Renovera badrum-inspiration: vad gillar du med ditt badrum? | Tips till oss

Det frågade jag min mamma också när jag var liten. “Den är till för att tvätta fötterna”, sa hon.

1 gillning

Lättstädat är viktigt!!! Tex inte en massa fnurklar på toastolens nederdel som är hopplösa att damma. Kanske rentav vägghängd toa? Inte såna där fötter på duschväggen som allt hår fastnar under. Osv.

Min dröm vore en inbyggd kaklad nisch-hylla i duschen för våra schampon och duschkrämer.

Överdriv inte finesserna. Jag har bott med både bastu och badkar, såna grejer blir aldrig av att man använder i den verkliga vardagen, sannolikt inte ångdusch heller. (Då kan man åka på spa nån gång istället, blir billigare.)

Eldriven handdukstork så att den kan vara igång även på sommaren när inte vattenburna värmen är på. (Om man har vattenburet såklart.)

1 gillning

Mamma gillar den för fotbad.

2 gillningar

Bra fråga. Alltid tänkt att det är lite som man använder en toalett men faktiskt aldrig sett/hört/testat. Vågar inte googla heller.

1 gillning

Detta är väldigt individuellt. Jag använder vårt badkar så gott som varje kväll. Barnen med. En ångdusch skulle kunna gå samma öde till mötes. Kanske kan man ställa sig frågan “kommer jag realistiskt välja ångbastu/badkar över tv/mobil/intresseX som min egentid på kvällen”. för endel är svaret ja.

5 gillningar

Jag har i stort sett bara bott i hyres samt flyttat ofta så jag har varit med om många varianter. Det jag har nu har plastmatta på väggar och golv. Absolut det bästa genom åren då det inte finns några fogar som behöver skrubbas med jämna mellanrum. Duschväggar med frostat glas så slipper man putsa så ofta. Väggarna är neutrala utan mönster så det är lätt att göra om med färglada handukar och detaljer. Det jag hade önskat är en toalettstol utan kringelikrokar som är enkel att torka av. Mitt tips är alltså att fokusera på lättstädat och neutralt.

1 gillning

Matta är också betydligt mjukare om man trillar.

1 gillning

Rumpduschen för sanering av överdrivet av katrinplommonätande skulle jag inte installera som separat “möbel”, inte heller integrerad i toastolen. Istället installera en T-koppling med ballofixkran mot tvättställets varmvatten och ansluta en duschslang. Då går det lättare att spola av fossingarna om man promenerat barfota på gräsmattan och spola ned, eller något annat som man vill stjälpa ned i toan som är nedspolbart.

Vägghängd toastol underlättar städning men kräver antingen en cisternlåda byggd mot väggen eller att cisternen byggs in i en utbyggd vägg. ( Jag bävar för om något blir knas med mekanismen inne eller till cisternen.) Så för egen del blir det ny golvstående limmad toastol med dolt vattenlås (det S-formade vattenlåset döljs då av en plan porslinsida ända ned till golvet).

Har man knapert med utrymme skulle jag hoppa över badbalja på golvet, om det inte lätt går att gå runt baljan. Ur städhänseende är det då bättre med traditionellt rektangulärt badkar med löstagbar front om badkaret måste stå dikt en vägg. Det funkar ju även lättare då om man vill ha en svängbar duschvägg i glas som går mot badkarets ovankant ut mot golvet.

1 gillning

Här kommer några snabba tips. Min tjej är arkitekt som ritat hela stadsdelar, hus i alla dess former och massor av badrum. Är själv formgivare med god inblick i designteori. Dock ej i badrumsbranschen. Ska ändå försöka sammanfatta några tankar. En del har redan tagits upp av smarta människor ovan men tål att understrykas.

1. Undvik det som är trendigt om ni inte vill att det ska kännas hopplöst otrendigt om några år. Som någon skrev ovan: undvik gråbeige spakänsla. Jag hade sökt på oscar properties på pinterest och inte gjort så.

2. Som någon också skrivit ovan: utgå från huset och gör något i samma stil. Klassiskt och tidlöst. Dock inte säkert att huset är typiskt 30-tal bara för att det byggdes då. Ibland blir det lite eftersläpning. Snacka med Byggfabriken. De finns i Malmö och är typ bäst på tidstypiska inredningar och byggnadsvård. Misstänker att de kan hjälpa er med det mesta. Ta med bilder på huset. Jag skulle dock undvika de mest allra mest historiska detaljerna som typ högspolande toa osv om man inte vill att det ska bli allt för mycket 30-talslajv.

