Tycker du är inne på rätt spår! Borra egen…
Du har alltså två officialservitut varav det ena ger dig rätt att anlägga, underhålla och förnya en vattenledning på annans mark, och det andra att nyttja en brunn på annans mark.
Officialservitut regleras oftast genom en engångsersättning, vilket framgår av förrättningsbeslutet. Hämta hem förrättningsakten så ser du både ersättningsbeslut och fullständiga servitutsformuleringar.
Ett officialservitut får inte innebära en underhållsskyldighet eller andra kostnader för ägaren till den belastade fastigheten (dvs grannen) såvida servitutet inte grundats på överenskommelse mellan fastighetsägarna( 7:1 Fastighetsbildningslagen). Om sådan överenskommelse finns framgår av förrättningsakten.
Om flera fastigheter har behov av en anläggning och det därmed finns behov av att reglera förvaltningskostnader så kan man bilda en gemensamhetsanläggning. Det räcker med att en fastighetsägare yrkar på det för att lantmäteriet ska pröva om det är lämpligt. Övriga grannar kan tvingas in i anläggningen, men sådant tvångsvist förfarande är extremt dyrt och rekommenderas inte.
Jag skulle föreslå följande:
-
Prata med grannarna. Går det att effektivisera anläggningen? Dela på kostnaderna om ni har samma behov av anläggningen. Billigast blir det om ni kommer överens över en kopp kaffe utan något vidare myndighetsbeslut.
-
Bilda en gemensamhetsanläggning för brunnen med tillhörande anordningar. Kostar typ 30 000 kr om ni är överens. Betydligt mer om ni är oense. Fördelen är att förvaltningen blir mer uppstyrd och gränsdragningen tydligare vid kommande försäljningar. Nackdelen att det är dyrt.
-
Undersök om du kan borra egen brunn inom egen fastighet. Detta kanske är förstahandsalternativet. Det är skönt att inte vara beroende av andra. Befintligt servitut kan då dödas.
-
Undersök om du kan borra egen brunn inom annans fastighet. Detta lär dock kräva att du kommer överens med fastighetsägaren då du redan har ett servitut på att nyttja annans brunn.
Ja. Dela brunn med grannen är ett otyg. En bekant till mig hade det så. Hux flux fick hen inget vatten. Det visade sig då att ägaren till fastigheten där brunnen ligger inte hade betalt sin elräkning!
Nu betalade han sin räkning, varför vattnet återkom efter någon dag. Ingen höjdare under tiden i alla fall.
Har du möjlighet, skall du givetvis borra en egen brunn. Personligen skulle jag aldrig reflektera på ett upplägg med gemensamt vatten. Förhoppningsvis har “vattendelningen” gjort att din köpeskilling blivit lägre, än vad den annars skulle ha varit.
Tack så jättemycket för input och värdefulla råd
.
Jo kanske bäst borra egen brunn men vill helst lägga pengar på andra saker som behöver göras. Ska räkna på det ![]()
Verkar vara separat abonnemang för just vattnet. Kan nog vara så att det är själva vattenpumpen som är gammal och drar mycket el
Förstår fortfarande inte hur det är möjligtvis om inte nån av dina grannar använder extremt mycket vatten (typ bevattning eller djurhållning) alternativ läckage i nån ledning.
Hon som äger vattenpumpen har stor familj och hästar. Hon sa att hon betalar merparten av räkningen ibland är den på t ex 2500 kr. De andra som nyttjar vattnet är ett äldre par, en ensamstående äldre man och jag själv som är ensamstående dvs ingen av oss har hög vattenförbrukning. Jag tycker också det är jättekonstigt med så hög elförbrukning på en vattenpump/hydrofor…
Om det är en driftskostnad som ni delar, tolkar jag att det är bättre.
Hästmänniskorna borde betala mer, men grannsämjan…
Mitt första hus jag ägde hade det vi så.
Men sen fanns nackdelarna att brunnen inte är dimensionerad så vattnet räcker till alla jämnt
Vad drar en vattenpump 500W?
Månadskostnaden ni betalar ska ju också täcka underhåll och i framtiden inköp av ny hydrofor och pump. Sen kan man ju se det som att ni faktisk betalar för grannens vatten.
Min pappa har vatten på sin mark, och han och grannarna använder det vattnet, men det är grannarna som står för pump och elräkningen 100%.
Så jag tycker således inte kostnaden är orimlig, men det är en sur situation.
Min gamla injectorpump drar 2000W
Så behöver inte alls vara fallet. Allt beror på vad som står i servitutssvtalet. Det kan vara så stt trådskaparen åker på sin del av kostnaden när det är dags för att köpa nytt.
Det är osannolikt att pumpen drar så mycket ström som vi pratar om för att komma upp i dessa summor, däremot är avgiften inte nödvändigtvis orimligt hög. Det kan exempelvis vara så att det finns olika filter som kräver underhåll.
Hur som helst så hade jag siktat på att anlägga en egen brunn om jag vore i din sits, såvida du inte bor i ett område där det är känt problematiskt att få bra vatten. Det är aldrig kul att vara beroende av andra, speciellt inte utan en riktig gemensamhetsanläggning.
Visa räkning etc. Skulle inte tro att det finns ett eget abbonemang för pumpen. Låt sätta dit en enkel energimätare på pumpens kabel. Låter som en lämplig sak att kolla om pumpen är lämplig att byta mot en modernare effektivare. Att dela på driftkostnader inkl ansvar för tillsyn ,reparationer etc låter rimligast.
Tack för svar
. Här är en faktura som avser hydroforen. Tacksam för feedback ang om detta är normal förbrukning
”Normalt” är det ju inte. Normalt för en hel villa möjligtvis.
Men det verkar som att grannen kör hydroforen rätt hårt.
Vi har en mindre gammal hydrofor i ett sommarhus som när den går drar ca 750W. Om den skulle maxa dygnet runt skulle den komma upp i 6500kWh/år vilket såklart är en utopi.
Jag hade borrat egen brunn och satt ett stort värde på att inte behöva krångla med en snål granne.
Jag noterar att elförbrukningen ligger på samma årsnivå som för min villa på 280 kvm. Jag har visserligen bergvärme, men ändå.
Vår sommarstuga på 100m2 tickar på med 3.200 kwh/år. Nyttjas året runt men vi har värme nerdragen till 10+15 grader mellan besöken…
Ja, om man vattnar hästar… skulle jag säga. Så jag är nog på samma linje som andra som förespråkar borrning. Alternativt att man uppgraderar till effektivare hyrofor och förbrukningsmätare, men det lär det väl bli tjafs kring förmodar jag.
Du kan beställa en skriftlig kopia av servitutsavtalet från riksarkivet (“inskrivningshandlingar”). Alla servitut som skapas efter 1 jan 1972 måste vara skriftliga för att vara giltiga. Det finns också vissa formkrav på hur avtalet ska vara skrivet och vad det ska innehålla, för att det ska anses vara giltigt.
I listan över dina servitut så står det en aktbeteckning för de akter du behöver begära ut.