Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

Kan säkert stämma på ett ungefär. Undrar om amortering är med i boende och om siffrorna gäller framåt dvs 2023? Isåfall låter det ganska så långt tycker jag…

1 gillning

Jag funderar lite på detta och blir inte riktigt klok på alla olika uträkningar. Har vi några bra svar på följande tre frågor:

1. Hur mycket har mediansvensken på bank- och sparkonto (likvider)?
  2. Hur mycket har mediansvensken investerat i värdepapper i privat sparande (fonder, aktier och andra finansiella instrumen) exklusive TJP och PPM?
  3. Vilken nettoförmögenhet har mediansvensken?

Gärna fördelat på ålder exempelvis.

Alliansregeringen tog tyvärr bort statistiken för detta oss SCB.

Det fanns en ny utredning för att återinföra denna statistik igen men som jag förstått det så kommer moderaterna slänga utredningen i papperskorgen.

Den tog meningsbyggnaden också… :wink:

Jag tycker det är synd att man inte kan få hårda siffror, men jag förstår också att man vill slippa Storebrors kärlek. Det är en vansklig balansgång.

Vad jag undrar kring siffrorna några inlägg ovanför är om “sparandet” även inkluderar amorteringar eller åtminstone “överamorteringar”. Är det någon som vet? För jag måste säga att annars imponerar siffrorna på mig, även om det är ett medeltal och att storspararna naturligtvis drar upp talen.

1 gillning

Vet inte, men det är ändå 22% som sparar för att pengar ska växa över tid och då känns det rimligt med lite högre sparande.

Varför sparar svenskarna?
36 procent uppger att det huvudsakliga syftet är att känna sig trygg med att kunna betala oförutsedda utgifter – det är en ökning med två procentenheter jämfört med förra året. Det näst vanligaste syftet med att spara är att få pengarna att växa över tid och ligger på samma nivå som förra året (22 procent). På tredje plats kommer pensionssparande vilket i år ligger på 14 procent jämfört med 11 procent förra året.

Min förståelse är att det är politisk laddad från höger hål. De vill säkerställa att vi inte blir avundsjuk och då vill införa nya skatter på personer med stora förmögenheter

En undran över varför man ska jämföra sig mot andra??

Vem ska man annars jämföra sig med om inte andra?

5 gillningar

Tänkte mer att man själv får ha mål att uppfylla å även vara nöjd me sina resultat istället…

1 gillning

Det här är ju också väldigt luddigt… Om förmögenhetsskatten skulle komma tillbaks så skulle jag ju knappast berätta att jag har samlarsaker hemma värda flera hundratusen och sen åka på att betala skatt på det :joy: det är ju ingen som har registrerat att jag har det i min ägo.

Men denna får jag inte ihop. Förstår att det är snitt och inte personer, men…

Vi sparar alltså i snitt nästan 4500kr per månad (det står inte i första punkten, men jag läser det på på andra). Detta har ökat. Andelen som sparar till oförutsedda utgifter har också ökat något.

Med 4500kr behöver du spara 5 månader för att få ihop 20 000kr, ändå har andelen som inte kan betala en oförutsedd utgift på 20 000kr ökat?! Gissar att amortering är medräknade här då med och att den högre belåningsgraden för hushållen gör att sparandet ökar utan att den reella förmågan att hantera utgifter stärks.

Instämmer med övriga som lagt in att semester kanske inte riktigt är ett sparande. Vi använder ordet semestersparande, men det är ju inget långsiktigt utan hålla isär från dem.

3 gillningar

Precis samma tankar som jag försökte sätta ord på tidigare. Men jag gissade enbart amortering och tänkte inte på mental bokföring av semestersparandet.

Jag tror du kan ha rätt där… även om det gör mig mörkrädd.

Förresten, sparande till barn och barnbarn lär ju också ligga där. En längre utläggning om vad det är för sparande hade ju i sanning underlättat vid tolkning av siffrorna.

2 gillningar

Ja, det känns ju något märkligt. Det skulle vara intressant att se det utan amorteringen, eller iallafall veta hur stor del som är amortering. Det är ju något skevt om vi ex sparar till och bränner pengar på semester om vi inte kan hantera oförutsedda utgifter på 20 000kr.

