Sålt dotterbolaget

Hej !
Har sålt mitt dotterbolag, vilket gör att pengarna kommer att hamna hos modern där jag har lite aktivitet & knappt några intäkter. Har 11miljoner på K10:an vilket gör att jag får ut ca.8,8milj efter skatt privat.
Men vet inte om jag ska fortsätta jobba på att investera i modern med 15milj i kapital eller casha ut & investera 8,8milj privat, vad tycker ni ?

Än så länge finns det syfte att behålla pengarna i bolaget då du får räkna upp ditt utdelningsutrymme med ett antal % varje år. Det här ser dock ut att ändras i kommande regeländringar för K10 där förslag om att slopa denna ”uppräkning” finns.

I övrigt hade jag frågat om hur nära pension du är har samt om det kanske uppstår behov i framtiden där de oskattade pengarna som finns i bolaget kan komma till nytta? Kanske du vill starta upp eller investera i andra verksamheter igen? Då gör du det med fördel via holding innan du uttagsbeskattats.

Grattis! :grin:

Som det skrivits om i andra trådar tycker jag det beror på flera faktorer. Hur avser du arbeta och ta lön framåt? Hur nära pension är du för att kunna ta lågbeskattad lön osv. Hur mycket kapital har du privat sedan tidigare? Dela gärna lite av din livssituation så kan man resonera mer. Du kan också läsa lite tips här

Hej !
Är 52år, så har några år kvar till förfogande :slight_smile: eftersom modern är kvar så är ju ett alternativ att hitta en bra investering därifrån, menar du att det är bättre om jag startar ett holding istället för befintligt AB ?

Vad jag menar med investering, kan vara allt ifrån fastighet, aktier, verksamhet m.m

Modern eller holding är bara olika begrepp för hur bolaget är strukturerat, förlåt om jag förvirrade. Behåll bolaget och låt pengarna jobba i bolaget fram till dess att du har en anledning att ta ut det. Med det ökar du möjlighetsutrymmet något genom att kunna investera med oskattade pengar fram till dess att du behöver det privat.

Självklart är det här väldigt övergripande och allt är helt beroende på din situation. Det finns aldrig en lösning som funkar för alla. Därför är det bra att kunna ha någon som hjälper till med ekonomin och är insatt i din situation och dina förhållanden. Själv jobbar jag som redovisningskonsult och hjälper mina kunder med liknande situationer och tro mig, utläggen är lika skilda och varierade som antal kunder.

Med din ålder så tycker jag nog det mest intressanta är att planera uttag inför pension.