Jag hade inte ens tänkt tanken att jag skulle fått dåligt samvete om vi inte hade haft någon försäkring. Hade faktiskt inte tänkt på pengar över huvud taget om mina barn blir sjuka. Det enda jag kan tänka mig att försäkringen faktiskt skulle kunna ge är om man har en svag ekonomi, får ett sjukt barn som kräver att man måste gå miste om en massa pengar för att ta hand om barnet och att man pga försämrad ekonomi får ekonomiska problem. Kan man däremot klara sin ekonomi och har den tid man behöver för barnet så gör några hundra tusen extra på ett konto varken till eller från.
Känns som att du säger ungefär det som jag sa. Poängen är att gemene man inte går plus på sin försäkring vilket är anledningen till att försäkringsbolag oftast är extremt framgångsrika med väldigt stora vinster.
Hade jag tyckt det hade jag ju inte haft några försäkringar. Om du läser lite längre ner i inlägget så ser du att jag har spenderat stora pengar på försäkringar genom åren. Än är gubben inte död men det verkar ju som att det var förgäves och så lär det vara för de allra flesta men inte de som tillhör 1% gruppen. Skrev ovan att man inte kan veta vilken grupp man tillhör så det är upp till var och en att välja hur man vill göra.
I övrigt tycker jag din liknelse är riktigt dålig för du försöker jämföra att undvika drunkna med ekonomisk ersättning på olika nivåer. Flytvästen är en mycket bättre investering och den kan du spendera x kr på en gång och sen nyttja resten av livet. En försäkring suger ut y kr från kontot varje månad resten av livet.
Det värsta av allt är när man hör hur försäkringsbolagen höjer premien efter att man har använt försäkringen. Nästan som att de försöker ta tillbaka pengarna man har fått i ersättning. Det är då de flesta byter bolag.
Jag förväntar mig att du svarar något i stil med att flytvästar behöver underhåll och nya patroner si och så ofta. ![]()
Även om det finns en hel del lurendrejeri inom försäkringsbranchen förstår jag inte vad du yrar om vg. seriösa försäkringsbolag och barnförsäkringar.
Däremot vet jag precis vad du menar med underhåll och patroner för flytvästar eftersom vi själva använder Baltics västar vid fisket… ![]()
Vi kör en form av gruppförsäkring för våra 5 barn och betalar 3600:-/år, skillnaden är att man har bara ett maxbelopp. Å andra sidan är sannolikheten att flera av barnen skulle råka ut för något samma år som då inte täcks av annan försäkring liten. Sonen fick en bra slant alldeles precis för en sjukdom som visat sig i nästan vuxen ålder.
Vi körde också enskilda svindyra försäkringar tidigare tills jag träffade en försäkringsmäklare som menade att vi skulle samförsäkra alla barnen på en försäkring. Ett bra råd.
Jo, så är det. Smaken är som baken. I mitt fall ger det mig lugn och ro, vilket är värt de extra kronorna. Om jag sparar 12000/månad eller 12430/ månad spelar ingen roll. Man måste leva här och nu. Även om jag är minimalist och har låga omkostnader, så är en försäkring en sak som jag lägger pengar på.
För mig handlar det inte om att skala bort allt onödigt, om det för mig fyller ett syfte ![]()
Sen om man är mångmiljardär, där olyckor inte spelar någon roll ur ekonomisk synpunkt, förstår jag till viss del att skippa försäkringar.
Efter mycken tänkande har vi nu valt den gyllene medelvägen. Jag säger inte upp barnförsäkringen utan byter bort Trygg Hansa och istället tecknar barnförsäkringen på Länsförsäkringar (där vi har villa och bil). Jag halverar priset, får 50% rabatt första året och de sätter dessutom in 500 kr i LFB Global till vår son. Samma försäkringsbelopp.
Då är ju dock risken att ifall något händer så kommer försäkringsbolagen tycka att det hände då du var försäkrad på det andra bolaget.
Tja… En bilolycka när ni är ute och kör med hela familjen. Vips kanske alla barn är invalidiserade
Medveten om detta och det är en bra poäng. Jag har med det i bakhuvudet men byter trotts allt.
Håller med. Helt klart en läggnings fråga. Vetskap om att få lite pengar om nått går snett skulle nog inte ge mig någon trygghet om jag redan kunde täcka kostnaderna själv. Sen finns en väldigt bra social försäkring i Sverige som är gratis.
Trygghet för egen del kommer nog från två källor. För det första att göra allt som kan minska riskfaktorerna för att något går snett från början. Men när det inte går får jag trygghet från att ha en rejäl buffert så att jag vet att jag själv kan täcka oförutsedda kostnader.