1 gillning

Hmm, men om jag investerar pengar nu för att senare kunna ha en livsstil liknande den jag har nu, som inkluderar en hel del resande, sparar jag till resande då? :thinking:

“Sparande” som koncept är oerhört flytande i min vänskapskrets. Det vanligaste är att de “sparar” några tusen i början av månaden med ambition att de ska finnas kvar i slutet av månaden, men det gör de sällan.

3 gillningar

Bra fråga :sweat_smile: Jag skulle inte tänka på det som ett semestersparande. Vi har ett semesterkonto, det använder vi till semester det året. Sen har vi långsiktigt sparande, det kommer i framtiden sannolikt inkludera semestrar med så som du beskriver.

Jag tänker i inlägget mer ur perspektivet att det verkar ”sparas” en hel del samtidigt som det inte finns utrymme att hantera oförutsedda utgifter. Då drar jag slutsatsen att det sparande som är utöver amortering som sannolikt verkar inräknat inte är långsiktigt utan används löpande. Kortsiktiga semestersparande exempelvis.

1 gillning

Jo, jag fattade poängen. Bara att det kan vara svårt att dra en exakt linje i sanden vad som är sparande och inte sparande. Är t.ex. att bygga upp en buffert sparande? Eller är det bara pengar man investerar på börsen som definieras som sparande?
Personligen gör jag nog den klassifikationen, eftersom jag konstant använder min buffert, t.ex. så kan semesterresor delvis finansieras från den. Och börsinsättningar går via bufferten också.

Amorteringar på bolånet klassificerar jag nog inte direkt som sparande heller, även om det på sätt och vis är det. Amorteringar på investeringslån klassificerar jag nog som sparande.

Skulle säga att jag delar ditt resonemang kring vad som är och inte är sparande. Jag räknar för wgen del inte med amortering i sparandet, även om det såklart är ett form av sparande.

Jag hade önskat att det i undersökningar som dessa tydligare uttrycks vad som menas ingå i frågan om ex sparande.

Jag hade nog inte räknat med amortering som sparande om jag hade amorterat typ 1% eller mindre då hade jag haft mer krut att stoppa på börsen.

Men som verkligheten är just nu för min del så amorterar jag 5-7% per år (varierar lite månad till månad, ibland motsvarar det 7% men för det mesta 5%). Blir ju desto mindre på börsen, men fram till nästa år när jag kommer under 4.5x årsinkomst tycker jag det känns sundare att amortera på detta viset.

Nästa år när jag styr om det till 1% amortering kommer jag nog inte räkna det som sparande utan försöka se på det som en kostnad. Men det är svårt att förbise amortering som en sparform när det är 12-17k/månad som “försvinner” då det inte blir så mycket pengar över till börs-sparande.

Min bostad är 100% en investering, inget annat. Så då “får” jag klassificera det som sparande enligt dig?

Den är köpt för att hyras ut, och för mig att mellanlanda i när jag inte reser för jobb. Men som det ser ut nu blir det jobb/resor nästkommande år så de som hyr får amortera på mina lån i några år tills bostadsmarknaden vänt och jag kan sälja den med vinst :slight_smile:

1 gillning

Du får göra precis som du vill, mina klassificeringar gällde enbart mig själv :smiley:
Men ja, köper man t.ex. en lägenhet som man hyr ut medan man själv bor någon annanstans blir det ju lite samma sak oavsett om man råkar äga eller hyra det andra boendet.

Sen om man tänker sälja de senare är ju egentligen en mindre fråga, investeringslägenheten vi har kan mycket väl komma till pass till något av våra barn i framtiden. Blir det så kan man ju se på det som att det var ett “barnspar”.

2 gillningar

Trillade över SEB:s senaste Sparkollen. Fastnade för denna bild:

Av bilden framgår att svenskar i snitt månadssparar:

• 2 141 kr på bankkonto (buffert? konsumtion?).
  • 1 228 kr på amortering (bolån på cirka 1,5 mkr?).
  • 986 kr fondspar.
  • 619 kr aktiespar.
  • 513 kr pension (fonder igen?).
  • 327 kr annat (krypto?).

Tolkar det som medelvärde på alla intervjuade, vilket ju inte säger så mycket. Median är mer intressant imo. Eller iaf en fördelningskurva.

Gjord av Demoskop. Här finns mer om undersökningen:
https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2022/svenskarna-drar-i-handbromsen-infor-hosten

2 gillningar