RikaTillsammans isberget | De olika nivåerna för sparande baserat på intresse och kompetens 😂

Det är vekt att inte våga logga in. Att hantera saker i livet genom att undvika dem är kanske inte en bra vana att skaffa sig (folk som hamnar i trubbel med räkningar slutar ofta att öppna kuverten när det blir jobbigt).

Logga in minst en gång per timma och visa att du klarar det utan att pilla, säger jag :smile:

2 gillningar

Det är väl du och @ac72 som har abstinens och i kvällschatten kan längta efter att den japanska börsen öppnar så att det händer något… :deer:

3 gillningar

Det är ett heltidsjobb, faktiskt.

FIRE kallas det visst.

Punkt till isberget: ”ALLTID inloggad på Avanza.”

4 gillningar

Hur går det med Avanza-kaoset förresten, har de hittat en VD som är reko än? :see_no_evil:

1 gillning

För upptagna med att dra linor i styrelserummet för att hinna tänka på det :sweat_smile::snowflake:

1 gillning

Annan punkt till isberget: ”Vad är pengar?” ”Hur skapas pengar?”

1 gillning

Förslag på punkt:

Övertygelse att det bästa är att fortsätta arbeta för pengar trots att jag är FI.

1 gillning

Här kastas det bengaler på bensinmacken så här framåt Lördag kväll.

2 gillningar

2 gillningar

Jan kastar böter så här på lördagskvällen.

1 gillning

2 gillningar

1 gillning

Man har ju inte så mycket annat att göra och se fram emot när man inte jobbar längre.

2 gillningar

Vi tappra få

2 gillningar

Vad ska bilden med isberget vara till? Alltså, vad kan “man” använda den till, vem är målgruppen? De där nivåerna 1-5, är de bara att illustrera komplexitet/svårbehriplighet…? Alltså 1=lätt, 5-6=svårt?

Det är en representation av vad jag själv grottat ner mig i och den energi och tid som krävs för att bilda sig en bra uppfattning om området.

Först möter man på de enklaste råden av investering, därefter utökas detta område till mer komplicerade frågeställningar som kräver mer research för att förstå och bilda sig en uppfattning om.

Det är mest ett intressant försök till lättsam visualisering av i vilken ordning man stöter på samt den energi och tid som krävs för att ta till sig de olika delarna som rikatillsammans forum består av och förstå dem.

Måste säga att jag är väldigt skeptisk till det här: “automatisk rådgivning”. Den är så simpel att en person som inte kan nåt och inte är intresserad, knappast kan svara korrekt på frågorna ändå. Eller ens förstå vad frågorna eg betyder. D.v.s. redan där introduceras en “dold” risk.

Jag testade Opti en gång för längesen bara för att se vad det var (fick sätta in en (1) krona) men jag tyckte inte om vad jag såg. Javisst det var BUSENKELT men jag är inte nåt fan av att extrem-förenkla komplexa saker. Inte i nåt område i tillvaron.

Tycks mig isf bättre med riktig rådgivning som man pröjsar för, oberoende rådgivare som kan ställa motfrågor och ha en riktig konversation om scenariot. Hur ska nån som inte kan nåt o inte är intresserad kunna bedöma om råden är bra, då?
Ja det är ett dilemma… så är det alltid, gäller förstås inte bara ekonomi & pengar.

1 gillning

Ja, frågorna som är industristandard är tyvärr rätt dåliga. En bank-rådgivare ställer dock precis samma frågor. Man får betala för riktigt bra och mer djupgående rådgivning för att komma undan dessa frågor.

1 gillning

Nu är jag part i målet, men jag påstår att du inte får det även om du betalar riktigt bra. :see_no_evil: I alla fall inte på 995 av 1.000 ställen. Jag har jobbat i team med finansiella rådgivare och min vän Moa som jobbar med ultra-high-networth-människor och även där var det bedrövligt dåligt. Det var ju därför jag började med RikaTillsammans-programmet.

För alla ska lägga så sjukt mycket tid på förvaltningen av pengar att man helt missar “vad är ett rikt liv”. Jag påstår ju att placeringen av pengar och portföljallokering är gjort på mindre än en timme. Det är ju det andra som tar tid och kräver erfarenhet. Men kompetensen i de mjuka värdena har inte de finansiella rådgivarna och de ser ner på coacher och vice versa - och jag försöker röra mig i båda världarna.

Lex Jar-Head. Tomt, meningslöst och ångestladdat liv :joy:

2 gillningar