Blev lite hype efter artiklar som dem nedan som jag fick känslan av att det tolkades till att man rekommenderade köp i Storskogen.
Det var aldrig någon rekommendation att köpa Storskogen i tråden.
Blev lite hype efter artiklar som dem nedan som jag fick känslan av att det tolkades till att man rekommenderade köp i Storskogen.
Det var aldrig någon rekommendation att köpa Storskogen i tråden.
Jag äger fortfarande mina få SS aktier och en till aktie i min lekhink. Känns rimligt för mig att lekhinken ligger på 900kr.
Satsar man mycket på enskilda aktier och sen blir bitter när de inte går bra, då har man satsat för mycket.
Får se om 25 år om SS finns kvar. ![]()
Haha, måste säga att den här tråden ändå gjorde lite min eftermiddag. ![]()
![]()
![]()
Storyn kring Storskogen var ju att också att vi var ett gäng som köpte på 7,50 , den gick upp till 61 sek för att sedan falla tillbaka till 7,50. Typ världens
för mig och många andra.
Också det som till slut var droppen för mig med enskilda aktier.
Tyvärr inte. Den togs bort. Alltid lite riskabelt med historierevision och jag tror det hade varit bra att ha kvar som en lärdom.
Inte ens när erfarna och begåvade människor granskar aktier extremt djupt så är det ”säkert”. Jag kör en del aktier själv i lekhink och har också den erfarenheten. En del vinner, en del förlorar. Det jag lärt mig är att hålla mig till bolag med lång historik (ledning som levererat, testad affärsmodell, och gärna makro trend i ryggen). Då kan man förhoppningsvis minska ner antalet som bombar.
Man har bara förlorat när man sålt. Jag har fortfarande en potentiell icke-förlust i dröm scenariot. 13 kr i inköpskostnad så kräver ”bara” en fördubbling. Lyckades prångla av halva innehavet när den var uppe på 13 kr för ett år sen eller något. Behöll en del för att påminna mig om just lärdomen ![]()
Så här hade jag nog gjort bilden. ![]()
![]()
Nivå 1. Fondrobot
Nivå 2. Global aktieindexfond / AP7 SÅFA
Nivå 3. 100% aktier basportföljen
Nivå 4. Egen ACWI-portfölj / med faktortilt t.ex. SCV
Nivå 5. 100% räntor basportföljen
Nivå 6. Ränteportfölj med nyans (skydd, avkastning, diversifiering)
Nivå 7.@zino:s allvädersportfölj
Nivå 8. Fondrobot
Fast å andra sidan @Wiktor1, det blir kanske för seriöst? ![]()
Men tänk så många ordvitsar och skämt det gett upphov till trots allt! ![]()
Börjar och slutar med fondrobot. Alltså cirkulärt. En ny grej. Det cirkulära isberget ![]()
Insåg att man borde göra en likadan som ovan fast på AP7 SÅFA… ![]()
Fast Jan är inte riktigt tillbaka till global indexfond än då han blivit distraherad av fondbotarna. Men det är ett steg på vägen, snart där! ![]()
Det är samma sak, fast med automatisk rådgivning först.
Vill man så kan man köra automatiska rådgivningen på Lysa först, sedan logga in på Avanza och köpa den balansen och få samma sak med mer jobb.
Lite i smyg fungerar jag på hur RT-rekomendationerna skulle se ut om “säljarna” för fondrobotarna skulle vara lika ointresserade att delta i podden som tex Länsförsäkringar?
Likadant faktiskt. ![]()
Men eftersom det är svårt för mig att “bevisa” så får det blir “trust me bro”-nivå. ![]()
Kan dock säga att jag har mina, barnens, carolines, mammas, syskonnbarnens, företagens etc pengar på LYSA. Det är ju lite overkill om jag bara skulle rekommendera dem för att jag får betalt.
Är dock lite sur på Lysa just nu då de har sabbat min graf eftersom de bytte leverantör av kapitalförsäkring… All historik är borta. ![]()
PS. Sedan är det ju bara kolla tråden här:
Att majoriteten i(av de som skriver) forumet typ inte har valt LYSA trots allt mitt tjatande om att det sannolikt vore bättre för dem… ![]()
Kika i pilla tråden, det är några kvar. Men många stupade redan första veckan. ![]()
Vi behöver iofs inte dra hela den diskussionen här, men det är inte samma sak. En fondbot är en fond-i-fond. Om det vore samma sak är det ju onödigt att betala nästa dubbla priset för en fondbot jämfört med en global indexfond.
Ah, måste hälsa på den.
Jag har fortfarande INTE loggat in på mitt Avanza-konto i år. Lysa föll jag dit på en inloggning eftersom jag behövde bokföringsunderlag.
Men ännu har jag inte gjort det minsta pill. ![]()
haha, nej @Libertas - vi har den redan i:
Jag refererar inte till strukturen på fonderna, utan till innehållet. Det är det som spelar roll.
”Samma fast med automatisk rådgivning först (och högre avgift)” är ett rimligt tillägg.