Riskaptit och jämförelse med historiska avkastningar

Jag ska flytta, vi har sålt vårt hus och flyttar in i en villa för drygt 7 miljoner i sommar. Tidigare har vi amorterat hårt så vi har inga bolån, och sparat hårt så vi har pengar nog att betala huset kontant när inkomsten från nuvarande hus kommer loss.

Då har jag börjat tänka på risk och hur man ska förhålla sig. Vi har tidigare tagit väldigt små risker, vilket betyder att vi stått utanför mycket av senaste årens börsfest. Men man kan inte heller basera sin riskaptit på en period som har gått så bra att man missar att det faktiskt kan krascha hårt också.

Jag gjorde en liten kalkyl i excel baserat på att vi tar ca 50% lån på huset och då har ca 3,6 miljoner att lägga i global indexfond (500 000 buffert på typ sparkonton). Jag ville se historisk data på hur utvecklingen kunde se ut om vi hade gått in på börsen med de pengarna olika tänka startår, vilket blev den här fina kakofonin till graf:

Assumptions:

• Utvecklingen är baserad på MSCI World Index (Net Return) som Gemini tyckte var rimligt
  • Fast ISK-skatt på -1% across the board
  • 30 000 kronor i månaden som sparutrymme som tas med på börsen.
  • Ränta på bolån är en minuspost som räknas från sparutrymmet, baserat på styrränta + 0,5% för att motsvara ett Avanza PB-lån. Ränteavdrag medräknat.

Streckad linje motsvarar bara sparande (30000/mån) utan börsplacering. Är det här ett bra sätt att tänka? Man ser att två år av 25 hamnar på minus efter 10 år, sen några olika scenarier av positiv utveckling. Men bara vid 5 år ligger betydligt fler scenarier på minussidan.

Vi diskuterar det en del i den här tråden: