Så är det att leva med elbil

Det är en av utmaningarna med LFP-batteriet i stort. Den typen av batterier är svårare att mäta SoC på och därför behöver bilen beräkna baserat på körd sträcka från senaste fulladdning. Därför rekommenderas att man laddar fullt åtminstone nån gång i veckan så att bilen kalibrerar sig till vad 100% är.

Olika tillverkare är olika bra på detta, jag upplever inte några som helst problem med min Tesla med LFP.

1 gillning

Monumentet 22. Ser en del föreningar med parkeringar med laddstolpar men få elbilar, dock skiftar det långsamt och man ser fler och fler elbilar på de parkeringarna. Skulle tro att det boostar efterfrågan på br faktiskt.

1 gillning

Leva med elbil… Som tur är har jag även en “Vanlig” bil.
Fortfarande mycket barnsjukdomar med elbilar.
Laddning:
-Fantastisk enkelt - Koppla in sladden och bilen kommunicerar själv med stolpen och 20 minuter senare rullar man vidare
-Katastrofalt illa - Bilen tar inte emot laddning, stolpen fungerar inte, nytt icke anslutet betalsystem på stolpen.
Dock lämnar jag alltid hemmet med “Full tank”
Har tom tvingast lämna tillbaka en Audi Q8 pga. intermittent laddning - Den bilen var spännande visste aldrig om jag kom fram… Dock är bilen fantastisk på många andra sätt.
Om jag fick välja - Hybrid…!

11 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Tesla och service

Ni som är försiktiga, tekniktvekande traditionalister bör för er egen skull hålla er ifrån elbilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet.

IMG_1041

Det är bättre för er att leva utan elbil. Håll er till det ni kan och är trygga med istället. Varför byta till något ni tror är sämre, liksom?

Blev så mycket Tesla att jag bröt ut det till en egen tråd.

En fundering på ämnet leva med elbil.
Ni som äger elbil men saknar laddmöjlighet hemma.
Jag tycker det verkar omständligt, men det kanske inte är så jobbigt som jag tror.
@Jonas_2 hur löser du det tex? Har du något abonnemang för att komma ner i pris? Kör du någon rutin att du tex alltid laddar när du handlar, eller behöver du besöka snabbladdare för att lösa vardagskörningen?

Ingen fara alls, kan ladda på jobbet. Har en Polestar2a med 30-35 mils räckvidd. Laddar en gång i veckan eller varannan vecka. Dyrare än att ladda med egen el men jag har ju inte köpt en laddbox så jag har några tusen gratismil där haha.

Laddhybrid och inte kunna ladda hemma däremot, det kändes ovärt.

Vi behöver olja till en massa olika saker men inte till att driva våra fordon. De som bor i närheten av en stad och hävdar annat är bara ovetandes, och det är helt mänskligt.

Jo där har du en poäng! Hur har ditt jobb löst det med betalning osv? Har man lejt bort det till en extern leverantör eller har man en egen lösning?
Vad får du pynta för elen på jobbet?

Instämmer till fullo! Laddhybrid kräver ju laddning inför varje resa för att det ska vara lönt, och helst ska man ha ett körmönster som passar med räckvidden.

1 gillning

Extern leverantör, kan starta laddning med tagg eller app. 3 spänn per kWh så 6kr milen. Hade kört på el även om det kostade 10kr per kWh. Så gött att köra på el, tyst, smidigt, rent och ändå 400 hästar som man inte behöver vänta på för att motorn ska bli varm eller sånt trams. Fattar verkligen inte ”elbilstveket”, känns precis likadant att sitta i en fossilare som att ringa med en sån gammal telefon med snurrplatta :smiley:

Är helt säker på att jag hade kunnat lösa laddning på snabbladdare i anslutning till Ica Maxi eller Supermarket i närheten om jag inte kunde ladda på jobbet. Hade varit mindre bra för batteriet men det hade funkat i vardagen.

2 gillningar

Kan jag tolka det som att du inte tycker att det är ett måste att kunna ladda hemma?

Om man nu kan ladda på ett ställe man ändå parkerar 40h i veckan så är ju det ett hyfsat substitut.

1 gillning

Absolut. Det är inte svar på min fråga men nästan…

Såhär. Man ”måste” inte ladda hemma men det är enormt mycket smidigare och billigare att kunna göra det. Särskilt på vintern när man kan förvärma från fast kabel.

1 gillning

Jag måste inte ha laddare men jag har knappt två mil till jobbet där jag som sagt kan ladda upp till minst 30 mils räckvidd. Det är inte många helger jag kör 28 mil utan att passera en snabbladdare med kaffeservering, så det är lugnt, det finns inget problem.

Har man 10 mil till jobbet och/eller inte kan ladda på jobbet så blir det såklart en annan situation.

