Renovera badrum-inspiration: vad gillar du med ditt badrum? | Tips till oss

Håller med, vi slängde ut den gamla 70 tals rumpduschen. Men en integrerad i toastolen är nice. Önskar bara att det var varmvatten.

1 gillning

Dimbar belysning.

Stort duschutrymme med fasta väggar, (glas, kakel eller liknande), huvudsaken är inget draperi som kletar sig fast på kroppen.

Dubbelt handfat.

Om lådor under handfatet, ej stora breda lådor så att när den ena personen behöver något i lådorna måste den andre (som kanske utför precisionsarbete, sminkning, rakning etc) flytta på sig. Så alltså två kolumner med lådor åtminstone.

Golvvärme.

Vägghängd toalett.

Blandare av bra kvalitet.

God ventilation.

Om badkar gärna med utsikt genom ett fönster.

1 gillning

Kolla på inbyggnads blandare: Dusch- och badkarsblandare för inbyggnad - Scandtap Bathroom & Kitchen

Låter underbart när blandaren ska bytas.

/s

1 gillning

Åh, denna tråd kommer jag följa då vi också ska satsa på badrumsrenovering om ett par år. Felmonterade rör tydligen och en tidstypisk inredning från slutet av 80- eller början av 90-talet. Men det som stör mig mest: ett gigantiskt bubbelhörnbadkar som är placerat UNDER badrummets enda fönster. Brukar skrika mig högröd när jag badar barnen: “om ni plaskar stort EN GÅNG TILL får ni ALDRIG MER BADA!!”. Min sambo har den mer framgångsrika blodtrycksbevarande metoden att ignorera barnens stänkande totalt och först efteråt svabba av hela badrummet :laughing: För oss kommer omplacering av badkar vara prio, liksom att försöka hitta ett stort badkar (utan bubbel, vilket tycks vara knepigt), MED duschvägg.

Btw, vi har också en bastu (tror det är original från byggåret 1974). Den används som… förråd! Och då har jag ändå varit en sån som tidigare blivit typ kränkt av att folk använder det som förvaringsutrymme. Skyller på att den står i källaren i vårt radhus, så på kvällarna när småttingarna sover på ovanvåningen (och vi har dygnets enda potentiella egentid) funkar det inte att stänga in sig i en bastu i ett badrum två våningar bort. Så ja, att inte placera en ev bastu i källaren, om man nu kan välja, är nog klokt :blush:

För oss som ofta klipper oss själva skulle placering av speglar också vara värt lite betänketid.

Ser fram emot (ännu) mer inspiration från denna tråd!

Hm, slösurfar på mobilen nu och ser att punkterna jag först skrev i Word med 1) bla bla bla 2) bla bla bla och kopierade in i forumet ”översätts” till 1. bla bla bla och 2. bla bla bla och sedan en grå ruta med text som kapas i grå rutan och bara kan läsas fullständigt på datorn. Funkar i alla fall inte på min mobil att läsa fullständiga texten.

Nedan är punkterna för den som bara surfar med mobilen:

Dom enda rör som får gå genom golvet är avlopp från golvbrunn, handfat och toastol, inte varm- och kallvatten eller radiatorrör.

Kopplingar / skarvar får inte byggas in bakom vägg eller ligga i golv.

Om det av praktiska skäl inte kan undvikas att rör går genom golv ska c-c till vägg vara 60 mm och det ska från installatören även skrivas in som en avvikelse i avrapporteringen av renoveringen = försäkringsbolaget kan då vägra ersätta eventuell senare vattenskada. Fixen verkar då vara att installera ett fördelarskåp med lucka och ”skvallerrör” för att läckage ska synas. Även en uppgjuten klack runt uppstickande rör kan ges som alternativ från hantverkaren. Båda utgör dock avvikelse.

Golvbrunn äldre än 1990 ska bytas = golvet brytas / bilas upp och ny sättas in. (Verkar gälla oavsett nuvarande golvbrunnens kondition.)

Och önskemålen då:

Ingen MDF i inredningen = sväller i fuktiga utrymmen om ytbehandlingen skadas / är halvdant gjord.

Porslin / emalj i stället för marmorkross / plast som jag tror kan missfärgas eller vara svårare att hålla rent.

Inga plastdetaljer i vred, lås eller gångjärn

1-greppsblandare (som för handfat) som kombinerad badkars- och duscharmatur. (Ratten på termostatblandare verkar ha en benägenhet att kunna börja kärva med tiden och sambon vill ha varmt vatten, jag svalare.)

Fläkt som ska installeras ska vara tyst. Pax-fläkten jag installerade i musik/biorummet påstods vara tyst, 21 dB, A-vägt. Den hörs tydligt! Krav är att fläkten inte startar direkt när lyset tänds, utan är valbart fukt- eller manuellt varvtalsstyrd. (Sambon hör och störs om katten släpper en fjärt ute i trädgården.)

Inte helt lätt att hitta allt. Enda fabrikat jag hittat utan MDF för handfatskommoden och skåp är finska Polaria som gör sina i pulverlackat stål. Mina pulverlackade trädgårdsmöbler har stått ute i 10+ år utan att ha angripits av ålderns tand. 1-greppsblandare finns från Hans Grohe, dock med c-c 150 istf mer svenska standarden c-c 160, finns även några andra. Strands Stainless AB verkar ha duschstång i rostfritt utan plastsmäck.

