Sälja av innehav inför husköp

Först av allt grattis till en bra situation som ny lyckats bygga upp tillsammans!

Lite inspirerad av det tänk som diskuteras i denna tråd Portföljbygge nedifrån upp istället för Fyra-hinkar-modellen som även speglar lite hur jag tänker själv så bör ni börja planera för er nya bostad.

Allt som man vill ska hända inom 1-3 år bör man ha en klar finansiering på som inte är helt beroende på hur börsen går, dvs sparkonto/räntefond, då ökar möjligheten att det man vill göra/åstadkomma blir verklighet. Några saker man kan förbereda:

  • Skaffa lånelöfte från banken så ni vet bankens förutsättningar, ex måste ni sälja först eller accepterar dom att ni köper först och säljer sen? Vad är max bolån vid 90% belåning? mm
  • Sätt av 10% för handpenning/insats på ett sparkonto/korträntefond, resten kan ligga kvar investerat i globala indexfonder
  • Ansök om portföljbelåningsavtal på era ISK depåer för att skaffa flexibilitet
  • Börja lite sakta leta ny bostad, köp inte första bästa utan hitta en bostad som ni vill ha.
  • Vid eventuellt bilköp så kan man överväga att använda värdepappersbelåning istället för eget kapital

Ni kan jämföra lite er själva med paren i min tråd Amortera sina bolån olika sätt att tänka, vilket slutresultat som är lika gamla som ni är men med lägre löner och mindre kapital.

Lycka till!

3 gillningar