RÄTTVISA gällande ekonomi vid föräldraledighet - eller är jag bara en vit, kränkt man som borde veta bättre?

Det känns som du pratar ur aspekten ”sambopar utan barn” och då håller jag med om delad ekonomi. För mig ändrades det synsättet när vi började planera och så småningom fick barn och jag helt och hållet såg familjen som en helhet där ekonomi, tid och andra resurser ska delas för att maximera familjens bästa. En anledning att vi i vår familj aldrig haft de problem/tjafs som TS beskriver tror jag har att göra med den gemensamma ekonomin.

Men i slutändan är det en fråga om värderingar och ens egna rättesnöre. Så jag dömer ingen som gör annorlunda och känner att det är rätt.

3 gillningar

Hej,

Ytterligare en fördel med att vara gift är att man då kan ”ge” sina premiepensionsinbetalningar till sin make/maka. Har man hyggligt olika löner (och därmed olika framtida pensioner), eller om en varit hemma mkt med barn, så kan man kompensera det i viss mån med att samla premiepensionen hos den förfördelade. Det gör 0 skillnad på ekonomin idag, och känns bra.

Mvh

F

Hur ska ni dela upp föräldraledigheten? Ni kan ju köra hennes version med ekonomin och sen bara göra likadant åt andra hållet sen när det är din tur

Hej jordgubbe,

Förlåt mig jag har nog varit otydlig och det är såklart jättesvårt att summera ett helt liv/relation såhär kortfattat men jag kanske borde tillagt att jag och min sambo lever ett lyckligt liv ihop/ varit tokkära sen vi träffades för 4 år sedan och vi har det faktiskt bättre än någonsin i vår relation.

Både jag och min sambo är båda väldigt bjussiga både stort och smått generellt så detta är ganska avvikande och något som jag skrev ovan, blossat upp, efter influenser kring just denna frågan från kollegor/olika forum.

Vet inte riktigt varför detta tolkades som att vi sitter hemma och är omogna/bråkar med varandra… vi har inte tjafsat kring detta överhuvudtaget. Anledningen till att jag ställde frågan är för att jag nyligen upptäckt detta forum och blivit väldigt intresserad av ekonomi och strävan efter att få ett gott liv. För ett par år sedan var jag nyseparerad, noll koll på pengar och visste i princip inte ens vad ränta var för något. Så anledningen till att jag frågar alla ni kloka människor är för att vi tvärtemot, ska göra bågot positivt och kul av våran föräldraledighet och att vår familj ska få det så bra som möjligt. Då tror jag att det är klokt att lyfta eventuella frågetecken och reda ut detta innan det blir en eventuellt infekterad sak. Vi är inte där nu.

Beklagar om det framstod som att vi var egoistiska bråkstakar såklart. Men här ska ingen skiljas eller separera eller bråka om småkronor… bara se till så det blir ordning på torpet och alla mår bra:)
Allt gott

9 gillningar

Hej gameology,

Tack för svar! Kopierar in samma svar som till jordgubbe…

Förlåt mig jag har nog varit otydlig och det är såklart jättesvårt att summera ett helt liv/relation såhär kortfattat men jag kanske borde tillagt att jag och min sambo lever ett lyckligt liv ihop/ varit tokkära sen vi träffades för 4 år sedan och vi har det faktiskt bättre än någonsin i vår relation.

Både jag och min sambo är båda väldigt bjussiga både stort och smått generellt så detta är ganska avvikande och något som jag skrev ovan, blossat upp, efter influenser kring just denna frågan från kollegor/olika forum.

Vet inte riktigt varför detta tolkades som att vi sitter hemma och är omogna/bråkar med varandra… vi har inte tjafsat kring detta överhuvudtaget. Anledningen till att jag ställde frågan är för att jag nyligen upptäckt detta forum och blivit väldigt intresserad av ekonomi och strävan efter att få ett gott liv. För ett par år sedan var jag nyseparerad, noll koll på pengar och visste i princip inte ens vad ränta var för något. Så anledningen till att jag frågar alla ni kloka människor är för att vi tvärtemot, ska göra bågot positivt och kul av våran föräldraledighet och att vår familj ska få det så bra som möjligt. Då tror jag att det är klokt att lyfta eventuella frågetecken och reda ut detta innan det blir en eventuellt infekterad sak. Vi är inte där nu.

Beklagar om det framstod som att vi var egoistiska bråkstakar såklart. Men här ska ingen skiljas eller separera eller bråka om småkronor… bara se till så det blir ordning på torpet och alla mår bra:)

Allt gott

1 gillning

TLDR: Gift er och ha gemensam ekonomi. Jag tycker man skall bita i just det “sura” äpplet i alla fall om ett förhållande går så långt att man skaffar barn ihop.