3. Vanligt vitt kakel är nästan alltid fint. Har varit snyggt i 100 år och känns ljust och fräscht. Och med minimala mörkgrå fogar slipper man mycket av fogproblematiken.

4. Golvvärme och handdukstork är skönt. Men undvik tekniska prylar med bluetooth osv då de nog kan bli problematiska i framtiden. Tänk robusta lösningar som håller över tid. Om ni gör rätt kan badrummet hålla i minst 100 år och då kan det bli knepigt om golvvärmen måste slås på/av via blåtand.

5. Det finns jätteduktiga inredningsarkitekter med en 5-årig master i inredningsarkitektur och möbeldesign från Konstfack som är sjukt bra på bl a badrum utifrån ergonomi, material, proportioner osv. Detta är inte samma sak som folk som håller på med homestyling, puffar upp soffkuddar osv. Inte heller samma sak som säljaren i badrumsbutiken.

6. Kanske viktigast av allt: undvik för guds skull alla former av infällda spottar och liknande. Annars kan ni lika gärna strunta i att göra något över huvud taget.

4 gillningar

Tack för ett gott garv! :joy: (och för många bra råd)

det här återkommande rådet låter samtidigt klokt men missar i mitt tycke ändå en dimension.

Om man primärt ser renoveringen som något man gör för sin egen trevnads skull, och att det spelar mindre roll vad andra anser är trendigt/otrendigt, och man har råd att inte optimera värdet vid ev. försäljning, så skulle jag till ditt råd lägga att man trots allt ska sikta på att inreda efter sin egen smak? (Givetvis med åtanke för funktion). Oavsett om det sammanfaller med vad som för tillfället anses coolast/ocoolast. De kanske inte alls gillar vitt kakel. Sen kan säkerligen ens smak ändras över tid och mindre slätstrukna val ha högre risk att man tröttnar på dem.

Ur den ekonomiska synvinkeln verkar vitt kakel onekligen som ett bra alternativ, oavsett ens smak.

1 gillning

Du har såklart en viktig poäng. Tänkte att jag hade garderat mig med formuleringen …om ni inte vill att det ska kännas hopplöst otrendigt om några år.

Också kul med jättekonstiga badrum. Och på många sätt befriande med det som är hopplöst otrendigt.

Många verkar dessvärre inte hålla med. Bara trött på att behöva snubbla över big bags så fort man går utanför dörren.

1 gillning

En grej till: det går bra att använda ChatGPT och midjourney för att visualisera när man funderar. Bara att ladda upp en bild av badrummet och prompta den stil man vill ha så genereras ett förslag.

Varför?

Antingen har man “vanlig” där bara avloppet går in i väggen eller så har man en helt inbyggd där det går att öppna en lucka och komma åt alla delar som kan tänkas behövas bytas.

Det är tämligen lätt att byta termostat till de flesta golvvärmesystem. Rätt dumt att inte ha en smart termostat till en elslinga så man kan styra efter pris.

Bra att vara vaken så det inte är någon konstig integrerad lösning där det inte går dock.

1 gillning

Jag hade kört på klassisk stil som passar huset. Gärna halvkaklat så kan man enkelt ändra färg i framtiden om man vill.

5 gillningar

Varit otaliga trådar på byggahus.se om det.

Det har det säkert, men kan du inte dra fram exempel så säger det inte så mycket.

Skulle inte förvåna mig alls om det är folk som glömt att bygga luckan så man kommer åt grejerna, då blir det såklart ett problem. Men annars finns ingen anledning till att det skulle vara värre än en traditionell toa.

1 gillning

Vi totalrenoverade badrummet på övervåningen efter vi köpte huset för 25 år sedan.

Se till att få totalentreprenad där allt ingår: rivning, snickare, el, vvs, kakel, borttransport och material. Allt in i ett kontrakt så klart, med lyftplan.

1 gillning

Min tjej kom med några till tips:

Börja med att fundera på varför ni vill göra om. Är det för att ni vill ha det på ert sätt? Är det för att det förväntas av er? Vill ni ändra funktionen? Behöver ni göra om för att saker är trasiga eller liknande? Behöver allt göras om eller räcker det med att ändra vissa delar? Behöver det ändå göras om snart pga stambyte eller liknande? Det sista gäller kanske iofs mest om man bor i lägenhet.

Sedan en brasklapp om tidlös stil: Inte säkert att det som är tidlöst idag är tidlöst imorgon. Men kan ändå vara något att hålla sig i tänker jag.

Gjorde också misstaget att följa mitt eget råd om att söka på oscar properties på pinterest. Tyckte mycket där såg rätt vettigt ut. Så kanske inte helt fel ändå.

3 gillningar