Annars funkar kundcenter@lm.se fint. Fick de jag efterfrågade inom två minuter från skickar mail.
När du flyttar in visar det sig att brunnen ligger på grannens tomt!
Har du kontaktat mäklaren ännu, och frågat varför hen inte har upplyst om detta? Har verkligen du inte fått info om detta i samband med köpet?
Har nu varit ute på lantmäteriet och skrivit ut handlingarna. Som jag förstår det, enligt bild, så ska ingen ersättning krävas?
Nej inte kontaktat mäklare däremot haft ett samtal med en jurist som sa att jag direkt ska reklamera till säljarna inte genom mäklaren. Var dock ett allmänt samtal utan detaljer om servitut etc. Han tyckte det verkade märkligt att det står enskilt vatten och det inte finns egen brunn.
Har du funderat på att skaffa en egen pump och pumpa vatten från grannens brunn? Det skulle vara i linje med servitutet.
Kräver iofs att du drar elkabel från ditt elsystem eller att grannen tillåter att du ställer en solcell/batterianläggning på grannens mark så är kanske inte ekonomiskt/praktiskt.
Nej, det verkar ju så. “Sträckning z” är nog utmärkt på karta från avstyckningen, för förtydligande.
Du kan behöva installera egen hydrofor med ledning fram till brunnen. Eller åtminstone vara beredd på att hota att göra så.
Hur ser det ut på avloppssidan? Om det är en äldre anläggning så kan det vara så att du som ny ägare måste bekosta förnyelse vilket kan gå på 50-150 kSEK.
Kan vara värt att kolla upp så det inte dyker upp elaka överraskningar.
Enligt min åsikt har mäklaren brustit i sin upplysningsplikt. Om inte annat så bör han få reda på detta i alla fall.
Mäklaren ingår väl dessutom i en branschorganisationen där det finns juridisk kompetens.
Det är alltså frågan om ett officialservitut som är bildat och beslutat av en lantmätare i samband med en lantmäteriförrättning, inte något avtal mellan fastighetsägarna. Ersättningsbeslutet säger inget om förvaltningskostnader, utan reglerar endast ersättningen för bildandet av själva servitutet.
Då beslutet inte hänvisar till någon överenskommelse så finns inga förvaltningskostnader reglerade där heller. Det innebär att du enligt servitutet har rätt att ta vatten ur brunnen. Dock anges inte hur detta ska gå till. Du kan inte ta vatten ur brunnen på ett sätt som innebär kostnader för grannen, i så fall får du ha en egen hydrofor/pump i brunnen.
Eftersom det fanns behov av att dela på förvalningskostnader så borde lantmätaren bildat en gemensamhetsanläggning istället från första början.
Jag tror tyvärr det kan bli svårt att hävda dolt fel gentemot säljaren, men det är väl alltid bra att ge feedback till mäklarna om vad de borde upplysa särskilt om. Servituten fanns angivna i fastighetsförteckningen. Fastigheten har de rättigheter som krävs för att få åtkomst till enskilt vatten. Kostnaden för driften fanns angivet i objektsbeskrivningen, så inte heller det var dolt på något sätt. Det som är märkligt är att säljaren använt grannens pump och inte en egen. Rimligtvis borde de ha tecknat ett skriftligt avtal kring förvaltningen av grannens pump.
Brunnen är på säljarens systers fastighet och säljarens pappa har den andra fastigheten som använder samma brunn om jag tolkat rätt. Så det är väl en förklaring till att det saknas skriftligt avtal kring drift och underhåll.
Ja, sannolikt tyckte de att det räckte med muntliga överenskommelser inom familjen. Men de borde ordnat det skriftligen innan försäljning av en av fastigheterna till en utomstående kan jag tycka.
Servitutet anger en rätt att ta vatten ur brunnen så jag ser inget egentligt hinder för ts att sätta dit en egen hydrofor + pump att koppla till sin vattenledning. Alternativt försöka få säljaren att bekosta en sådan anläggning genom avdrag på köpeskillingen om det går att hävda att nuvarande anläggning inte är komplett. Men jag tror det kan bli svårt.