Riksbankens räntebesked i morgon torsdag (vad blir det?)

Samtidigt har sparandet aldrig varit så högt. Faktum är ju att räntekostnader som andel av lönen är på rekordlåga nivåer.

“Peace of mind” är viktigare än många tor.

Vad som helst kan hända när som helst och en kris blev en kris just därför att ingen kunde förutse eller inse allvaret i en eller flera händelser.

@Ballongpinne Vi nästan maxade vårt lånelöfte så vi är väl de som du stör dig på :slight_smile: men på annan ort då!

Vi resonerade att vi kan få nästan det vi velat ha om vi gick all in, och med 3 % amortering i 3 år så är vi nere rätt fort på en hyffsat rimlig belåningsgrad (under 70%).

Vi tröttnade på att förlora vartenda objekt vi gillade och ändrade oss om rimligheten :slight_smile:

Men visst det blir några svettiga år, och med kommande räntehöjningar är det inte super kanske, men hoppas kunna isåfall byta hög amortering mot högre ränta när de bundna lånen går ut.

Ja ni är ju inte ensamma som känner så. Det blir ju en ond cirkel som blir värre och värre. :flushed: Som sagt vi hade nog klarat det men det blir väldigt tufft, särskilt nu med det oklara ränteläget. Blir inget sparande, väldigt låg buffert osv. Dessutom har jag och min sambo ojämn lön där jag skulle kunna klara det själv men inte hon. Dvs blir jag sjuk, skadad eller inte kan jobba så måste vi sälja, dessutom skulle jag inte kunna vara mycket föräldraledig alls vilket är viktigare än ett fint boende för mig.

1 gillning

Är lite sen på bollen, men när ägaren av hamburgerhaket jag brukar handla på, så var han helt övertygad att räntan inte skulle höjas. Sa direkt att de kommer höja räntan. Inflationen ligger på 5-6%. Om man inte höjer nu så kommer kraven på kommande lönehöjningar elda på ännu mer. Jag och sambon har strax under 3 miljoner i lån. Har möjlighet att helt och hållet lösa ut radhuset, så med en årslön på banken så anpassar jag mig när den bundna räntan på 1,18% löper ur om 20 månader. Fortsätter att spara, då min horisont är nästa generation.

Här är en analys (?) av bostadsmarknaderna i USA, Kanada och Australien. Absolut applikabelt för den svenska marknaden eftersom vi har samma faktorer här, samt att de topp tre länderna med störst bostadsbubbla nu är Kanada, Kina, Sverige. Detta enligt ett antal artiklar/analyser.

Housing Market-Bubble 2022

Analysing the market of Canada, US and Australia we can conclude in nutshell that any increase in mortgage rates will only result in defaults in near future. Majority of the population in these countries have opted for Floating rate of interest. At present in all these three countries, housing is not considered as affordable, rather its becoming more like a short term investment tool where in less than one year few millions are printed in a very easy manner irrespective of location.**

**Now coming to the effect on banks, generally many banks require upfront money to the extent of 5% of value of property and remaining 95% is being offered as mortgage repayable period of more than a decade (further extended to 30 years). Unlike security provisions where ideally the finance should be done at 60% value of assets, these banks do not give consideration to such factors. Imagine a situation where the prices of property starts falling suddenly to the extent of 10-15% in a month. These Banks will be forced to ask for collateral from such customers. Or imagine where the mortgage rates spiked substantially like in US further, delinquencies will start increasing. This will result in forfeiture of properties by bank and Banks will be forced to sell these properties and start recovering its dues. Any mass default will further lead to distress selling resulting in damage to collateral. One more hidden factor which resulted in continuation of bubble is Chinese overseas investment. Companies like Fantasia, Country Garden, etc. started new projects in overseas. Further with liberal Chinese laws related to foreign investment in properties, it is believed that more than 5% Chinese started buying properties in first world countries like Australia, Canada and US. Now this rotation of money has stopped with slow down in real estate in China. Furthermore, with rising inflation, the consumer spending will increase towards purchasing daily needs which will result in increase in Household debt and will force them to curtail investment in real estate or other avenues.

The factor stated above and data presented above are indicating that the Real Estate bubble has peaked now. Only rapid fall in prices are awaited which will lead to recession globally.

I dagarna är det dags för nytt räntebesked från Riksbanken.
Även om Riksbanken höjer räntan behöver väl inte storbankerna likt en naturlag följa med i räntehöjningen egentligen, kan de inte nöja sig med sina redan stora vinster?
Det borde väl teoretiskt åtminstone finnas en risk att en alltför hög räntenivå hos storbankerna, fr.a i ett privat högt skuldsatt land som Sverige, leder till finansiella problem för privatpersoner och företag.
Kanske läge att lagstifta om nivån på bankernas räntenetto precis som vi har en ockerlagstiftning?

Om bankerna höjer både de korta in och utlåningsräntorna i enlighet med riksbankens höjning är räntenettot oförändrat.
Det är på inlåningssidan som storbankerna underlåter att höja eftersom Svensson inte flyttar pengar till nichbankerna i någon större utsträckning.

2 gillningar