Den är sämre standard, typ det man kan förvänta sig med tanken på låga hyran samt att JUST det område bor fler med utländsk bakgrund. Men det är bara Max 10 min gångavstånd från var vi bor idag.
Vi bor i finare område med bara bostadsrätter och rätt dyra dessutom eftersom det är nära till stan och sjukhus.
Jag har inget emot att bo i mer mångkultur område men min man tycker inte det.
Hon kanske menar att området är mer segregerat och har en del att jobba på finns ju en del invandrartäta områden som har stora utmaningar är väll ej invandrarna i sig hon menar men kanske utryckte sig så man kan misstolka texten lite hur man vill.
Jag är absolut ingen expert men skulle absolut inte sälja av den anledningen.
Så.här skulle jag resonera.
1: Du kommer öka sin kostnad ca 3000kr/månad= 36.000:-.
2: säg att du får i snitt 5% avkast per år på 3.5 milj det är ca 175.000kr minis ökning på hyra=
175.000-36.000:-=139.000 i avk minus lite avgifter sås äg 135.000:-.
3.värdet på bostadsrätten kansle ökar med 5%/år?
5%=175.000kr?
4.hur känner du om index går ner under ett par år dvs 3-400.000 minus?
Och under samma period har gamla lägenheten ökat säg 350.000kr?
Då är det helt plötsigt ett “tapp” på 750.000kr tack vare “girighet”.
Jag skulle bott kvar:)
Jag hade nog i erat läge belånat bostadsrätten till 50%. Räntekostnaden med 3,5% ränta blir per månad efter ränteavdrag:
(1 750 000 x 0,035 x 0,7)/12=3573kr.
Det är ju ganska stor skillnad, 20 kvm och ett rum extra. Fundera på hur mycket det är värt för er varje månad.
Är ni aktiva i föreningen? Kan vara givande att kunna påverka och hjälpa sina grannar på ett helt annat sätt än man kan i hyresrätt. Tyvärr är det många som ser bostadsrätt som en hyresbostad med lägre hyra och en chans till att tjäna pengar.
Njäe, rent ekonomiskt är det bättre att sälja bostadsrätten och sätta pengarna på börsen och hyra istället.
Satte upp en snurra där jag räknade med 2000kr i underhåll utöver de 5000kr i avgift för brfen.
85% belåningsgrad, och amortering ner till 50%.
Snittränta på 2,5%
Ökning av hyra, avgift, underhåll och värde i bostad räknas som inflation 2%.
Efter 20 år har du:
13,5Mkr i hyresfallet
10,3Mkr i bostadsrättsfallet
Utan att ha räknat närmre just nu så är det en självklarhet att du har räknat fel. Jag vet inte bara var.
Belåningen på bostaden kommer med 99% säkerhet generera en bättre avkastning över tid.
Belånade investeringar ger alltid en bättre avkastning om man räknar på att dom går upp. Än obelånade.
Du räknar förmodligen med en värdestegring med mer än inflationen på bostaden för att komma fram till den slutsatsen.
Det går givetvis att spekulera så i boendepriserna, men det blir lite av en glädjekalkyl att ta det för givet.
Nej, räknar med en värdestegring som följer inflationen. Man har ändå en 6x hävstång på inflationen med 85% belåning.
Den hävstången finns inte om man hade stoppat pengarna på börsen utan belåning.
Det jag tolkar det som du säger är att det är en dålig idé att belåna sig om 2.5% för att investera på börsen.
Så du påstår att:
En avkastning om 7% på börsen (Antar jag siffran du räknat med) med ett belopp om 3.5 milj ger en högre avkastning efter 20 år jämfört med att ha 2.975 på börsen med 7% avkastning + 525’ med en avkastning på ~10%?
Nu kanske jag rättar mig själv här…
Jag ska räkna lite här;
2.975 i lån med 2.5% ränta = 74.375 / år = ~52k / år efter ränteavdraget förutsatt att vi får behålla det.
Avkastning på bostaden = 70k år 1 (2% inflation)
Då har vi alltså sen 70k-52k = 18k avkastning på 525k = 3.4%. (Dessutom före 20% vinstskatt)
Det va ju sämre ja.
Jag missade nog att räkna med räntekostnaden i det här?
Sen jämförde jag nog i mitt huvud 2 likvärdiga lägenheter och inte 2 olika som TS har att välja på där avgiften för hyresrätten är väldigt låg jämfört med BR totalkostnad. Även fast TS tydligt har skrivit vad som gäller
Skyller på att jag inte hade fått i mig kaffe än. Du skulle ju bjuda på det sa du…
Jag vet inte, jag tycker nästan 2000 låter högt över 20 år, det är ändå 480k. Du får ett nytt badrum + kök + golv i hela lägenheten för det tänker jag, så kanske är rimligt? Jag vet inte hur ofta man byter såna saker Aldrig bott någonstans tillräckligt länge för att det skulle ha spelat någon roll.
Har någonstans läst / fått föra att 10kr/kvm/månad är ett bra riktmärke för BR.
Det jag tänkte när jag va trött imorse va att om man skulle hyra TS nuvarande lägenhet med förutsättningarna som finns så skulle hyran där antagligen vara någonstans i spannet 12-15/månad snarare än 8.
Jag är inte heller säker på underhållskostnader för brf, bara bott i hus.
Men, vi har runt 18k€ på posten “Hus och renovering” bara i år
Nu gjorde vi en del kostsamma saker i slutet av året (runt 10k€) som drar upp den där siffran kolossalt iofs, men resterande är ändå 8k€/år.
Kastar jag in de där siffrorna i min snurra (allt annat lika), får jag
12’: 13,5Mkr vs 12,6Mkr
15’: 13,5Mkr vs 14,3Mkr
Så, ja, där nånstans börjar det ägda boendet vinna.
Jag tänker att du utsätter er privatekonomi för mer risk om du säljer bostadsrätten för att sätta in på börsen. Givet att ni idag sparar på börsen så har ni två olika tillgångsslag med börs och bostadsrätt. Om ni säljer bostadsrätten blir ni bara exponerade mot börsen. Om börsen skulle gå dåligt några år och ni måste ha pengar av någon anledning (livet händer) kan det bli tråkigt.
Om jag vore er skulle jag fokusera på att sätta framtida inkomster på aktiemarknaden och behålla bostadsrätten.