Jag kanske är trög, men jag förstår inte vad du menar.
Jag märker att jag inte kommer längre, så jag skall sluta plåga dig med fler inlägg. Här kommer dock en sista kommentar.
Från min egen situation vet jag följande: Jag gick i pension för tolv år sedan. Min statliga pension och tjänstepension ligger nu på 69 procent av min slutlön för 12 år sedan. Saker och ting har inte blivit billigare sedan dess…
Nu låg jag i trean före pensioneringen och gör detsamma nu. För mig är det inga problem.
För den som ser sin inkomst sjunka med runt 40 procent vid pensioneringen, kommer uppvaknadet i väldigt många fall att bli brutalt. Tron att steg 2 eller 3 har någon relevans om du i stort sett enbart har ett upparbetat pensionskapital kommer snart att förändras.
Samma reaktion på detta oxå. Det kan säkert förekomma men hur vanligt är det?
Vi är medlemmar i en golfklubb strax utanför storstan med en avgift på 5,800 kr/år. Då får man spela helt fritt hur ofta man vill under hela året som banan är öppen. Hustrun är även medlem i en klubb i stan (topp 10 stad i Sverige). Båda klubbarna har en väldig massa seniorer/pensionärer och utan att veta helt säkert är majoriteten på nivå 2 eller 3 men ingen av oss har någonsin hört talas om någon som behövt lägga ner golfen pga kostnaden! Brukar mest bero på ryggen eller andra kroppsliga besvär…
En aktiv pensionär kan lätt komma upp i 80-100 rundor/år. Räknat på timkostnaden (en runda tar 4 timmar och är en nyttig promenad på c:a 8 km) jämfört med andra aktiviteter (t.ex gym, tennis eller restaurangbesök) är golf en väldigt billig aktivitet som man med rätt prioritering i livet borde kunna squeeza in i budgeten.
Men skall man vara medlem i “fina klubben”, köpa nya klubbor varje år, följa modet och köpa “rätt” klädesplagg, spela golf vid medelhavet för 25K/person varje år kanske det blir för dyrt för någon med låg pension.
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Man kan se allt som kassaflöde inkl. alternativkostnad
För MIG ser jag på trappan som ett ”analysverktyg” för att hitta rätt strategi/verktyg/tänk framåt. Helt enkelt hur ska jag tänka omkring min ekonomi NU och FRAMÅT för att få ett rikt/bra liv som jag vill.
Jag tänker då att trappan visar att OLIKA strategier/verktyg är effektiva på olika nivåer i trappan.
Utifrån DET tycker jag trappan är tillräckligt bra som den är nu för att visa en slags ”ögonblicksbild” över NULÄGET i tillgångar INKLUSIVE redan intjänat pensionskapital osv. Dvs det ger ett startläge inför framtiden.
Då kan jag utifrån det se/uppskatta hur mycket de sammanlagda tillgångarna räcker till för framtid utgifter osv.
Utifrån det kan jag då hitta/välja en strategi framåt om jag vill FÖRÄNDRA något. Där trappan ger mig ledtrådar till effektiva/lämpliga strategier.
Utifrån startläget i förhållande till önskat framtida läge kan jag då fundera på:
Behöver jag pensionsspara mer/mindre?
Kan jag ha kvar huset som pensionär?
Vad händer med möjligheten att frigöra pengar om jag säljer huset/sommarstugan vid x års ålder? Vilken risknivå har jag med tillgångar av olika slag idag med tanke på framtida likviditetsbehov vid olika tidpunkter osv.
Så utifrån det tycker jag ändå trappan är:
- ett värdefullt verktyg
- bör ta med ALLA tillgångar (efter rimliga skatteeffekter)
- ÄVEN funkar som strategiverktyg när man ÄR pensionär =påbörjat uttag. Man behöver ju även som pensionär hantera sina olika kvarvarande tillgångar, inklusive pensionskapital och disponera likviditeten för att under de sista ljuva åren spendera pengarna på önskat sätt. (Samma om man är i Fire, även då ger beräkningen ett nuvärde i trappan och därmed sen hjälp med strategi framåt OM något kanske behöver förändras)
Jan!
Jag tvingas göra ett inlägg tll.
Jag delar dina åsikter om golf.
I mitt relaterade fall var det en misslyckad företagare som levde ur hand i mun. Givetvis ingen tjänstepension.
Det finns pensionärer idag som inte har råd att gå till tandläkare eller byta glasögon. För dem är en utgift till 500 kr till en golfklubb en utopi.
I många, förmodligen de allra flesta fall är detta självförvållat. Det finns dock fall där sjukdom, skilsmässa eller bedrägerier gjort att sparkapitalet är puts väck.
Enligt chat GPT lever cirka 28 000 personer i absolut fattigdom. Sedan kommer nästa steg, då 500 kr per månad är en omöjlighet till en fritidsaktivitet. Hur stor är den gruppen? 100 000 eller mer, jag vet inte.
I vilket fall som helst. Att påstå att dessa personer har en förmögenhet genom att kapitalisera deras framtida knappa pensionsutbetalningar blir helt fel.
Uppskattar det @nestor. Jag ser det inte heller som att jag (eller du) har en position att försvara. Tvärtom upplever jag att “gnuggandet” tillför värde genom att fler perspektiv tas hänsyn till.
Skulle jag bara velat prata utan att få input eller motargument hade jag ju bara haft podd. ![]()
Så alla kommentarer och perspektiv uppskattas. ![]()
Det är lugnt!
Efter en del funderingar har jag landat i detta. På nivå 4,5, 6 känns det ok att upparbetat pensionskapital skall med. Man har många ben att stå på, varav pensionen är ett. Kriteriet är att man teoretiskt skulle klara sig utan någon pension alls.
Likadant finner jag det helt naturligt att på steg 1 och 2 skall pensionen inte med. Har man nästan inget sparande och ingen bostad med övervärde och räcker pensionen till attt överleva men inte mer, då har man ju ingen förmögenhet. Pensionen ligger ju dessutom bara på en 50-60 procent av slutlönen. Är man ingen hängiven golfare lär medlemsskapet ryka…
Jag har själv sett exempel på när man i samband med pensioneringen fått byta lägenhet från en trea till en tvåa samt fått sälja bilen. Att då komma och säga att du är miljonär på grund av ditt pensionskapital skall man nog inte göra.
Nivå 3. Här är jag tveksam men landar i att pensionskapitalet inte skall med.
Låt mig gå till mig själv. Pensionen täcker våra levnadsomkostnader med hyfsad marginal, men inte så mycket mer. På de senaste 10 åren har vårt sparande gått plus 8 gånger av 10. Vi backade i anslutning till pandemin och vi backade närmare 100 000 kr förra året. Å andra sidan bytte vi bland annat bil vilket kostade oss 250 000 kr netto. Bilen är inte med i balansräkningen. Förr eller senare tar vi igen dessa pengar.
Lever vi snålt och dör inom 10-15 år skulle vi också klara oss utan pension, speciellt om vi säljer villan, Men vem vill leva ett sådant liv?
Är ens tillgångar i stort sett enbart en pensionsfordran på dryga miljonen, så känns placeringen i grupp 3 därför felaktig. Levnadsomkostnaderna kommer att äta upp rubbet, och livskvaliteten kommer att vara miltals ifrån min någorlunda starka trea.
Vi får se om detta blir mitt sista inlägg…