Jag blir alldeles matt. Mitt inlägg handlade enbart om rimlig ersättning per mil för elbil. Jag skulle kanske skrivit att det handlade om två kollegor som ska åka tillsammans till samma arbetsplats, där den ena inte har bil? Vad vet jag, hade det blivit annat ljud i skällan då?
Jag är inte snål, jag är inte missunnsam och det är inte heller så att detta skaver i mig. I det ena fallet vill den andra familjen bidra, och vi har bollat fram och tillbaka vad som kan vara rimligt. Jag TYCKER att det är en självklarhet att man delar på kostnaderna när man samåker. I bästa fall kör man varannan gång, och då är det löst. I de fall detta inte är möjligt av olika anledningar, så får man göra rätt för sig på annat sätt. Det är definitivt vad jag skulle göra själv. Alla fungerar inte så, jag tycker att det är fel, men det är så mycket annat här i världen som också är fel, så det är inget som jag hänger upp mig på.
Den andra familjen har vi faktiskt inte ens pratat med. Mitt barn har gått på aktiviteten innan, och kompisen började denna terminen. Då erbjöd hon att kompisen kunde åka med oss, vilket hon gärna gör, då hennes föräldrar inte har tid att skjutsa. Jag vet inte så mycket mer än så. Om de skulle höra av sig om vilja bidra, så tycker jag att det är skönt att vara lite förberedd på vad som kan vara rimligt. Vi känner inte den här familjen. Vem vet, kanske hör de av sig nästa vecka och vill bidra? Skulle de inte höra av sig och ta upp ersättning, så kommer jag inte säga något. Jag är jätteglad att mina barn har sällskap. Jag uppskattar att få tid med mina barn i bilen och dessutom lära känna deras kompisar, det är uppsidan av all tid jag lägger varje vecka.
Det var aldrig meningen att mitt inlägg skulle dra igång diskussioner om det är rätt eller fel att dela på en kostnad mellan föräldrar. Jag förväntade mig sakliga inlägg om hur man kan räkna. Allra minst hade jag tänkt att detta inlägg skulle leda till att jag får kommentarer efter kommentarer om vilken dålig människa jag är, jag har fått mer och mer ont i magen för varje pling om nytt svar i helgen.
Tråkigt naturligtvis om du får ont i magen och mår dåligt. Men kritiken som kommit har väl ändå varit saklig? Jag tror ingen hör antytt att du är en dålig människa utan kritiken är kopplad till det specifika beetendet. De känslor du får av andras tankar och åsikter kring ett ämne du väljer att lufta på ett offentligt forum är dina att bära.
Är du trygg i dina handlingar och att de följer din moraliska kompass borde det vara tillräckligt.
Jag är en av de som tycker det känns konstigt att vilja ha ersättning för det du beskriver och ja det gäller även om det hade varit en kollega till mig så som åkte med till och från jobbet varje dag om det inte innebar extra kostnad för mig själv. Dina tankar hade aldrig slagit mig.
Det ör väl bara toppen att man får möjlighet att hjälpa sin omgivning utan personlig kostnad i vare sig tid eller pengar?
Men du har naturligtvis all rätt i världen att vilja ha eller be om ersättning precis som andra har rätt att ha en åsikt om det.
Jag startade tråden för att få hjälp med hur man ska räkna. Det hade ingenting att göra med att den ena familjen inte bidrar till kostnaderna. Eftersom terminen nyss börjat och vi som sagt aldrig har pratat med varandra, så vet jag inte hur de kommer agera. Allt jag har skrivit är att den ena familjen vill bidra och att vi har bollat fram och tillbaka vad som är rimligt. Det handlar inte om att något skaver i mig. Det som däremot skaver, mer och mer, är att alla tycks tro det och ska hitta nya sätt att “trycka dit” mig som en ogin och snål människa. Jag hade hoppats att det här forumet skulle vara ett trevligt ställe, med hjälpsamma goa människor. Det har tyvärr inte blivit min uppfattning.
Du har ju själv uppgett ett antal kostnadsdrivare i tråden, t ex trängselskatt och parkering. Därutöver tillkommer milkostnaden för din bil. En nyare elbil kostar mellan 50-90 spänn milen inkl allt. Att lägga ihop alla dessa kostnader och dela på två är ju inte problemet egentligen, du vill ju mest ha någon form av medhåll förstår jag.
Om jag hade varit du så hade jag låtit barnets kompis åka med utan knot, så länge det inte var problematiskt för mig. Om jag hade sett problem i detta hade jag pratat med kompisens föräldrar.
