RikaTillsammans-portföljen - fonder vid Recession och Deflation?

HejJag håller på att sätta ihop en RikaTillsammans-portfölj. Jag är helt ny i fondvärlden men försöker läsa på här på sidan så gott jag kan. Superbra sida med massor av bra info! Dessvärre råder för min personliga del viss begreppsförvirring när det gäller ränte- och obligationsfonder.När det gäller den “hink” på 25% där man bör investera i fonder som är bra vid Recession så har jag valt Spiltan Räntefond Sverige, AMF Räntefond lång samt kontanter enligt era rekommendationer för i år. Men är det rätt att lägga AMF-fonden i denna hink eller bör den läggas i deflations-hinken? Samtidigt undrar jag vad jag ska lägga i deflations-hinken. Kan SPP Obligationsfond vara en bra idé eller bör den ligga i recessions-hinken. Räknas den som lång eller kort?Som långa obligationsfonder rekommenderar ni bl a “iShares Euro Govt Bond”. Den går inte att köpa via Nordnet. Hur bär man sig åt för att kunna köpa den? Eller har ni något tips på någon annan bra lång obligationsfond?Ja, det var många frågor. Vore så tacksam för svar!MVH/Ammi

Du har inte blandat ihop AMF Räntefond Lång och Mix?, ”Lång” ska inte vara tillsammans med Spiltans räntefond i Recessiosdelen.

Här hittar du listan över Nordnets ETF fonder: https://www.nordnet.se/kampanjer/etf-manadssparande.html

Den iShares obligationsfond som du nämnde ska vara med på listan (också eftersom Jan har sin RT-portfölj hos Nordnet).

Kontakta kundtjänsten så de kan hjälpa till med att köpa den.

Då bör AMW Räntefond lång ligga i Deflations-hinken i stället då? När det gäller iShares verkar det inte röra sig om en fond utan rena aktier, kom jag på när jag kollade på Jans RikaTillsammans-portfölj i Shareville. ETF-fonder - ytterligare ett nytt begrepp för nybörjaren! Ska kolla upp din länk. Tack snälla för svar och tips! /Ammi

Hej Ann-Marie!

Vad är tanken med RikaTillsammans-portföljen?
Vad är målet med just denna portföljen?

Att göra en RikaTillsammans-portfölj är lite klurigt och är inte så lätt att månadsspara i, brukar därför rekommendera antingen “Globala Barnportföljen” eller “Nybörjarportföljen”. Skulle någon av dessa passa bättre för ditt ändamål?