Jag tycker inte att det skulle vara rimligt att tvinga alla som äger en boendeparkering att installera laddplatser för att det skulle bli smidigare för de som har valt att köpa en elbil trots att de inte kan ladda hemma, alternativt har flyttat till ett ställe där de inte kan ladda hemma.

Man behöver också ta ett eget ansvar för det. En lösning skulle kunna vara en lag på att de som har tillgång till boendeparkering får rätt att på egen bekostnad installera en laddplats. Flera i samma område kunde dela på laddmöjligheten för att minska kostnaden.

Så länge det går att ladda på andra sätt, även om det blir krångligare, tycker jag att det är fel att tvinga boendeparkeringsägarna att stå för det.

Håller med kring detta. Tror dock inte tveket är så mycket kring elbilen i sig som kostnaden för dem som inte kan få den via jobbet. Att lägga 150-250K på en bil är något som väldigt många har svårt att få ihop idag och jag tror att tveket kommer in för dem som liger på gränsen till att kunna “villhöver” köpa/finansiera en elbil. Om livet blir mer omständigt och osäkert så är det lättare att klanka ner för att intala sig själv att man gör en smart sak genom att inte skaffa en elbil.

Och för många är det smart att köra vidare med ICE tills priserna kommer ner, och vi har data nog för att förstå hur äldre elbilar håller sig i batteri/prestanda.

Man bör fundera över vad minsta räckvidden bör vara på en hybrid innan man köper.
Min klarar 2,5-4,5 mil beroende på väder och hastighet.

Det var så att jag precis klarade pendlingen till jobbet vissa delar av året och kunde ladda där så att det blev likadant på vägen tillbaka. Resten av året kom jag kanske 60-70% av sträckan på el.

Nu är min pendling kortare, men jag kan inte ladda vid jobbet.

Så i mitt fall hade jag velat ha en hybrid som sämst klarar 5 mil på en laddning för att täcka upp 90-95% av vardagskörningen. Finns flertal som lovar 10+ mil enligt WLTP och det borde fungera fint för mig. Och ja, jag kan ladda hemma.

I och med att jag kan ställa bilen på 100% eldrift tills batteriet tar slut så hade det känts som en elbil större delen av körningarna. Dock får man inte glömma bort att bensinmotorn måste användas då och då för att undvika problem.

Jag har ingen möjlighet till laddning hemma, men pga att vi har laddboxar på jobbet där jag garanterat kan ladda varje dag så tog jag endå en elbil som tjänstebil i år.

Den har 75kw batteri och skall på pappret komma typ 43mil, i verkligheten är det max 35.
På helgerna händer det att jag får ladda på nån snabbladdare om man är ute på äventyr.

Jag hade som sagt aldrig skaffat elbil om jag inte hade möjligheter till billig laddning, då försvinner ju hela meningen om man inte gått på att man hjälper planeten så ofantligt mycket genom att köra på el :slight_smile:

Vissa har långt till jobbet, vissa kan inte ladda på jobbet och framförallt finns det fler laddhybrider än rena elbilar och som försäljningen ser ut just nu så kommer andelen hybrider bli ännu större. Behovet av laddmöjlighet vid boendet kommer bli ännu större.

Zoomar man ut lite så vill politikerna inte böta till EU för failad miljöpolitik så det makes sense att lägga över en liten del av elektrifieringen på de som förvaltar bostäder. Fine.

Om du är i en situation där du hyr ut 20 parkeringsplatser så har du också rimligen hyresintäkter från 40-60 lägenheter? Eller skit samma vi räknar på enbart bilfolket:

Installation av en laddpunkt kostar värsta fall 50 000 kr för du behöver lite enklare markarbeten och nån elsäkerhetstweak.

Laddaren håller 20 år men du vill skriva av den på 10. 50 000 / 10 år = 5000 kr per år. 5000 / 12 månader = 416 kr per månad.

Du har 20 parkeringsplatser och vill av princip inte betala en spänn för minskat kollektivt behov av fossila drivmedel (för du vill egentligen bo i Texas men orkar inte flytta) så du höjer hyran på dina 20 parkeringsplatser med 416 / 20 =~ 21 kr per månad så du lagt över miljönotan som ditt demokratiska samhälle skickat till dig, rakt på dina hyresgäster och du kan glatt återgå till att drömma om ett liv helt utan myndigheter lagar och förordningar.

1 gillning

Du bör nog räkna på fler laddpunkter på en parkering om det ska vara värt öht.
Sen så lägger man inte all kostnad på alla parkeringsplatser utan man höjer hyran för just de platser som får en laddpunkt. Det kommer innebära att endast de hyresgäster som “beställer” laddpunkt får använda dessa och de kommer betala en förhöjd hyra på den platsen de hyr. Plus betala för elen givetvis.
Det är så det görs idag på många platser.