Jag har skrivit ovan varför jag “benchmarkar” mig mot honom.
Jag är inte heller ute efter samma pension som han. Jag är ute efter rättvisare pension till mig. Jag förstår att vi inte kommer att ha det lika, men vi vill göra något som gör min situation lite bättre på ett rättvist sätt. Jag vill ha enbart den delen som jag gick miste om pga att jag var hemma med barn.
Låt säga, hypotetisk, att mamma tjänar mer än pappan, har högre lön, mer intjänad pension osv.
Hur mycket ska i det fallet pappan kompensera mamman för hennes förlorade pension?
Eller är det så att man bara ska bli kompenserad om man är den som har lägre intjänad pension från början?
Hur ska pensionskompensationen se ut om den ena parten har lägre lön, men varit flitig och sparat extra till pensionen sedan unga år och därför har betydande andel privat pensionsspar?
För egen del har jag 10 ggr så mycket privat pensionssparande som allmän pension då jag sparat i snart 30 år, ska jag kompensera en partner extra mycket för att jag unnat mig själv mindre i livet och varit snål?
Det blev många funderingar kring detta…
Man ska bara bli kompenserad för den tjänstepenssionen som man inte får när man är föräldrarledig i fallet då den som är föräldrarledig tjänar mindre än den som fortsätter jobba. Detta ska göras i syfte att den som redan tjänar mindre inte skulle förlora ännu mer ekonomiskt på att vara föräldrarledigt.
Du ställer en bra fråga! Detta är dock inte fallet hos oss, så jag lämnar detta utanför diskussionen.
Tycker det är lite väl mycket tyckande (pun intented) om huruvida kompensera för föräldraledighet är lämplig eller ej. Av allt att döma tycker ju trådskaparen och dennes livspartner att det är det, så då är det utrett.
Fråga: Kanske redan avhandlat i tråden – men har du testat beräkningsverktyget (Beräkning | Charly) som tipsats om? Ser resultatet vettigt ut?
Tack snälla för alla kommentarer och svar. Jag håller med att det finns många vinklar som jag inte behöver ta hänsyn till eftersom det inte gäller vår situation. Nu har jag gjort i simulering i Charly. Tack @lurifaxen ! Och även haft en lång diskussion med ChatGPT.
Vi börjar med Charly. Det var ganska straight forward och efter några simuleringar fick jag följande. Ni kan bortse från alla andra siffror förutom pension.
Jag har inte sätt mig in hur Charly räknar och vilka antagande de tar. Detta är deras uppskattning.
Sedan finslipade jag på min ChatGPT prompt med antagande att om dessa insättningarna hade satts in Global Index fond med låg avgift och här är sammanfattning:
- Totalt antal missade månadsinsättningar: 51
- Missad månadsavsättning (antagande): 1 440 kr/mån (4,5 % av 32 000 kr)
Om varje utebliven tjänstepensionsavsättning hade investerats i en global indexfond från 2009 till idag med verkligt globalt aktieindex + fondens historiska nivå, skulle värdet idag vara ungefär 190 000 kronor.
Är du säker på det? Jag skulle säga att det mkt väl kan skilja så mkt beroende på val man har gjort eller inte gjort i pensionen. Vanligtvis får man en traditionellt förvaltad försäkring om man inte gör något val (vilket de flesta inte gör), så om din man har gjort ett val och valt en fondförsäkring så är det helt rimlig skillnad och har väldigt lite att göra med föräldraledighet. Det ni kan göra om ni vill är ju att jämföra inbetalningarna till din pension (allmän + tjänste) under denna period och se hur mkt det skiljer där. Då har ni svart på vitt hur stor skillnaden är just när det gäller pensionen och kan då räkna ut den totala inbetalningen och kompensera dig så att du får “din halva + ev. värdeökning” om det är det ni vill.
Effektivt och enkelt är att överföra hans årliga avsättning till PPM till dig istället. Det gjorde jag i ca 20+år till min fru som var hemma flera år med våra barn Och arbetade deltid i många år och alltid tjänade mindre än jag gjorde dessutom. Klart rättvist att få upp hennes pension. Reducerade pensionsdiffen mellan oss med ca 5000 SEK per månad i praktiken. Hennes pension ökade 2500 och min sänktes lika mycket. ( numera pensionärer.) Det fick upp hennes pension till vettig nivå. ca 75% av hennes heltidslön.
Kan vara ett bra sätt men man tappar 7,5 % av värdet har jag för mig.
Jo så är det nog om vi båda minns rätt men damerna lever ca 10% längre som pensionärer så det jämnar nog ut sig rent statistiskt.
Han har inte gjort något val. Jag har gjort mitt val för nåt år sen. Så det borde inte spela någon större roll.
Skulle du kunna förklara lite närmare? Jag är inte 100% med på vad du menar?
Tänker jag fel om vi fokuserar enbart på tjänstepension och räknar med att allmänpension är ok iom barnaårsrätter?
Tack för förslaget. Jag vill nog fokusera på att få det “rätt” retroaktivt, än i framtiden.
Rätt borde vara att en skuld från 2009 är preskriberad eller att äktenskapsförordet är ett avtal som ska följas. Nu är ni ändå överens om att förhandla om äktenskapsförordet i efterhand så då är det bara att se det som ett rent förhandsspel. Om t.ex maken ska ersätta hela tjänstepensionen eller om detta är något som delas lika ser jag som en ren förhandlingsfråga som ni får reda ut.