2 gillningar

Ja jag tycker verkligen sambon plockar russinen ur kakan. Hon vill ha någon absolut jämställdhet i “resultaträkningen” när hon samtidigt har en helt överlägsen “balansräkning” = förmögenhet. Ta upp med henne om hon kan tänka sig att dela lika på er förmögenhet också!

Detta är oerhört svårt att prissätta och hantera utan att någon upplever orättvisa. Ditt tidigare barn är ju som en sorts hobby-kostnad du inte kan välja bort. Enda smidiga sättet att lösa detta på som jag ser det är att ni gifter er och har gemensam ekonomi, har hon valt dig så ingår hela du inklusive tidigare barn, det är rimligt att hon får bära tyngden av det.

Har inte läst alla tidigare inlägg men tänkte jag kan ge mina personliga reflektioner då jag och min sambo har väldigt liknande ekonomiska förutsättningar. Jag har högre lön, mer sparat än vad han har och han har barn sen tidigare och högre utgifter. Vi delar på det mesta rakt av. Det är inklusive majoriteten av kostnaderna kring hans barn samt bilen som han är främsta användare av. Vissa utgifter tar jag en större del då det är mitt val av livsstil som driver kostnaden. Jag sparar ändå betydligt mer varje månad.

Om vi skulle få egna barn har jag väldigt svårt att se att jag skulle vilja att har ersatte mig för det ekonomiskt då jag redan ligger så pass mycket ”före honom” kring ekonomin. Skulle det bli så att jag behövde ta av mitt sparkapital så hade jag nog väntat mig att vi drog ner gemensamma utgifter samt att han tog en större del av kostnaderna under föräldraledigheten istället.

2 gillningar

Du har fått många svar här, och jag erkänner att jag inte läst alla. Men jag scrollade igenom lite snabbt och såg inget om barnårsrätt. Läs på om hur det funkar på Pensionsmyndighetens hemsida. Den av er som tjänar minst efter att barnet fötts kommer att kompenseras i det allmänna pensionssystemet.
Många anställda får även föräldrarlön från abg när
de är föräldralediga. Kolla upp hur det är på era arbetsplatser.
Har ni tjänstepension brukar föräldrarledig även kompenseras. Kolla upp det.
Sedan när ni har koll på allt kan ni sätta er och räkna på hur mycket hon kommer att förlora i pension och inkomst.
Även om hon förlorar inkomst har ni rätt att ha likvärdig ekonomi.
Dessutom kanske ni inte ska slösa föräldrardagar och ta ut fem dagar i veckan första året, men det kanske inte heller bör kompenseras mellan er?

Grattis!

1 gillning

För oss var den här frågan självklar - alla pengar in i en pott, betala utgifter + gemenast sparande och sen fördela resten 50/50.

Om någon av oss hade haft barn sedan tidigare förhållande så hade den personen fått betala det med sin 50% andel. Om vi varit gifta/bestämt oss för att dela livet så hade jag sitt dina barn som mina barn och således sett det som en gemensam utgift.

Det känns konstigt att kunna tänka sig att skaffa barn med någon men inte vilja dela lika på något så oviktigt som pengar.

1 gillning

Det finns för många aspekter att lägga in i detta för att allt ska bli 100% jämlikt och rättvist.

Man kan ju tex tänka att genom att hon med sin högre lön vill ta ut mer ledighet betyder att ni som familj får totalt sett en sämre ekonomi, vilket du då skulle bli kompenserad för. (väldigt tillspetsat…)

Man skulle också kunna lägga in ett personligt värde (i kr) på föräldrardagarna… “Vad är det värt att få vara hemma med sitt barn…” Och lägga ut dagarna på köksbordet till "försäljning " (inkluderat alla andra positiva/negativa ekonomiska effekter). För krasst så vill ena parten köpa ut den andra partens möjlighet att få vara ledig med barnet under småbarns åren, Vad är dessa dagar värda för henne vs för dig? (också detta väldigt tillspetsat och fokuset blir som vi ser lätt helt fel. Ni ska få ett barn, det är barnet som bör vara i fokus glöm inte det)

Med era båda inställningar till att det ska vara så rättvist och jämlikt som möjligt (vilket i sig är en väldigt fin inställning) så är mitt råd att ni därmed då också delar 50/50 på föräldraledigheten. Vad kan bli mer jämllikt och rättvist än så.