Regeringen föreslår höjt bolånetak och slopad skärpt amortering

Detta är för att rädda befintliga bostadsägare.

Inte för att värna unga utanför marknaden.

Varför försvårar man för dem som kan tänka sig att köpa något som behöver renoveras? Det har inte jag förstått.

Det är som @General_Index säger. Det handlar inte om folk som kan tänka sig köpa renoveringsobjekt. De får det svårare för att inte bostadspriserna ska gå ned.

I en perfekt värld skulle man ju se att folk hade sånna utfall i bakhuvudet när de köper, men istället lånar vi till max. Det skulle vara intressant att se en graf med svenskens belåningsgrad över åren, och om den var lägre förr eller hållit i sig högt hela vägen.

Numera är det blancolån och inga problem att få 95%.

Jag har tänkt på det här att många skriver att ett sänkt krav på kontantinsats gör det svårare för unga att ta sig in på bostadsmarknaden.

Jag undrar finns det någon fakta/data då som visar att det blev enklare för unga att ta sig in när kravet på kontantinsats infördes på 2010-talet?

1 gillning

Det kanske blir köpläge för den praktiskt lagde kapitalstarke av villa med stort renoveringsbehov i städer där folk vill bo, om bolånereglerna för sådana försämras.

1 gillning

Där är vi nog långt ifrån än dock. Det känns som att de uppblåsta fastighetspriserna gör det hela till en typ av låtsasekonomi. Priserna är så enormt höga att köpa kontant är inte värt det. Däremot är det rätt billigt att ta ett jättelån av banken tack vare låga räntor och små amorteringskrav.

Här på RT eller? Det här vet jag inte om jag erfar alls bland vänner och bekanta i 30-årsåldern/lite tidigare. Bland dem som jag känner är man glad att ha 30-50kvm beroende på hur centralt det är. Vissa har flyttat utanför stan för att kunna ha en 3a. Ingen bor i hus. Ingen tänker ens tanken på hus. Jag känner bara ett par som köpt för över 10 miljoner överhuvudtaget, vilket skett med arv från tragiskt för tidigt bortgångna föräldrar. Generellt är min upplevelse att folk helst inte lånar mer än ca 3-4M.
Bara de som bor mycket litet eller utanför stan har köpt själva utan föräldrar. 90% av de jag känner med bostadsrätt har fått hjälp av föräldrar. Jag har frågat utav nyfikenhet vad planen för nästa steg är, eftersom det inte finns en chans i världen för folk att spara ihop till att ha lika lågt nominellt lån till nästa lägenhet. Finns sällan en plan. Finns det en så handlar det om att låna ytterligare vid typ 35 och förbruka löneökningar man kan ha lyckats få.

Min upplevelse är snarare uppgivenhet och likgiltig acceptans utav mindre boende än man skulle hoppas på, och då är ändå det hos Stockholms övre medelklass.

Jag köpte min lägenhet själv och vi prioriterar vårt första barn här på 40kvm. Det närmsta hus jag någonsin tänkt på är några visningar utav gårdshus, men den idén levde inte länge. Det bli någon 3a om 2-3 år.

4 gillningar

Och ränteavdrag

1 gillning

Jag tror absolut att det är lättare för folk att betala några tusen extra än att spara på sig några hundratusen extra till kontantinsatsen. Det kommer bara skapa mer konkurrens och den nivån som 15% är nominellt nu kommer bara bli 10% av totalpriset rätt fort gissar jag. Man kanske kan få en deal i början, men med tanke på hur marknaden sett ut sedan November så väntar alla in den här förändringen och hoppas på att sälja dyrt.

Om någonting så borde kontantkravet höjas och amorteringskravet. Sedan är ränteavdraget också en helt sjuk grej som spär på problemet och vid det här laget inte kan tas bort pga belåningsgraden. Bankerna skrattar nog hela vägen till… ja, hem, I guess.

Alltså det finns ju olika grupper: de med hög lön och mycket kapital, de med låg lön och mycket kapital (ärvda pengar?), de med hög lön med lite kapital (driftiga unga?) också självklart de med både låg lön och lågt kapital. Men den sista gruppen kan vi bortse från för de kommer aldrig in på bostadsmarknaden.

Jag tror att sänkt krav på kontantinsats gynnar unga just som i de med hög lön och litet kapital. Ska de inte gynnas för att priserna stiger lika mycket så att 15% = 10% måste ju gruppen med hög lön och högt kapital vara väldigt stor och dessutom konkurrera om samma bostäder?

Marknaden är komplex!

