Jag funderar på att sälja lite av en global indexfond i vinter för att betala av mitt portföljlån, då jag anser att värderingarna och p/e är höga, särskilt i USA.
Jag har alla mina fonder i ett ISK, men portföljlånet ligger utanför ISKt i enl med Nordnets standardlösning. Mitt ISK överstiger 300k, så vi kan bortse från de skattebefriade första 300k på ISKt.
Jag tänker att det borde vara bättre ur skattehänsyn att sälja före nyår, efterom värdet på mitt ISK 31/12 därmed blir lite mindre och skatten ngt lägre. Santidigt har jag ränteavdrag, men det påverkas ju i princip inte alls om jag säljer och betalar av lånet sista december eller första januari, eftersom skillnaden i ränta jag betalar blir marginell, eller hur?
Något jag missat med avseende på hur skatten påverkas av uttag för att plocka bort portföljbelåningen före vs efter nyår?
Ja, du tänker rätt, men samtidigt är det “småpengar” vi pratar om. Jag gjorde så för ett år sedan att jag i mellandagarna betalade in hela skiten på skattekontot. Sedan var det börsrally i januari och halva februari och Trumpkaos efter det, så facit har man inte.
Så mitt räd är: Känns det bra, du tycker värderingarna ändå är höga och det är skönt att få skatten ur världen, lös det innan nyår.
Ville bara göra TS uppmärksam på att ISK skatten är lite mer komplex än värdet i slutet av året. Detta kanske innebär att ev. skatteplanering kanske inte är någon bra ide om man räknar lite på det och ev. ska in med sparande igen efter nyår.
Jag håller med. Jag började först göra ett räkneexempel som jag tog bort och nöjde mig med att skriva “småpengar” istället.
På en miljon på ISK kan det handla om ett par hundra man eventuellt sparar genom att ta ut innan januari, om jag nu inte tänker fel denna gråtrista måndag.