Du måste som sagt ha väldigt mycket kapital/pension hos banken? Eller?
Hur många hämtkaffe blir det i slutänden?
Men tanke är att inte försöka optimera ihjäl sig. Det är ofta småslantar man sparar på att sprida ut sig och hålla reda på fler plattformar. Men förvånansvärt bra bolåneräntor ja. Swedbank ser en möjlighet att knyta trygga kunder till sig…
Det är otroligt bra erbjudanden du har fått. Nästan för bra för att vara sant. Hur stort är lånebeloppet i förhållande till bostadens värde?
Vad skulle det att kosta om man vill låsa upp fast bolån innan bindningstidens slut?
Hur räknar man ut det?
Det kan man räkna ut här
Det baseras på något som heter jämförelseränta.
“Jämförelseräntan används för att räkna ut din ränteskillnadsersättning. Den består av räntan på bostadsobligationer med ett påslag på en procentenhet. Påslaget är till fördel för dig eftersom skillnaden mellan din ränta och jämförelseräntan blir mindre. Läs mer under Detaljerat resultat.”
Jag tänker mer från bankens sida att det är anmärkningsvärt att man skulle kunna göra arbitrage över huvud taget som kund. När deras finansiering borde kosta mer än vad de tar ut
Stämmer räntorna ska man vara orolig som aktieägare i Swedbank Men jag blir desto gladare som befintlig kund hos dem inför stundande ränteförhandling nästa år.
5-åringen blir pengar på riktigt för övrigt. Där har TS erbjudande på 3,09% och SBAB ger 3,75%.
Vi kör 85% belåning, vilket innebär ett lånebelopp på ca 4 mkr. Varken Swedbank eller Handelsbanken har sagt att dem bryr sig om belåningsgraden när vi sagt att vi fundera på lägga oss på 60% belåning.
Ok. Tackar.
Men jag vet inte om jag knappar in rätt fan, hamnar runt 15 tsek för 3 år på 3,030 med 4,63 från oktober i år
Nu tangerar vi en ny tråd. Men ungefär såhär ser det ut med din angivna ränta och utgång i oktober 2026 @Medici
Tack, bästa.
Tack för sammanställningen.
Ska förhandla med vår bank LF på fredag. Vårt bundna på 1 år till 3,3% går ut vid årsskiftet.
Spontant lutar det helt åt rörligt men får se vad de kan erbjuda.
Blev uppringd av Swedbank just och bad att få offert på vårt bolån (bundet till mars 2024). Väntar med spänning för att se om det är lika bra räntor som ni har fått
Kriminellt lågt i dessa tider.
Det är ju nästan så att en själv vill bryta upp sin (lägre) bundna boränta hos Swedbank och binda på 5 år
Arbitrage- @Saihtam slår till igen!
Det här med boräntearbitrage är en ädel sport. Det handlar inte om pengarna, det handlar om att sända ett budskap.
Jag tänker lite så här som du är inne på @Saihtam
Steg 1. Gött. Ska tipsa min kompis som ändå ska lägga om bolånen att kolla upp längre bundna.
Steg 2. Vad är det för ekonomiskt scenario som bankerna prisar innär de säljer bolån i paritet med inlåningsränta? (ovan 5 år bolån på 2,89%, 5 års bundet sparkonto på Swedbank nu 2,67%)
Sitter du fortfarande på drömränta ett tag till?
Jajamän, 1,18 till september
Men snart är alltså sötebrödsdagarna slut och även om jag preliminärt tänkt välja rörligt så är ju dina räntesatser helt otroliga.
Snacka om att du har tajmat det bra. I September lär du kunna få ännu bättre än mig om ingenting dramatiskt händer. Har du bundit 1.18% på 3 eller 5år?
Oj, det var låga långa räntor.
Visar ju att banken prisat in att räntorna ska ner än mer än så.
Att de korta räntorna inte går ner lika mycket, är det för att bankerna ska locka kunderna att binda på långa lån så att bankerna får högre marginaler?