Nåja… Jag hade ännu hellre bundit på 10 år såhär i efterhand Men risk/reward var bra även när jag band på 3 år då. De rörliga låg då högre, för mig i alla fall.
Visst att styrräntan lär gå ner framöver men även om vi återgår till typ 2% styrränta som marknaden prisar in så handlar det ju om ungefär 3,0% rörlig boränta. Så ditt erbjudande är som sagt otroligt bra
Visst skulle man kunna bli bitter om vi från ingenstans går tillbaka till nollräntor. Men även i ett sådant scenario är 2,89% inte en så värst blodig försäkring.
Vet inte hur ni lyckas få så bra räntor på Swedbank med hyfsat normala ekonomiska förutsättningar.
Detta erbjuder SBABs hemsida med 4 mkr lån på 85%. Då har vi förvisso inte lagt in inkomster och kapital i beräkningen, men jag kan inte förstå hur Swedbank kan motivera en rabatt på 1,42%-enheter mot SBABs ränta på 5 år. Har ni fått era offerter i skrift så är det bara att binda så snabbt det går är min känsla, för det känns som en felaktig prissättning från Swedbank.
Jag tror att det just nu är en stor mismatch mellan hälften av aktörerna som fortfarande tror på “higher for longer” och andra hälften som tror på chocksänkningar under 2024. Swedbank verkar ha valt det senare lägret. Jag tycker 3% på 4-5 år känns klart attraktivt även om det finns en reell chans att vi återgår till nollräntor och den rörliga går ner till 1.5-2% på nåt års sikt. Det är ju inte som att bankerna kan se in i framtiden heller.
Ja, det är väl möjligt, men det är enormt stor skillnad mellan de olika lägren i så fall. Jag frågade precis min bank, LF, och fick ränterabatt 0,40-0,45 från listräntorna. Det motsvarar 4,14 % på 5 år. Då har vi liknande inkomster och lånebelopp som TS.
Kanske någon enskild på swedbank som gått bananas? Låter onekligen “för lågt” men vem vet. Sen verkar de ju ha en del i besparingar osv som kanske swedbank vill ha del av, typ placeringar osv?
Jag ska köpa bostad i mars, allt är påskrivet. Har bara offert från SBAB samt min ordinarie bank Nordea där jag tänkte skriva på, ränterabatten ska diskuteras men verkar preliminärt bli 1,25% rabatt på rörlig ränta. Nu suktas jag av det som beskrivs här. Ska man våga på sig att förhandla med andra banker innan tillträde eller är det bättre att vänta tills man har det första bolånet och börja ta in offerter från andra banker därefter?
Du kan gott börja förhandla redan nu med andra banker, inför tillträdet tänker jag. Är alltid lite pill med att byta bolånebank och kan ibland vara vissa avgifter, så för att spara tid så hade jag nog försökt förhandla redan nu.
Det erbjudande som @Simpa sitter på ovan tror jag dock inte är något vi vanliga dödliga ska sukta efter faktiskt. Det där är inga räntor för oss vanliga dödliga!
Jag har förhandlat igen med LF idag och enligt uppgift så 1) erbjuds bara räntefri månad vid nya köp med LF:s egna mäklare just nu (kan dock säkert skilja sig, men hon sa att det gäller hela Sverige) och 2) så kommer det en justering av räntorna imorgon, skulle gissa på de bundna och ej rörliga.
För egen del har vi just nu 1,3% ränterabatt på bordet, på 3-mån. Hon skulle köra en vända till för att se om hon kunde pressa lite till men rör sig nog max om 0,05%-enheter för vår del, så då skulle vi landa på 1,35% rabatt på 5,99% listränta = 4,64%. Blir nog inte bättre än så för oss. Förutsätter att vi sparar i banken dock, vilket känns OK.
Jag har inte sökt på någon annan bank aktivt, men fyllt i på SBAB, Skandia och Ikano och de ligger alla en bra bit över på samtliga alternativ. Dessutom är jag osäker, som sagt, på om vi kan flytta bolånet pga troligtvis har värdet på bostaden sjunkit.
4,40% minus er rabatt på 1,3% är ju också väldigt bra sen hur lång tid man binder på för 4,4% är oklart än så länge
Känns lovande för framtida förhandlingar
Jag vet inte hur processen med bolån ser ut. Jag får återkomma om det blir godkänt eller ej.
Om någon moderator ser detta, kan vi nästan låsa tråden tillsvidare
Försöker förstå tråden men ts har raderat nästan alla sina inlägg/svar…? Hur mycket rabatt handlade det om, vad landade räntorna på? Var det fel uppgifter du hade ts eller vad hände?