Reflektioner från nivå 6

Man ska inte ge fisk, man ska lära folk fiska istället. Jans insats här har gjort stor påverkan för Sverige kan jag tänka mig, och kanske även en insats som kommer förvaltas i generationer.

Tiggeriet slutar aldrig, man är aldrig nöjd.. Däremot har man kämpat för varje jäkla euro så kommer de kanske en punkt i livet då man faktiskt är nöjd.

1 gillning

De som jag har fått med mig som det är nu är familj och släkt. Svårare med vänner som du är inne på men beror på vad för vänner man har. Är också vad det är för typ av resor man vill göra, vad som passar.

3 gillningar

Problemet är att skänka mycket och vara säker på att det går till några som kan kan hantera det, där det gör skillnad och där man själv gärna vill känna någon mening med det. Har inte löst det där ännu men på något sätt ska man nog lösa det.

Går inte att skänka anonymt för det kommer alltid fram om någon vill veta. Speciellt om du skulle göra det ofta.

Kan lägga till att med dessa summor så är man rädd för att göra misstag som straffar en stort i framtiden där skatteverket ser gåvorna på något annat sätt än du eller överföringen nu inte gick till kontot du tänkt dig och nu sitter du på en terroristlista. En stor anledning till att jag drar mig för att skänka till Ukraina även om jag vill. För sen reser man till USA eller något annat land och de har grävt upp någon utbetalning som de inte uppskattar.

3 gillningar

Till skillnad från vad många tror så har jag inte varit med om det som jag kan komma ihåg nu, inte ens ett tiggarbrev. Kanske har jag bara haft tur med rätt släkt och vänner men det har säkert hjälpt till att jag håller en låg profil.

4 gillningar

Jag är i nivå 5. Jag har väldigt svårt att finna mening med vad jag ska göra här i livet. Jag är väldigt ung, under 30 år. Jag ser ingen poäng riktigt med att ha ett traditionellt jobb eftersom jag kmr ändå behöva skatta bort hälften.Jag funderar på att bara gör NGO arbete utomlands ett tag. Nån som har tips på saker att göra?

6 gillningar

Bra exempel på att varje nivå av förmögenhet kommer med sina möjligheter och problem.

Låg nivå: Hur ska jag klara mig och hur ska jag kunna klättra uppåt och få det bättre?

Hög nivå: Vad ska jag göra med mina tillgångar?

• Skänka? Hur och till vilka isf?
  • Placera? Varför?
  • Spendera mer? Varför och hur skulle omgivningen reagera på det?
  • Jobba / Inte jobba?

Jag tror du gör helt rätt som lever ungefär som förut men med lite mer guldkant kanske.

1 gillning

Nog har man lekt med tanken i baren, glasskiosken eller i affären att säga “Jag bjuder alla här på öl/glass/…”. Sen inser jag snabbt att det finns idioter som skulle utnyttja det “Nej, du kan inte dricka 10 öl eller äta 10 glassar eller ta allt för alla andra” kassapersonalen skulle bli skitsura för de lär inte lita på att jag betalar och sen skulle alla undra vem jag är.

Lika så skulle jag vilja bara ge 500:- till uteliggaren som säljer sin tidning, för han försöker tjäna ihop pengar men då kanske han gör en scen och något med en kamera tar en bild sen är det kört även om man bara gjort någon vänligt.

3 gillningar

Alla i min närhet klara sig själva så har haft tur med det och slipper ha de funderingarna.

Men även om någon skulle ha sådana problem du beskriver så tror jag inte någon mängd av pengar skulle hjälpa. Pengar är en förstärkare och har du inte lärt dig spara kommer du inte göra det med miljontals kronor på kontot. Sen finns det nivåer av det så det är helt klart inte svart och vitt. Men någon man har läst om flera gånger är att du kan aldrig ge någon pengar. Balansen blir fel, man kommer alltid tänka “Jaha, du spendera pengarna du fick av mig på det där”.

Så det skulle bli punkt 1 sen försöka igenom kontakter försöka hjälpa med nytt jobb, bjuda på lunch osv.

