Jag får sällan gratisprylar! Men har oftast fått godisformar, degskrapor, receptböcker och dylikt.
Men ger bort smakprov på gräddkola till alla besökare som vill smaka vid marknader. Ger också goodiebags till de som arrangerar marknaderna, om de inte tar ut en saftig avgift för evenemanget.
När jag var på ett stort svenskt bolag (som använde mycket konsulter) så hade ett av konsultbolagen lagt dit snygga tårtspadar i kökslådorna med sin logotyp på.
Resultatet blev att varje gång någon (annan) bjöd på tårta, så trodde många att det var det där konsultbolaget som hade bjudit, eftersom tårtspadarna med deras logga alltid användes
Är en bra fråga. Får kanske räkna på vad ett event får kosta totalt först. Personal, monter, material och räkna baklänges.
Tror att man kan lägga bra mycket mer än man tror på giveaways när man relaterar det till resten av kostnaderna.
Jag kom på en bra sak som inte borde kosta alltför mycket, en supertunn buff! Fick på jobbet med reklamtryck en gång och tänkte först att det var en helt onödig sak men jag provade och den värmer otroligt bra med tanke på hur tunn den är. Jag använder den istället för halsduk.
Tar ingen plats, det rymt lätt flera hundra förpackade i plast i en “normalstor låda”.
Den som ger give aways måste fundera över värdet på gåvan om målgruppen finns inom stat, region el kommun. Dessa grupper får (lite förenklat) endast ta emot billiga enkla prylar typ pennor el isskrapor. Arbetet som bedrivs kring kultur och tjänstemannaansvaret har mutor och bestickning ligger högt upp på agendan. jag som jobbar statligt drillas regelbundet i så kallade dilemmadiskussioner för att exemplifiera olika situationer man kan ställas inför; leverantörer som bjuder på julbord, chokladask till hemadressen, AW etc etc…
Sådant man kommer att ha med sig, återanvända och bli påmind om var den kom ifrån.
Isskrapa, mössa, kaffekopp, kapsylöppnare till nyckelring.
Hellst något med anknytning till ens brach. För IT kanske ett USB-minne till nyckelring. Gärna med USB-A i ena ändan och USB-C i andra. Kanske finns USB-C laddsladdar i nyckelringsformat eller något annat litet verktyg ens kunder kommer ta fram och använda återkommande.