2 gillningar

Två handfat är bra. Vi har lådor under och inget badrumsskåp i ögonhöjd utan en gigantisk spegel istället med belysning runt. Man kan dra in el i lådorna så kan man ha tandborste etc inkopplat där så slipper man ha onödigt synligt plotter framme.

Jag skulle sänka ner duschen 1-2 cm om möjlghet finns så att vatten inte rinner ut genom lister vid dörren som förmodligen inte kommer hålla tätt med tiden.

Vi har bott i huset i 10 år i somras och jag tror vi har använt badkaret 3ggr. Så om ni inte badar ofta, skit i badkaret och sätt in en bastu där istället. Jag skulle ha en vedeldad bastu för jag är för snål för att använda massa el på vintern när man vill basta :wink:

Golvvärme i badrum är skönt och gör att golvet torkar snabbare. Tänk på att ha dörren stängd så att golvvärmen inte även värmer upp rummet bredvid.

Vägghängd toalett och göm alla rör i väggarna. blir mycket snyggare så.

Är väll saker jag kommer på nu :slight_smile:

1 gillning

Ett påpekande till inför flytspackling och golvdosering mot golvbrunn: Alla hörnvinklarna och glipor vid golv<=>vägg samt vid rörgenomgångar i golv måste avtätas med fogskum eller annat. -Man vill inte att flytspacklet ska rinna ut över parketten i närliggande rum eller rinna ned i källaren. Höjden på badrumströskeln bör också vara färdiganpassad före flytspacklingen så det går att få 20 mm uppvikt tätskikt ovanför flytspacklet.

1 gillning

Verkligen, tack för alla inspel. Inser verkligen hur mycket det är man inte kan. :see_no_evil_monkey::joy:

Detta lär ju bli en egen följetång känner jag. :joy:

4 gillningar

Om jag känner dig rätt så kommer du outsourca hela projektet så att du slipper. Antagligen finns det någon slags badrumplaneringskonsult du kan köpa några timmar av. :wink:

4 gillningar

Kan inte säja vad som är bra lösningar, men saker jag önskar vore annorlunda i vårt badrum:

• Dimbara lampor, så man inte möta av en strålkastare mitt i natten
  • Släta golvkakel. De vi har nu går aaaningen upp i kanten, vilket betyder att det är +/-0 att skrapa golvet med golvskrapan, så det är väldigt blött att röra sig där speciellt kvällstid.

Lycka till med renoveringen! Bastu är alltid najs, kanske går det att bygga en riktig vedeldad utomhus på gården? :star_struck: Gäller kanske inte i ert badrum, men när jag kollar på nya hus kollar jag alltid om man ryms att ligga i bastun…

1 gillning

Går väl också anlita designhjälp online rätt billigt?

Lägg upp lite info och leta talanger på sidor som https://www.upwork.com/.

Finns nog fler sidor, men kul att ta in lite olika förslag.

1 gillning

Spännande! Vad har ni för budget? Vi ska ta in offerter för badrumsrenovering i höst men känner att jag inte vet vad som är skälig arbetskostnad (verkar ju hutlöst dyrt).

1 gillning

Kommer hålla er uppdaterade. Jag vet inte heller, men jag räknar nog med att det kommer kosta runt 250 - 300.000 kr. Typ som ett nytt kök tänker jag. Men vi får se.

3 gillningar

En av offerterna jag fick ville köra dels fast pris på vissa moment samt löpande räkning / h på annat och uppgav följande för olika hantverkare:

PRISER FÖR RESPEKTIVE YRKESGRUPP

• BYGG 565 ex. moms
  • EL 695 ex moms
  • VVS 695 ex moms
  • MÅLARE 550 ex moms
  • PLATTSÄTTARE 595 ex moms
  • SERVICEBIL 450 ex moms/dag.

Ovanstående gäller då för Göteborgsregionen och någon mil mellan företaget och kund. Kan vara lägre på andra orter ute i landet och även viss variation för företag inom samma region. Man kan räkna med att varje yrkesgrupp kan behöva dyka upp 2 gånger, pga av torktider eller att någon annan ska utföra ett mellanliggande moment.

VVS-gubben först som kopplar bort vatten / radiatorer / toa, sen kommer lysmasken eller snickaren och river väggar / bilar golv, VVS-gubben eventuellt för ny golvbrunn därefter plattläggaren 2 ggr följt av lysmasken och snickaren för lister etc och sist målargubben.

3 gillningar

Hur använder man bidén ens?

1 gillning

Vi gillar naturmaterial och handgjort. Så allt som är jord, beige, trä, sten… rosa har vi redan på gästtoaletten :slight_smile:

2 gillningar

Mögel i fogarna är ju det äckligaste! Är detta kanske ett effektivt sätt att hindra det från att bosätta sig?

2 gillningar

Tror det är tanken! Fogar är såå tråkiga att rengöra med. I min hyresrätt är de extra breda med, 90-talets sätt att spara pengar tror jag.

Badrummen i huset är ökända för byggfusk, så de renoveras varefter kaklet ramlar ner. Men mitt har klarar sig ok. :blush:

Sen, dra nytta av Jans AI tjänster. Gissar att de kan ta fram bildförslag med input om vad ni gillar.

1 gillning

Det här är ett klassiskt badrum som står sig bra. Den stilen kan kanske passa er?

2 gillningar