Förseningsavgiften kan ni ta från räntelagen, refererensränta + 8procentenher. Detta för att slippa mecka med avkastningen från fonder.
Medvetet halvt provocerande fråga; kompenseras han av förlorad tid med barnen?
Jag förstår tankesättet då det är detta som är standard men i mitt tycke blir det aningen skevt och enkelspårigt. Ja, du går miste om pengar men han går miste om tid. Detta kommer från en pappa som gått miste om mycket pengar men i utbyte fått mycket tid med barnen. I min värld hade det varit större förlust att gå miste om tiden än pengarna.
Sen är pengar viktigare än tid så är det så. Eller om ni inte bryr er om vilket och han gärna kompenserar så är det så ni gör. Men tiden du fått är också värt något, om än ej monetärt.
Hade ni haft gemensam ekonomi så hade det kanske varit en annan sak. Men om ni nu har delad och barn är med i bilden så är det rimligt att båda föräldrarna skall ha en liknande ekonomisk situation i framtiden, oavsett om man är ihop eller inte.
Kör på 190 000kr då!
nej, hälften! Annars har ju han i praktiken betalat hela hennes förlust och står därmed med förlusten själv. 95 000kr är det ända rätta. Eller är jag så blåst i huvet att jag tänker helt galet? Det har hänt förr.
Det är nog egentligen inte heller helt rättvist, men mer rättvist än att han ska betala allt hon förlorade själv.
Just detta nämnde jag också inne på tidigt i tråden. Pengar kan man alltså få mer av men tid med barnen när de är små kommer man aldrig ha en chans att få om man missat. Tycker det är lite märkligt att det alltid är fokus på pengar. Man skaffar väl ändå barn för att man vill umgås med dem? Är det bara en belastning som kostar pengar kanske man inte ska skaffa barn?
Att man missar att tänka igenom vad barnledighet har för konsekvenser för pensionen och hur man bäst parerar det är inte så konstigt.
Men hur menar du att missad tid med barnen skulle vara något man kommer på i efterhand och behöva kompenseras för? Diskussionen om föräldraledigheten och hur den ska fördelas har man väl redan under graviditeten och när bebisen är liten? Då får man väl uttrycka att man vill ha tid med barnen. Man får vara bra jädra lågpannad för att komma på ett par år efter tre barnledigheter att oj, jag har visst missat tid med barnen och det vill jag kompenseras för.
Jag skulle vilja säga precis samma sak fast tvärtom. Det är ett evinnerligt tjat om just pengar och pension när det kommer till barn. De bitarna reder man väl ut innan man skaffar barn eftersom det är så aktuellt och så påtagligt att ekonomin ska gå ihop både kortsiktigt och långsiktig. Att komma på det här i efterhand och vilja ha en massa pengar känns… vad hette det? Långpannat?
Däremot tror jag många inte alls inser hur fort det går med barnens uppväxt och hur lätt hänt det är att prioritera bort den tiden med barnen där i stridens hetta. Jag tror ofta mamman går på ganska hårt med att få tid med barnet medan pappan känner det som sin plikt att backa och ta ansvaret att dra in förnödenheter till hushållet som nån slags arbetshäst. Det blir ju också så naturligt eftersom mamman bär ungen och ammar under den första perioden. Kan finnas en viss osäkerhet kring att som pappa kliva in och sparka ut mamman till arbete.
I efterhand finns det en stor risk att man ångrar detta och är verkligen inte ovanligt att män ångrar att man inte ägnade mer tid till barnen. Att man gått miste om lite pengar väger ganska går ju som sagt alltid att ta igen men att missa barnens uppväxt går aldrig att ta igen.
Om jag hade varit den som dragit det kortaste strået och fått ge vika på att umgås med barnen så hade jag åtminstone tyckt det varit rimligt att jag får den där eventuellt något högre pensionen pga att jag arbetat mer.
Lågpannat, inte långpannat…![]()
Har lite svårt att förstå att man då inte står på sig, man har ju t.o.m. statligt stöd och öronmärkta månader som start. Känns lite Buhu, jag vågade inte be min fru om att få vara föräldraledig, alternativt: min fru lät mig inte vara föräldraledig. Man får väl gaska upp sig och kräva halva tiden, är ens barn inte värda den fighten? Och lösningen kan ju knappast vara att man ska kompenseras i efterhand (hurdå?).
(Sorry TS för detta sidospår)
Asså! Jag såg att autocorrect skrev långpannat och jag gick in och ändrade men ändå verkar det blivit fel.
Du tycker inte det är “buhu” när ts i det här fallet kommer ett antal år i efterhand och ska ha en massa pengar som kompensation för förlorad pension och ev löneutveckling?
Jag har mer förståelse för “buhu, jag missade barnens uppväxt” än “buhu, jag fick lägre pension”. Det förstnämnda är betydligt mer tragiskt eftersom det inte kan göras ogjort. Att den sen också ska chippa upp en massa pengar till den andre är dubbel bestraffning. Den som jobbat och missat uppväxten kan väl åtminstone få behålla sina egna pengar.