2 gillningar

Nej, det har du förvisso helt rätt i. Jag tänkte mest på en mer hälsosam marknad med rimligare belåningsgrad. Med högt amorteringskrav tar man också bort många spekulanter som bara vill köpa och hålla till låg utgift för att flippa på kort sikt. Det minskar belåningsgrad fort och priserna genom KALPen. Mängden med typ 20-30% kontant för nuvarande priserna är inte så stor som utbudet, så rätt nivå av insats skulle pressa ned priset till den hög med pengar snittköparen i förhållande till antalet lägenheter som finns sitter på.

Det är gissningar. Hypotetiska åtgärder som ändå aldrig går att införa i nuvarande systemet utan att kollapsa allt. Jag skulle hellre se förmåner för förstagångsköpare på andra sätt. Att de är de enda som får ränteavdraget. Att de har lägre amorteringskrav eller insatskrav men inte alla andra. Någonting alls.

1 gillning

Jag gissar att du ser en tydlig ”förstagångsköpare” framför dig när du framför idén. Hur skulle du vilja avgränsa vem det får/kan vara?

Alla som inte tidigare stått på en lagfart?

4 gillningar

Norge har ett flertal förmåner för förstagångsköpare vill jag minnas, man kan ju ta inspiration därifrån.

Kommer finnas ett ägarregister för BRF-lägenheter från 2030. Så någonstans efter det så kan man ju göra en sådan registerkörning på folk för att se om de kvalar in.

Det är ju det svåra såklart. Man får väl välja parametrar. Storlek på hem, ålder på köpare, inga tidigare köp. Jättesvårt. Finns alltid både de med mer pengar än andra och de som planerar bättre, och de gynnas vilka regler man än har. Ta bostadskön. Har du bostadsrätt så slipper du bränna din kötid tidigare och kan vänta in det perfekta. Man tjänar på att ha mer pengar och planera bättre, trots rättvisan.

@Noomi gör man något för marknadens hälsa överhuvudtaget kraschar man nog hela ekonomin överlag. Jag menar bara vad som vore mer hälsosamt i en bättre värld. Vi är bortom ”no return” skylten utan bromsar nu.

Jag tror kanske det hjälper att veta att jag själv gynnas mycket mer av om priserna skenar. Äger min lägenhet helt som jag fick till bra pris under höga räntorna. Jag skulle ändå hellre se en bättre marknad för framtidens skull. För mina jämnåriga och våra barns skull. Jag kommer inte klagandes för egen del. Jag får bara jobba med hur omständigheterna ser ut.

1 gillning

Jag förstår inte heller varifrån den här bilden om att yngre generationer har orimliga förväntningar på boende kommer. Ingen förväntar sig att hamna i attraktivt boende direkt. Däremot är många uppgivna över att tröskeln för dem är så otroligt mycket större än vad det var för generationerna före:

3 gillningar

Inget som stoppar dom från att bygga själva.

Vem bestämmer den? Nu har ju staten tagit en ganska aktiv roll - men jag tror inte den blir mer hälsosam för det. Men jag är inte heller en anhängare av en stor stat som bestämmer allt.

1 gillning

Jo. Det är också skitdyrt och bökigt. Det blir dessutom också dyrare och dyrare att bygga och får inte göras hursomhelst varsomhelst. :upside_down_face:

Det är också alltid en konstig attityd att konstaterandet att det är svårare för folk under 30 att köpa bostad än tidigare generation möts av: ”man är inte berättigad att kunna köpa överallt”, när kritiken mot det exakta påståendet är att tidigare generationer kunde det i större utsträckning. Det är två parallella sanningar folk inte verkar kunna jonglera på samma gång. Världen är inte skyldig dig en lägenhet centralt i en storstad, men det går utan tvivel att konstatera att min mamma köpte sin lägenhet i Stockholms innerstad under tidigt 80tal efter några års sparande boendes hemma med ett brödjobb—cash! För att köpa samma lägenhet idag får du plugga 5 år till civilingenjör, bo hemma, spara i flera år flitigt och hoppas att din plan att spara till kontant för maxbelåning inte gås om av prisutvecklingen. Äldre kan bli triggade av att bara konstatera sådan fakta utan att man ens lägger värdering i det.

Re, andra frågan: Det blir staten på samma sätt som de gör nu. Känns inte orimligt—om man skulle göra om och göra rätt—att försöka undvika att hamna i den prekära situationen vi är i nu, där lite räntehöjning skulle spränga ekonomin pga bostadsägare med lån upp till molnen. Om staten bestämmer det nu tänkte jag hålla förslagen i samma fil iaf. Icke-statliga lösningar på hur det skulle funka är en annan diskussion.

1 gillning