Jasså?! I så fall tänker väl regeringen som Socialdemokrater…
Att jämföra laddstolpe med bensinpump är bra konstigt.
El finns med största sannolikhet redan på fastigheten.
Hur man fyller på energi skiljer sig ganska mycket åt mellan en bensinbil och elbil. För att det ska vara praktiskt att ha elbil måste man kunna ladda hemma. Ibland behöver man nog tvingande lagstiftning.
Kan väl lika gärna slänga in en varning här. Att leva med en BYD är jävligt jobbigt om något händer eftersom det inte går att kontakta dem, varken Vägassistans eller kundservice. Deras 00 800-nummer är helt dött och det finns inga andra kontaktvägar. Ni behöver som minimum ha utlandssamtal aktiverat, den informationen finns inte i appen men däremot på deras hemsida.
Vad säljaren på Hedin än säger för positivt till er om en BYD. För Guds skull, spring åt andra hållet.
Hedin bil är väl generalagent i Sverige. Bara det räcker iofs för att välja bort BYD. Om inte texten ”Build Your Dreams” på bakluckan avskräcker tillräckligt
Är nog många som ej har elbil pågrund av boendesituation.
Jag har en del i min byggnad som vill ha elbil men ej kan då parkeringsplatserna utanför vår brf förening (föreningen har ej egna parkeringsplatser) ej har laddstolpar.
Intressant! Vad har du haft för strul och vilken BYD-modell har du?
BYD verkar annars satsa hårt i Sverige och är ju ett jättestort märke om man inte bara ser till Sverige.
Oj, vart ska jag börja. Det är en hel del, stort som smått. Men ett axplock. Det finns mer.
Bilen immar igen
Vänster blinker har gett upp
Styrsystemet är det som föranledde att jag behövde komma i kontakt med BYD Vägassistans. Som inte går att nå.
ACCn tvärnitar för fickparkerade bilar om de inte står i perfekt kolonn
”Självkörningen” klarar inte alltid av att hålla filen i svepande kurvor på motorväg.
Självkörningen har överlag svårt när vägen inte är 90 grader rakt fram, ex vid busshållplatser.
Den ska dra lätt i ratten när den tycker att man ligger för nära vägens kant. Men jag har varit med om att bilen dragit till så hårt i ratten att bilen hamnat mitt i vägen.
Musiken går igång på den volym den var på när man stängde av bilen när man startar klimatanläggningen via appen. Inte så populärt hos grannarna vissa tider på dygnet.
Appen visar inte faktisk position när bilen är avstängd
Faktiskt räckvidd ligger på 40-50% av vad som anges på WLTP.
Tack för att du berättar! Vilken modell har du? Atto?
Vad säger Hedin då (om det var där du köpte den). Tänker att det är de som du gjort affär med och de bör vara ansvariga för att åtgärda dina problem.
Låter extremt! Även sommartid? Kör du mycket motorväg? Du borde ändå komma mer än 50% av WLTP kan jag tycka.
Atto 3 Design, Hedin hänvisar till BYD för att det ska bli rätt då bilen fortfarande har nybilsgaranti. Jag fick in bilen på vägassistans till slut men jag jagade Hedin som kontaktade BYD som ringde mig.
—
Även sommartid. Tyvärr. Ligger jag bakom lastbil på motorväg i 90 km/t så når jag nog (nästan) WLTP men blandad körning, då är den inte i närheten av WLTP. DN hade ett stort test för ett tag sedan där BYD var en av, om inte den, sämsta. Så kör man BYD så ska man vara mentalt förberedd på att räckvidden inte når 75-80% av WLTP, vilket var vad jag trodde.
Snackade med en säljare när jag åkte runt och kikade lite på elbilar i segmentet 300K-400K(nya och beg) och enligt honom var det inga problem att få demobilarna för 325/330 eller en helt ny för runt 370/380 om jag var intresserad. Ser att det även ligger där i deras webshop.
Lite värre än min förväntan när jag läser. Jag var intresserad av priset och tänkte den som en andrabil som kör runt på landsvägarna här ute. Men om den rycker och strular när man behöver ha möten på småvägarna så kanske det inte är så lyckat.
Aha. Jag trodde du menade att det var helt ny vi pratade om.
Då är jag med.
På tal om BYD-priser så kan man få en EPT3 för 250 kkr nu på kampanj. Kändes ganska prisvärt, fast när jag tittade lite närmare så var det 0kg dragvikt och bara 1-fas laddning om jag fattat saken rätt.
Tror inte nån BYD har dragkrok som tillval eller är bygda för det.
Ny kan du få för 370ish så 40k upp från demobilen.
Över lag så ser det ut att komma en del kampanjer för EV just nu. Både på nya och äldre modeller. Skall iväg och kika lite på Jeep Avenger på torsdag. Se hur den står sig mot Niro EV i pris och kvalité.
Jag skulle säga att den har lite för dålig räckvidd för att jag skulle våga köra runt i den på småvägar om det är dåligt med laddningsmöjligheter. För det är nämligen så att Atton, antar att det har med batteriteknologin de använder, har svårt att veta hur mycket den har kvar i batteriet. Finns många videos på YT där folk berättar om hur den tar ett skutt på 10-20% nedåt. Jag har själv sett procenten falla så mycket som 15%.
En annan kul bugg i Atton är att den väldigt ofta varnar för ”emergency lane” vid avfarter och påfarter på motorvägen. Dock rycker den lyckligtvis inte i ratten då utan piper och blinkar bara…
—
Berätta gärna vad du tycker om Jeepen, jag har själv sneglat lite på den men inte hunnit provköra.