Så är det att leva med elbil

Självklart, ville bara peka på att man inte nödvändigtvis behöver sätta sin hyresverksamhet i konkurs för att det kommer regler om en laddplats per tjugo parkeringsplatser.

För mig handlar det inte i första hand om pengarna. Jag tycker att det är principiellt fel att de 58 som inte har en elbil ska tvingas betala för att de två som har en elbil ska kunna ladda hemma.

Tänker man så blir det lite bättre. Jag tycker fortfarande att det är fel att tvinga någon att installera laddpunkter men det är ändå bra om de andra hyresgästerna skulle slippa betala för det.

Som sagt, i Texas slipper du.

All vetenskap pekar på att ju längre vi väntar med att fasa ut fossila bränslen, desto dyrare kommer det bli. Magnituder dyrare än att dra plåstret och göra rätt från början.

Jag har inga som helst problem med att användaren står för högvoltsbatteriet, staten för elnätet och de som bygger och sköter om fastigheter sätter upp laddplatser till 5% av de boende, det är en liten kostnad i sammanhanget och mitt exempel var i dyraste laget. Norge är ett föredöme, och jag tycker det är pinsamt att vi är så efterblivna i jämförelse.

4 gillningar

Då är det ju väldigt rimligt att den som väljer att köpa en dyr elbil också står för den kostnaden. Har man råd med en elbil har man också råd med det, speciellt om man kan vara flera som delar på platsen.

Jag är absolut emot att staten ska ta kostnaden men om man ska se det som ett sätt att nå miljömål och kunna fasa ut fossila bränslen är det rimligaste att staten tar kostnaden.

Det blir ju inte rimligt att hyresgästen som cyklar ska betala samtidigt som en villaägare med två bensinbilar+en mopedbil slipper betala, tycker jag.

Jag är emot skattefinansiering av onödiga saker men om det blir ett krav tycker jag att staten ska ta kostnaden.

Allt pekar på att vi alla kommer få betala, massor. Ju längre vi som samhälle väntar, desto större nota till individen. Så även i Texas.

1 gillning

Då måste det bli staten som betalar.

Snart kommer man kunna det eftersom EU behövt lagstifta om det https://alltomelbil.se/ny-lag-ladda-elbilen-med-vanligt-betalkort/. Reste runt med en hyrd elbil i somras och det var ett helvete med alla olika appar och betalmetoder. Jättebra att det styrs upp, även om det är sjukt att det ska behövas lagstiftning.

1 gillning

Inget problem för oss som kör Tesla, då vi ju inte behöver appar eller kort eller nåt annat.

Men det är väl bra om det förenklar för övriga bilister.

1 gillning

Så länge du laddar på Tesla laddare ja…

Japp. Och det gör man ju, med stor fördel, om man är Teslaförare.

1 gillning

Hmm, undrar hur ”staten” finansierar sina utgifter.

3 gillningar

Jag har kört olika elbilar i några år nu, men kompletterade familjens bilpark med en Tesla för bara några månader sen. Och visst är det smidigt att allt bara funkar utan att man behöver göra något mer än att stoppa i sladden. Men såååå jäkla mycket av en fördel är det liksom inte. Jag har haft ett par laddkort och appar, samt en roaming-lösning via Recharge. Kan ladda typ överallt. Men visst, jag måste ta upp telefon eller kort ur fickan och blippa. Kan ju vara krångligt för äldre eller teknikanalfabeter.

3 gillningar

Jag har redan sagt att det i så fall blir via skatten vilket jag ogillar.

Det jag föredrar med det är att alla då får vara med och betala. Jag tycker att det vore fel om hyresgäster som cyklar får betala samtidigt som villaägare med två bensinbilar + mopedbil slipper betala.

Jättebra. Jag har skrivit om det tidigare i en annan elbilstråd.

Inget konstigt alls.
Är i princip ett oligopol när det gäller kortbetalningar.
Ett par bolag som har nätverken och ska ha månadsavgift per terminal och procent av alla transaktioner. Klart att de som bygger laddstationer vill undvika dessa utgifter.
Som konsument vill vi ha det enkelt men det kostar massor.

1 gillning

Det är ett otyg, men jag betalar hellre lite mer för att slippa stå på en upplyst parkeringsplats i ösregn och behöva ladda ner en app, registrera ett konto och därefter skriva in mina kortuppgifter. I Västervik hade de ett föredömligt enkelt system, scannade en qr-kod, började ladda och betalade med Swish när det var klart. Så de kan om de vill.

Självklart kan de, men de har inte velat.
Förutom kostnaderna jag nämnde så är det en inlåsningseffekt med medlemskap etc. som de vill åt.

Jag har haft elbil ett år nu och laddar nästan bara hemma, undantagen är på längre resor. Under första året la jag tid innan längre resor på att planera laddning och installera någon ny app om det behövdes, men denna sommars resor har jag inte gjort det utan tagit det som det kommer. Jag är helt enkelt trygg i att laddning inte kommer bli svårare än att tanka flytande bränsle :+1:. Elbilar är en omställning för mig som person och för samhället i stort, och det måste få ta lite tid tänker jag.

Och det klart, skulle jag göra en bilresa till ett land jag inte varit i förut, då skulle det bli planering i förväg igen…

Visst. Samtidigt betalar vi alla redan för en hel massa krafs vi inte frågar efter.