Det enda fallet en ekonomisk försäkring skulle ge trygghet är de fall egen täckning inte räcker eller blir orimligt hög i förhållande till annat. Då är det ju bra med en försäkring.
Precis som @Melwa är inne på tänker jag att det behöver ses ur barnets perspektiv också.
Jag har flera diagnoser, som hade kunnat berättiga utbetalningar från barnförsäkringar, men mina föräldrar hade ingen. Däremot har de ekonomi att kunna stötta mig (och jag har ändå kunnat utbilda mig och få egen inkomst, även om jag är långtidssjukskriven och kanske aldrig klarar heltid), men för mig är det en enormt stor skillnad på att en försäkring anser mig vara berättigad ett visst belopp, kontra att mina föräldrar ska stötta mig, oavsett om det är klumpsumma eller att de då och då sponsrar mig.
Jag vill inte att mina föräldrar ska utvärdera min arbetsförmåga, eller sjukdom, om jag är berättigad till deras undansparade pengar eller ej, om de ser mig som utan möjlighet att bli funktionell nog att kunna jobba. Jag vill ju känna mig självständig, vuxen, att jag har förmåga. Och vad skulle vara rimligt belopp av föräldrarna? Det som en försäkring skulle gett? Den guldkant som de kanske sponsrar andra syskon med, ”ingår” den också? Och vad gör det med mig respektive syskon om föräldrarna ska betala mig för att jag är sjuk? Jag får ett belopp för diabetes, syskonet får inget för sin laktosintolerans?
Att aldrig kunna jobba och ha en egen inkomst behöver absolut inte bara handla om förlossningsskada som gör att en hamnar på gruppboende utan glädje för en extra slant. Det kan lika gärna vara ptsd från trauma, och där kan pengar absolut göra skillnad.
Nu fick jag visserligen ut skadestånd, men har också fått utbetalningar från försäkringar för andra saker och för mig är det en enorm skillnad på att uppleva att någon oberoende säger ”du har rätt till de här pengarna”, än att mina föräldrar ska värdera mitt lidande i pengar. Det skulle lätt kunna upplevas som att bli ”tyckt synd om”, ses som hjälplös, eller att de köper sig fria från sin ev skuld/dåliga samvete, vilket försvårar läkning.
Så, utifrån mitt perspektiv är det en mycket större fråga än om det är mest lönsamt att själv lägga undan pengar till sina barn, eller betala in till en försäkring.
Tack @Rebecka36 för ett perspektiv som jag annars inte hade tänkt på. ![]()
![]()
Korslänkning till instagram där det finns många bra kommentarer också:
Tex. från “missjandersen”
Jag jobbar som kurator på sjukhus och jobbat en del inom den palliativa vården. Och där gör försäkringar under för de som inte har ett stort ekonomiskt kapital.
När livet faller samman vid skador/sjukdomar eller dödsfall som kommer oväntat så kan det följa med långa sjukskrivningar, lång vårdtid och stora utgifter där Sveriges trygghetsnät bara når en viss gräns. Ja skadan är skedd men där ekonomin skapar stora förutsättningar för hur mycket utrymme man får att hantera skadan och dess effekter, än att därtill oroa sig för ekonomin. Så ja har man en god ekonomi med mycket sparat, så tror jag att ni har räknat helt rätt!
Men det kostar mer än man först tror vid sjukdom/skador. Så har man mer osäker ekonomi eller en ekonomi som bär genom att man jobbar heltid eller relativt hög procent. Då kommer jag i alla fall i framtiden ha försäkring för mina barn. Men det är jätte bra att ni delar så man läser vad som faktiskt ingår så man kan ta bra beslut därefter
Självklart är det tack och lov inte alla skador/sjukdomar som blir av den karaktären men en viktig faktor att räkna in.
samt
Vi tillhör dem som utnyttjat barnförsäkringarna till max. En utlöst akutersättning efter yngsta barnet fick T1D. Ersättning till honom (som nu är investerade) försäkringsbolag som matchar omvårdnadsbidragen varje månad… Våra barnförsäkringar har varit en enorm trygghet!
och
Superviktig info- om du/ni har en gravidförsäkring så ändra den så fort som möjligt, helst i om en timme från det barnet är fött- till en barnförsäkring med högsta “avgift”.
Senare kan du/ni avsluta försäkringen eller ändra dess omfattning, man kan alltid gå ner i omfattning, men det är inte säkert att bolaget vill gå upp i omfattning om barnet har konstaterade sjukdommar/ funktionsvariationer.
