Wiktor1
(Wiktor Y)
23 Januari 2024 10:07
62
MattiasA90:
Momentumstrategier
Jaha då var det dags att grotta ner sig i ännu ett begrepp, är dessa trådar rimlig startbasis?
Vi har ju flera gånger tidigare haft diskussionen kring att ha en övervikt tilt mot småbolag. En poäng som jag vet drivs t.ex. av @Daniel_Nilsson här i forumet. Nu kommer lite mer vatten på hans kvarn / argument mot det som jag brukar prata om, dvs. äga alla bolag i hela världen (ofta stora bolag) i form av dagens avsnitt med Christian Lundström Tjurhufvud. Han är en av få personer som både doktorerat och sedan jobbat både som kapitalförvaltare och dessutom med fondutvärdering.
På tisdag inte…
https://rikatillsammans.se/forum/t/tanker-du-ut-trading-strategier-testa-dem-google-colab-python/36320/57
Tänker att man skulle kunna byta valfri andel av sin passiva hink mot en mycket enkel momentumportfölj inspirerad av denna studie:
https://www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/8966994
Varför? Jo dels så ser metoden ut att kunna ge bättre riskavvägd överavkastning, OCH vi är nog många som vill försöka spjärna emot en eventuell kommande recession. OCH metoden verkar även vara bra i tjurmarknad. Vissa kanske också känner bättre diversifiering i att blanda in lite aktiv förvaltning och inte ba…
Intressant avsnitt 209 med Christian om momentum.
Hur går man då bäst tillväga rent praktiskt för att nyttja momentum?
Någon som har historisk data på en bra momentumstrategi som över tid har överavkastat index?
Aktier vd fonder, antal papper i portföljen, hur välja ut, hur diversifiera, hur ofta omvikta etc…
Eller är det bästa en momentum-ETF och i så fall vilken?
Zappade fram till att jag nämndes som “annorlunda”. Det beror nog mycket på att de som hörs mest i forumet har en väldigt likriktad inställning så de som tänker annorlunda märks inte så mycket. I andra sammanhang ser jag inte att jag skulle vara speciellt annorlunda. Fler och fler tycks också tillämpa momentumstrategier enligt vad jag har sett i alla fall. Det nämns allt oftare i diverse forum. Eftersom det nämndes en felaktighet om avgifter så vill jag kommentera detta.
Det ingår inte i mina s…
MattiasA90
(Mattias Andersson)
23 Januari 2024 10:14
63
Ja, glöm inte grotta ner dig i andra faktortiltar Småbolag, Värde/SCV, Kvalitet, Tillväxtmarknader, Trend, Volatilitet… Finns hur mycket som helst, man blir yr i huvudet
Zino
(Zino)
23 Januari 2024 11:07
64
Haha, det var mer ironiskt från min sida. Pellepennans tråd om momentumstrategier var nog det djupaste kaninhålet som förekommit på detta forum under min tid. Så mycket som skrevs, men så lite substans. Rekommenderar ingen att läsa den.
Meddelande från moderatorn
Utbruten disksussion från tråden: “Ekonomibyrån - Fondblåsningen ” så att den kan handal om Ekonomibyråan och @Pellepennan :s strategi i denna tråd.
Fruktansvärt stereotyp och fördummande argumentation. Man kan väl hålla en lite mer nyanserad diskussion. Det finns fördelar med både aktiva fonder och med passiva indexfonder. För aktiva fonder då speciellt om man utnyttjar att de går olika bra över tid och att man då hoppar mellan olika marknader och fonder för att utn…
Anonym
(Anonym)
24 Januari 2024 04:25
66
Jag älskar namnet på bolaget som äger storskogen. ”We own big forest”
1 gillning
Wiktor1
(Wiktor Y)
29 Januari 2024 20:56
67
Denna får du gärna förklara!
Melwa
(K. Petersson)
29 Januari 2024 21:10
68
Under en period så användes ordet miljömupp som skällsord, så jag tog fram ett motsvarande skällsord för de som använde det första. Fossilsmurf kändes passande.
Sen har det inte behövts användas, för det lugnade ner sig och modereringen förbättrades.
Men ändå ett användbart ord, i rätt sammanhang.
3 gillningar
Wiktor1
(Wiktor Y)
4 Februari 2024 14:13
69
Jag tänkte att detta inte stämde då tråden som skrivs i är 300 svar, sedan märkte jag att det är del2 och originaltråden är 10,000 vansinnigt, orkar man ens igenom den?
Någon får köra allt i chatGPT och sammanfatta!
1 gillning
Wiktor1
(Wiktor Y)
6 Februari 2024 19:48
71
Vi behöver fler fonder och aktier med roliga namn om något.
Anonym
(Anonym)
6 Februari 2024 19:49
72
Länsförsäkringar Roligt indexnära
Rhawin
(Rhawin)
6 Februari 2024 19:54
73
I Roligt kan mkt ingå som andra inte tar in en fond som tar in det som endel inte rör med tång.
2 gillningar
harvest
(harvest)
1 April 2024 10:44
74
Snarare Länsförsäkringar Nästan Indexnära.
1 gillning