Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

Inflationen borde väl vara lika hög oberoende av om du handlar med egna pengar eller pengar på kredit. Eller har jag missat något? Borde det inte vara tvärtom egrntligen?, en vara blir ju dyrare med kreditköp då kreditköpet innebär tillägg med avgitter och räntor🤔. Om en soffa kostar 20 000 kr vid kontantköp, kostar den mer än 20 000 kr vid ett kreditköp, kanske 25000 kr. Blir inte kreditköp och lån då inflationsdrivande? Kanske det är därför, läs vår höga skuldsättning, vi nu har hög inflation?

Du skrev: höj lönerna. Då menar jag att det höjer priserna och karusellen är igång.

Kreditkort är definitivt en bov när inflationen stiger. Där är vi överens.

1 gillning

Vi har redan sedan 2018 ett maxtak för räntor på SMS-lån, det ligger just nu på 40,5%.

Ocker är också sedan länge ett brott:

5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen eller för vilken motprestation inte ska lämnas, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

Dock så antar jag att man måste bevisa att räntan är oskälig och att personen har varit i trångmål.

Jag reagerade också på de där skillnaderna och det är lite svårt att greppa när de inte skriver ut alla belopp. Men vad jag förstår beror det dels på att sambos tydligen tjänar mer än 2 x ensamstående, dels antagligen på att sambos delar på kostnader för t.ex. möbler, vitvaror, tv och internet (utöver att kostnaden för själva bostaden blir mindre per person). Men jag håller fortfarande med om att skillnaderna ser lite väl stora ut, så tar det hela med en nypa salt.

Korslänkning med intressant fakta om bolån:

1 gillning

Har du missat SCBs livstilsanalys från April 2022 där de bland annat skriver följande,

18 procent skulle inte klara av att betala en oväntad utgift på 13 000 kronor inom en månad utan att låna eller be om hjälp. Andelen är högre i vissa grupper, t.ex. saknar 59 procent av dem som är arbetslösa en sådan kontantmarginal.

Fler än 50% som har det lätt att få ihop ekonomin idagsläget,

3 gillningar

Hade jag helt missat… Tack för att du delade. :pray:

Verkar tyvärr som att vi går åt sämre marginaler, speciellt för personer med låg utbildningsnivå:

Men kollar man på sysselsättning så ser man att det främst berör arbetslösa personer:

Vart man bor verkar inte spela någon större roll:

Ensamstående kvinnor verkar sticka ut:

Även stor skillnad gällande svens härkomst eller ej:

4 gillningar

Källa,

(Detta är pensionsinkomster)

Källa,

Man kan väl bara dra kreditkortet…

Länk? Nyfiken på om det är per person eller per hushåll…

Fanns längt mer i inlägget också.

1 gillning

Missade att de hörde ihop… :see_no_evil:

Det verkade vara per person alltså. :slight_smile:

Reflektion över hur dum statistik kan bli: Stackars nykära 25-åringar som inte har var sitt sovrum: :wink:

”18 procent av befolkningen bor i en bostad med fler än en person per sovrum (trångboddhet enligt norm 3). Andelen är högre bland yngre än äldre. T.ex. är 35 procent i åldersgruppen 20–29 år trångbodda, jämfört med 7 procent bland dem som är 80 år och äldre.”

Problemet är väl att de saknar ett vardagsrum, men det gäller även alla som bor i ettor :innocent:

Håller med om att definitionen kan slå fel,

Boendeutredningen 1974 angav “norm 3”, som fortfarande 2014 används av Boverket[5] och Statistiska centralbyrån.[6] Norm 3 definierar trångboddhet som att det finns mindre än ett rum för varje boende eller två samboende, utöver kök, badrum och vardagsrum. I en lägenhet med 3 sovrum, vardagsrum, badrum och kök (4 rum och kök) kan det alltså bo två sammanboende vuxna (i ett sovrum) och två barn (i varsitt sovrum) utan att hushållet kallas trångbott. Från mitten av 1980-talet och ännu år 2002 var 15 procent av de svenska hushållen trångbodda enligt norm 3.[5] Av dessa är två tredjedelar ensamboende som bor i enrumslägenhet utan särskilt vardagsrum.

1 gillning

Undrar om jag som bor själv i en etta med sovalkov räknas som trångbodd?

Trots att jag bor på 67 kvm! :see_no_evil::rofl:

2 gillningar

Ja, per definition. Din stackare! :rofl:

2 gillningar

Så kanske tokmånga som byggt om till öppen planlösning är trångbodda! :rofl::joy:

De kanske borde lägga till en kvm aspekt också?!

Vi kanske skulle gå tillbaka till normen från 1940 :shushing_face:.

Eller ännu tidigare, 30 kvm torp på en familj? :pensive: