas. Innehållet är identiskt, men ytan varierar, och med den priset. Vad som står på urtavlan blir nu viktigare än funktionen: att mäta tid. Tidsangivelsen blir inte bättre om man har en mekanisk dyr klocka. Man är inte heller intresserad av att mäta tid. Den som har fin klocka kommer ofta för sent, trots klockan. Den som tror på tingens magik fascineras vid något som saknar värde. Men symbolen är viktig. Tid är en ändlig dimension. Gäller att ägna sin utmätta tid åt viktigare saker än att titta på märkesklockor. Men, tvärt emot bättre vetande, vill vi veta om bärarens klocka är en äkta Rolex eller en falsk kopia. Plockas verket av när man slinker ner i poolen vet man, och fnyser föraktfullt. En katt bland hermelinerna!
Så som all typ av lyxkonsumtion: gör det för din egen skull, inte för investeringen. Har själv sålt ett par väskor med god vinst men det var en trevlig bifråga - största värdet fick jag av att använda dom.
Har själv en drömklocka för 400’ som jag redan tittat ut och som kommer bli min när jag har uppnått ett visst belopp i totalt sparande som gör att det känns okej att unna mig. Inte innan dess. Rätt motiverande att ha såna ”hållpunkter” om du frågar mig. ![]()
![]()
Det är sant att en kostsam klockas främsta syfte inte är att visa tiden bättre än billigare varianter. Det är ett smycke som också visar tiden. Tillskillnad från tex guldhalsband, ringar, örhängen piercingar och silikontuttar.
Huruvida några av dessa smycken är överskattade skrytföremål är ju upp till var och en. Hur bäraren väljer att finansiera dem är också det.
Ju högre man klättrar på en stege desto mer skit kommer man höra från dem som inte gillar den stegen. Det finns en hel tråd om statussignalering här på forumet, så jag lämnar det här.
Gillar du klockor, så köp och diskutera klockor. Gillar du dem inte så gör det inte. Sluta försök övertyga varandra om vems intresse som är rätt och vilka som är bortkastade pengar.
Du inser att du befinner dig på ett diskussionsforum gällande ekonomi?
Sant. Haha!
Önskar dig en glad fredag och vill tacka för ett härligt diskussionsforum fritt från fördomar och högt till tak.
Med vänlig hälsning, Funktionsbrallan
Det var som fan. Det visste jag inte.
Fan, det där är som att rocka en Garmin till fracken fast inverterat. Najs!
Jag har inte läst tråden, men gissar att jag avviker från konsensus här. Jag tycker du ska släppa det. Totalt meningslös produkt. Funkar inte ens som generell statusmarkör eftersom bara klockintresserade ser om den kostar 3 eller 100 tusen. Armbandsur är dessutom opraktiskt och fastnar i allt möjligt.
Snyggt jobbat och grattis till en bättre hälsa! Inget konstigt att du får kommentarer - det är en bekräftelse på att du lyckats - 70-80 procent eller fler har ett ohälsosamt leverne i någon form - så när någon tar ansvar och lyckas sticker det så klart i ögonen.
Hej
Jag har väl samma tankar som du vid köp av cyklar och klockor. Dock tänker jag att man ska unna sig saker också, dvs köpa saker man kan njuta av och ger kanske lite guld i tillvaron.
Ett "i landsproblem " definitivt men tycker att har man koll på övrigt och har råd, så varför inte…?!
Men ja min åsikt…
Haha, dummaste.jag gjort. Har en klocka till ett värde av en bil. Glädjen vara i 3 helger. Tills jag insåg att 1) kommer bli rånad 2) vem är den för på riktigt. Köpte den som en statement till omvärlden 3) upplever att jag hela tiden är orolig över klokan har jag den med på resor.
Jag tycker definitivt att du ska köpa klocka. Berätta gärna vad din slutsats var 1 år senare. Only way to find out.
Vill man kunna sälja den vid katastrofsituation är säkert Rolex ett bra val. Har ett lite mer udda märke som favorit.
Enda rationella är väl att kunna visa upp den som smycke. För av visa tiden gör en Casio F-91W för 200 kronor avsevärt bättre än lyxiga mekaniska urverk. Inte köpt någon men skulle jag göra det hade det blivit en begagnad.
Resultatet kan mycket riktigt bli att man inser att prylen inte uppfyller ens förhoppningar, att man säljer prylen och går vidare i livet med en erfarenhet rikare. Ett annat resultat kan dock tyvärr också bli att när man tröttnat på prylen vill köpa en annan modell på prylen och sen en till och en till och en till i en ständig jakt på att uppnå något läge som aldrig infinner mer än eventuellt en kort stund
Har en Panerai och en Omega men suktar nu efter ytterligare en ”finklocka” Sjukt….
Jag är intresserad/ fascinerad av klockor och har en dryg handfull som tillsammans kostar en rejäl slant. Byter i genomsnitt ut en om året, köper en och säljer en.
Rekommenderar som någon tidigare att köpa pre-loved / begagnad via t ex Klocksnack.se, alternativt chrono24.com eller liknande.
Om du inte verkligen vet vad du håller på med så glöm alla funderingar kring investering, du kommer inte att tjäna pengar på din klocka. Men köper du begagnat och inte av alltför obskyr modell så kan du få tillbaka pengarna och har möjlighet att byta och söka dig fram till vad du verkligen gillar.
Känner folk som precis som du är oroliga för dyrgripen. Vad göra? Jo, man köper en kopia av den äkta, och bär den istället. Men hade man då behövt köpa originalet?