2 gillningar

De problemen går att hantera. Du kan minimera risker genom t.ex. att ge via någon etablerad organisation. Om du ger en stor gåva kan du förhandla villkoren och ställa krav på noggrann uppföljning.

Det är också så att det finns många konsulter i biståndsbranschen, så du kan anlita någon för råd och insikter.

Apropå lokala gåvor så var det mest ett dröm! Jag är själv med i en sportförening som har ett skakigt hyresavtal och skulle - om jag var rik - vilja ge en anonym gåva :slight_smile:

1 gillning

Det finns väldigt mycket meningsfullt att göra, både hemma och utomlands. Men akta dig för att bli volontärturist. Många av dem gör mer skada än nytta.

Är det viktigast för dig att få resa - då kanske du ska vara vanlig turist istället.

Om det är viktigare att göra nytta så kanske du ska satsa på en karriär inom NGO-branschen. Finansiell controller på Norska Flyktingrådet? Mellanchef på Rädda Barnen? Diplomat på Internationella Röda Korset och förhandla fri lejd för civila i krig? Sjuksköterska på Läkare utan Gränser?

Vad har du för yrke eller utbildning?

2 gillningar

Jag har 1 1/2 år kvar på min utbildning( Civilingenjör ) men har pausat den helt sen sen försattes i den här nya situationen.

Problemet för mig är också att alla mina kompisar jobbar så kan inte umgås med dom på vardagarna. Känner att jobb är ett måste för att fördriva tiden. Snarare än att tjäna pengar.

4 gillningar

Är inte där själv men kan ändå tänka mig att det beror lite på hur man kom dit.

För egen del är det sociala på en arbetsplats viktig. Har möjlighet att jobba distans 100% men åker ändå in till kontor för att tjöta, ta en lunch osv.

Så även om du får skatta en hel del (du behöver ju inte pengarna direkt) så kanske det är värt att hitta ett jobb på en arbetsplats där du kan få utlopp för det sociala :slight_smile:

3 gillningar

Vad är du intresserad av? Kanske läsa och sedan doktorera i något som intresserar dig? När jag doktorerade inom medicin var det många inklusive mig själv som gjorde det pga nyfikenhet och intresse, dvs det var inte pengadrivet.

2 gillningar

Är nivå 5 också, jobbar kvar 75% än så länge. För det sociala. Närmar mig 50 år och tanken på att kliva av har jag brottats med några år nu.

9 gillningar

Ordet ”försattes” låter som att det känns besvärligt. Det måste vara en stor omställning. Har du någon du kan bolla med?

om jag hade sådana resurser skulle jag ta hjälp av en terapeut eller konsult. Ngr tusen kr i avgift har du råd med.

1 gillning

Du fick ett arv?

1 gillning

Känns som att du är en ganska otypisk nivå-6:are. Tänker att de flesta är antingen gammelrika eller ultradrivna entreprenörer (typ Daniel Ek), som direkt kastar sig på nästa projekt.

Tänker du inte på ditt Legacy, vill du inte bygga “nsix library” eller nåt liknande?

2 gillningar

Tror tvärtom han är en ganska vanlig nivå 6 are.Finns fler än de flesta tror och nästan alla är ju totalt okända för allmänheten och mångas situation är nog inte heller känd för stor del av deras omgivningen.
Det är nog lätt för de flesta att få en skev bild av vad en nivå 6a är då de enda personerna man ser och stöter på som är de där är Daniel Ek människorna som tar plats i media.

6 gillningar

Nu finns det ju typ bara 1.000 st sådana i sverige men jag har träffat en handfull och skulle säga att i princip alla håller låg profil likt @nsix. Tror det är en sådan sak man tyvärr lär sig.

6 gillningar

Jag är ytligt bekant med några som (förmodligen) är nivå 6 så därav min bild, Av de som byggt egna företag kan typ ingen sitta still i mer än 5 sekunder :sweat_smile:. De håller dock alla en låg profil om hur mycket pengar de har, men samtliga kör på i full fart i nästa projekt, det var mest det jag var förvånad över.

Skulle ju vara intressant att veta hur många procent av de 1000 personerna som gjort som TS, dvs skapat det från grunden och inte ärvt pengarna.