Mitt ena barn har gått miste om stora ersättnings belopp bla. genom att inte få utbetalning från barnförsäkringen i samband med att vi beviljades omvårdnadsbidrag. Dottern lät konstigt när hon andades, läkarna undersökte henne och sa att det var ofarligt pga mjukt brosk i strupen. Jag instisterade att läkaren skulle skriva det i hennes journal innan vi blev utskrivna.
Den anteckningen skrevs innan jag hade kommit hem i lugn och ro och ändrat försäkringen från gravidförsäkring- som försäkrar barnet fram till det är 6 månader, men inte är så omfattande, försäkringsbolaget hänvisar alla hennes medicinska problem till den där anteckningen, att de hör ihop och att hon vid den tidpunkten hade det lägre skyddet.
och
Min dotter fick diabetes typ 1 när hon var 3 år. Tacksam då att jag hade barnförsäkring. Försäkringen betalade sjukhusvistelse. Jag kunde gå hemma 1 år då de betalade en summa månadsvis. Jag skaffade stor kompetens om sjukdomen det året så hon skulle få bra förutsättningar för ett bättre och framförallt lättare liv i framtiden. Är inget jag skulle haft möjlighet till utan försäkring. Dottern fick också en större summa pengar som vi investerade och som hon får tillgång till när hon är 18. Förhoppningsvis en bra start på vuxenlivet.
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Ska jag omvandla min barnförsäkring nu när jag fyller 25 år?
Bra perspektiv. Spontant tänker jag att det ju även kan finnas en komplikation kring arv med vid flera syskon om en får större summor från föräldrarna.
Väldigt intressant perspektiv.
Man bör nog lägga detta problem i en vågskål, men samtidigt vara medveten om problem som kan gömma sig i den andra.
Jag har bevittnat på nära håll ett fall där en person har lagt ner all sin energi och tid på att kriga mot försäkringsbolag. Känt sig illa behandlad, kränkt, i princip fått sitt liv mer eller mindre förstört och sin självkänsla körd i botten av att en läkares bedömning inte exakt stämmer överens med de juridiska krav som försäkringsbolaget ställer. Det handlar om enstaka anställdas subjektiva bedömningar. Allt detta ska alltså lösas när personen själv redan är sjuk och lider av själva sjukdomen. För mig personligen känns riskerna med försäkringsbolag och följder av konflikter med dem faktiskt värre och mindre lösbara än de problem som kan finnas i alternativet.
Det hänger säkert på vilka familje relationer man har också.
Absolut, det är verkligen en komplex fråga som dessutom är beroende av omständigheter som är svåra att förutspå.
I mitt fall har jag anställning och därmed möjlighet till sjukpenning, och FK bryr sig inte om övrigt kapital jag har. Hade jag däremot haft socialbidrag hade jag inte varit berättigad det så länge en klumpsumma från försäkringsbolag hade varit tillräckligt stor. Eller haft månatliga utbetalningar. Då är det nog bättre att andra sitter på kapitalet och kan stötta upp. Men även det tycks vara krångligt, som jag förstått på en vän som lever på socialbidrag.
Sen vet jag andra där försäkringen har en tidsgräns från när ”första skadan” inträffade till när tex ekonomisk invaliditet kan konstateras. Pga FK långsamma utredning hann det tidspannet löpa ut.
Och ja, det är ju olika vilka diagnoser som ersätts också. Så barnförsäkring är absolut inte alltid rätt i alla sammanhang.
Men sen är det ju det där med familjerelationer, vilken typ av skada/sjukdom, att få vara vuxen och i den mån det är möjligt ha något eget. Och det är säkert individuellt också. Medan någon inte vill ha en enda krona av anhöriga, så kan en annan tycka att inget belopp är tillräckligt.
Jag funderar över om det kan vara ”rationellt” att säga upp barnförsäkringen vid en viss ålder. När man får barn finns det en osäkerhet kring vissa diagnoser, sjukdomar etc. Det finns också en hög grad av ärftlighet kopplat till sådant. Om föräldrarna eller släktingar har något problem så är risken för att barn drabbas av motsvarande en realitet. Om vi räknar bort ovanstående borde man kunna tänka att det vid en viss ålder går att slå fast att allvarliga ärftliga/medfödda sjukdomar eller diagnoser sannolikt inte är ett problem.
Sedan tillkommer förstås risken att barnet ”skadar sig”. Det är inte en obetydlig risk men framstår som lättare att ”kalkylera” med jämfört med att ha någon medfödd diagnos som begränsar livet som vuxen.
@janbolmeson kom du fram till något beslut kring barnförsäkringens vara eller inte vara?
Har tre barn (0, 3, 5 år) och de årliga premiehöjningarna samt beloppen per månad börjar bygga upp sig (betalar 30 tkr per år i försäkringar totalt). Vi har också barnförsäkring hos Trygg-hansa: