Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

1 gillning

Jag kom hit för att prata exakt om det som Thomas86 redan delat, men för att utveckla:

Programmet Ekonomibyrån på SVT den 30:e september hette “Sparkrisen” och i den meddelas att svenskarna sparar 5 654 kr i månaden. Alltså, en helt absurd siffra som jag var chockad över att höra. Funderar man efter lite inser man att det borde falla på sin egna orimlighet. Källa för detta är “SEB Sparkollen” och googlar man lite hittar man t ex denna rapport från i vår:

Målgruppen står angiven som “Allmänheten 18+”. Så om man mashar ihop all data här då så skulle det innebära att genomsnittlig svensk sparar nästan 4 ggr så mycket mer än genomsnittlig kund på Avanza. Jag tror att alla förstår att det är helt åt helvete fel.

Vad är det vi missar här? SVT har tagit sina siffror från denna rapport som jag inte litar på en sekund. Hur har det kunnat gå så här fel?

Observera att SEB även tar med amortering i sparandet så svårt att jämnföra mot Avanzas siffror.

5 gillningar

Helt orimligt är det väl inte? Amortering + Semesterkassa blir ett antal tusenlappar varje månad.

1 gillning

Nej, med påtvingad amortering så är det betydligt mer rimligt antar jag. Men även med detta i beaktande låter det väldigt högt. Även om vi är generösa och säger att det skulle vara 3000 i snittamorteringar så skulle det fortfarande innebära att genomsnittssvensken sparar markant mer än gemene man på Avanza, och det vägrar jag tro.

Finns det fler saker jag missat här som kan förklara dessa skeva siffror?

Efter snabb-googling så finner man att svenskar amorterar väldigt lågt, 7,6% av sin disponibla inkomst och slår man samman det med att medianvärdet för första svaret på Google som 2019 låg på 261 800 kr så blir det 1 658 kr. Ja, det är lite mix’n’match här, men man kan ändå få en liten fingervisning om var det ligger.

Så om vi tar SEB:s magiska siffror som jag är högst skeptisk till och så drar vi ifrån amorteringen så skulle vi landa på nära 4000 kr i månaden, vilket fortfarande är en bra bit mer än dubbla sparandet på Avanza i genomsnitt.

Som folk tidigare nämnt, denna siffra inkluderar troligtvis semesterkassa också. ”Sparande” är ytterst subjektivt. Men ska man tolka det välvilligt så är förvånansvärt många nära sparkvot på 10-15%.

Men tittar man på folks förmögenhet så blir det tydligt att så inte är fallet tyvärr.

Från undersökningen,

81 procent av svenskarna har ett månadssparande. Det genomsnittliga sparbeloppet ligger på 5 304 kronor per månad. Under första kvartalet fördelade hushållen en genomsnittlig sparad hundralapp med 42 kronor på sparkonto, 19 kronor i fonder, 19 kronor i pensionssparande, 9 kronor i amortering, 8 kronor i aktier och 3 kronor på annat sätt. Undersökningen visar även att sparkvoten, det vill säga sparbeloppet i förhållande till inkomst, ligger på 14 procent.

Samt SCB sparbarrometer,

Hushållens nysparande i finansiella tillgångar uppgick under andra kvartalet 2022 till 236 miljarder kronor. Skulderna ökade samtidigt med 75 miljarder kronor vilket genererade ett finansiellt sparande på 161 miljarder.

161 miljarder / 8 miljoner / 3 månader = 6708 kr/månaden men detta är ett väldigt truppigt instrument att räkna då sparande är ojämnt fördelat inom befolkningen.

Hej,
Siffrorna som jag sett från Avanza är bara via autogiro och inte manuella insättningar. Eller har du bättre siffror?

Jättekul att man faktiskt får sån respons här :slight_smile:

Nu börjar jag känna mig lite som “en mot alla” här, och när man hamnar i en sån situation måste man ju stanna upp och ifrågasätta om det är en själv som är idiot som bara inte insett något som alla andra gjort :slight_smile: Men med risk för att gräva graven ännu djupare så tycker jag nog det hela verkar konstigt fortfarande.

Tack @Thomas86 för att du orkar gräva djupare i deras rapport än vad jag initialt orkade.

Om vi tar och är generösa här och drar bort både amortering och pensionssparande (19 + 9 = 28, 28 * 56 = 1568, 5654 - 1568 = 4086) så landar vi alltså dryga 4000 kr i månaden av sparande.

Samtidigt kan vi i sammanfattningen av artikeln läsa följande:

• En 40-åring har i median ca 75 000 SEK i sparande på Avanza, lika mycket som en 50-åring
  • Mediansparandet på alla kunder på LYSA är ca 50 000 SEK
  • 87 % av Sveriges vuxna befolkning har under 100 000 SEK på sitt ISK
  • Median-månadssparandet på Avanza är ca 1500 SEK
  • Genomsnittsparandet på Avanza är ca 3000 SEK

Det är här jag inte får ihop trådarna (förutom att jag tycker att 4000 i snitt låter helt vansinnigt högt med tanke på alla artiklar man läser om folk som har 0 i sparande och att 20% eller vad det är av hushållen inte klarar av en oförutsedd utgift på 5000 kr).

Om vi åter igen är extremt generösa och säger att genomsnittliga svensken både har ett snittkapital på Avanza OCH Lysa så skulle det innebära 125 000 kr i snittbesparing hos gemene man (vilket är absurt, betänk att 87% av svenskarna har mindre än 100k på sin ISK, men nu är vi generösa här). Detta har kommit till eftersom gemene man självklart har ett klart större sparande än genomsnittet på Avanza. Jag tycker detta faller på sin egna orimlighet, eller är det bara hos mig det ringer varningsklockor? Vi har gjort extremt generösa utsvängningar här i beräkningarna, till rapportens favör, och om sparandet var så högt hade det räckt med 3 år för att den här gränsen skulle vara passerad.

Nu när jag läser @Oliviro 's kommentar igen så förstår jag mer vad du syftar på. Det måste vara väldigt vaga definitioner på sparande här, annars går helt enkelt siffrorna inte ihop. Då kan jag ju likväl hävda att jag sparar 100% av min lön, bara att jag gör av med lite på vägen sen. Men även om folk har överskattat sin sparförmåga i undersökningen så tycker jag det är något märkligt. Ponera att man räknar det som sparande bara man har en auto-överföring som torde vara ens ambition och mål, men hur många svenskar har det på 5k+ (vilket krävs för att driva upp snittet och kompensera mot alla de mängder svenskar som har nada i sparande).

Nu kommer lågvattenmärket i det här inlägget, men jag gillar att prata om privatekonomi och sparande med folk (vänner, bekanta, kollegor, träningskompisar etc) och om något så borde min umgängeskrets ligger över snittet i inkomst, men trots det kan jag säga att ett sparande på över 5000 i månaden inte är vanligt av de jag pratar med.

2 gillningar

Lite provprat: Min känsla från att ha intervjuat en hel del kursdeltagare under åren så var “sparande på bankkonto” väldigt ofta samma sak som “periodisering”. Väldigt många “sparade” 5 000 kr i månaden. Men när man tittade i slutet av året så var där inte 60 000 SEK, utan dessa hade använts under året till t.ex. semester.

Naturligtvis inte alla, men jag skulle nog räkna in som “riktigt” sparande det som hamnar i fonder, aktier, amortering och annat.

Är även tveksam till pensionssparandet - hur sparar man som privatperson till pension idag privat? det är ju isk, vilket innebär mer eller mindre fonder, alltså bör det ha hamnat i den andra kategorin.

8 gillningar

Jag reagerade på liknande sätt när jag såg dom siffrorna. Så nu är vi två mot alla! :crazy_face:
Oavsett vad är det härligt att du grottar ner dig och reder ut detta!

1 gillning

Jag har inte hunnit se programmet, men det är inte som så ofta förr att en siffra gäller personer och en annan hushåll?

Upplever att det är väldigt vanligt att man är inne på aktiemarknaden med en slant som man sparat när alla andra är inne. Det är lite som en badstrand på sommaren, “åhh vad varmt det ser ut”’ sen händer något, det kommer en gammelgädda och biter en i tån eller så springer lille Bosse iväg från filten och man måste upp igen (behöver konsumera).

Säsongssparare kanske är en bra term.

1 gillning

Så har jag växt upp med mina föräldrar. De sparade till semestrar men hade aldrig några planer på att spara långsiktigt så nu sitter de med knapra pensioner båda två.

Jag skulle kalla det korttidssparande och långtidssparande där det senare kan vara till bil, bostad, bröllop, pension etc.

Sparande ≠ långsiktigt sparande. Tror många sparar kortsiktigt. Typ i 2-3 månader för att sedan bränna det på nya jeans eller vad fan som helst :smiley:

Jag kan ju spara 10 000 kr i månaden för att sedan bränna det på en fet nyårsfest. Men gör jag det år efter år kommer jag ju inte ha sparat något i längden.

1 gillning

Vet inte om denna undersökning från ICA banken postats tidigare men där kan vi bland annat läsa följande:

• I augusti 2022 sparade svenskarna i genomsnitt 4 447 kronor. I mars 2021 var genomsnittet 3 726 kronor

• Män sparar i genomsnitt 5 013 kronor per månad medan kvinnor sparar 3 853 kronor.

• 36 % sparar främst för att kunna betala oförut- sedda utgifter. Förra året var samma siffra 34 %.

• 11 % skulle inte klara av en oförutsedd utgift på 20 000 kronor utan att ta lån eller sälja något, förra året var samma siffra 8 %.

• 15 % av unga mellan 18–29 år skulle inte klara av en oförutsedd utgift på 20 000 kronor utan att ta lån eller sälja något. I mars 2021 var det 8 %.

• 50 % av svenskarna uppger att det har skett en förändring i deras sparbuffert de senaste 12 månaderna. 27 % uppger att den ökat och 24 % uppger att den minskat.

• 14 % uppger att de aldrig eller sällan sparar den summa de planerat att spara varje månad. 2021 var det 12 %.

Hela rapporten: https://cms.icabanken.se/globalassets/pdf/pengakollen-svenskarnas-privatekonomi-i-oroliga-tider.pdf

1 gillning

Tack,

Tycker även dessa bilder är intressanta,

6 gillningar

Drar ner mest pengar på de man lägger minst på… Lite tvärt om då…

Vi kollade själva lite på va allt går till angående utgifter per månad… Våran total är i storleken 10.000 kr i månaden… Vi har inte kollat allt ännu exakt då, men boendet ligger på runt 2.000 kr å matkontot är på 4.000 kr… Är kvar å kolla va alla fordon kostar i försäkringar, skatt samt drivmedel…

Hotell, restaurang och underhållningsbrancherna verkar drabbas mest.
Samma brancher drabbades hårt under pandemin, men den här gången lär det inte bli riktade stöd på samma sätt.