När man har barn uppstår såna här situationer där man tvingas interagera med andra föräldrar hela tiden. En del av föräldraskapet.
@Kia Inser att detta kan riskera att spä på ditt missnöje med svaren du får och ber om ursäkt i förväg isf. Men en sak som jag reagerar över är att du tar med ett barn i bilen utan att någonsin ens ha pratat med det barnets föräldrar.
Det kändes för mig som ett stort ansvar att ta med andras barn i bilen och jag hade aldrig gjort det utan att få bekräftelse från det barnets föräldrar. På samma sätt som jag aldrig skulle låtit mina egna åka med helt obekanta människor innan jag hade talat med dessa vuxna och på nåt sätt bildat mig en iaf preliminär (och mycket möjligt kanske förhastad) uppfattning om dem.
Till dess sådant var avklarat så körde jag hellre själv. Kanske hönsigt, men så tänkte jag
Du missförstår uppenbarligen mig! Det var verkligen precis HUR man ska räkna som jag undrade över! Jag vet inte vad man räknar att en nyare elbil kostar per mil! Du skriver 50-90 kr, andra har skrivit andra summor. Jag skulle aldrig kunna föreslå 50x5mil = 125kr/gång. För mig är det inte rimligt när man samåker. Och det var här jag behövde input.
Själva faktiska kostnader som trängselskatt och parkering är ju självklart att man delar som de är. Men det var milkostnaden som jag behövde bolla.
Något medhåll eller för den delen mothugg, var jag aldrig ute efter. Inte överhuvudtaget.
Eftersom envar har olika bilar och därtill kopplade kostnader tycker jag det är rimligt att helt utesluta allt vad gäller värdeminskning, däckslitage, spolarvätska och service. Som dyrast är väl bilen när den inte rullar (värdeminskning) och därför känns det fel att lägga dessa kostnader på någon annan - bilen hade du ju ändå och åkt hade du gjort ändå.
Det som återstår är alltså kostnaden för dig att ladda + eventuella fastna kostnader du redan tagit upp. Måhända någon form av “schablon” på ett fåtalkronor för att täcka allt tidigare nämnt - men aldrig i närheten av vad det kostar på riktigt.
Räknar vi så kommer summan bli rätt låg och det är väl antagligen därför folk kommer med saker som en flaska vin eller annat.
Alternativet är väl skatteverkets definition av vad det kostar att köra bil och dela det på två. Då har du ju en schablon men som alla vet ändå är rätt lågt räknad.
Jag skulle själv också ha pratat med föräldrarna först, om mina barn skulle åka med någon annan. Stämma av att det är ok osv. Nu är det här barn i högstadieåldern. Vi har haft den här tjejen hemma vid ett flertal tillfällen innan och ätit mat osv, så för min del känner jag inte att jag behöver kontakta dem för att skjutsa på henne.
Håller med @Kia här om att dialogen i denna tråd inte varit särskilt trevlig eller alls saklig utifrån den knappa information som framkommit i frågan.
Det har varit mängder av antaganden och handlat mer om nån form av moraliskt ställningstagande i en fråga som ingen här rimligen kan ha tillräcklig insyn i än försök att komma med hjälpsamma svar.
Okej för att svara på den konkreta frågan tycker jag @lucifer579 hade ett bra förslag. Föreslå att dela på det uppenbara dvs parkering och trängselskatt men skippa alla schabloner kring värdeminskning mm. Även “elbränse” blir lite larvigt att räkna med.
Eftersom du aldrig har pratat med flickans familj kan du ju helt sonika ringa upp och prata om det: “hej hej vi har inte träffats men jag har börjat skjutsa våra tjejer till träning, har ni möjlighet att ta varannan vecka/ta över nästa termin etc…”. Vem vet de kanske säger ja och du får lite extra fritid?
Annars följer du upp med “okej fattar, jag kan absolut fortsätta men skulle uppskatta om ni kunde skicka över en slant till parkeringen. Eller strunt i det och bjud tjejerna på nåt kul en helg då och då, hur låter det?”.
Du skriver att det inte går “pga anledningar”, men samtidigt så verkar du inte ha kommunicerat med dem andra föräldrarna så anledningarna verkar vara bara dina.
Så enkelt löst är att du bara slutar köra det barnet. Så får dem andra föräldrarna själva lösa transport utan din inblandning.
I det fallet med familjen som lyft det om ersättning, så kör 10:-/mil + hälften av parkering och trängselskatt. Det blir struntsummor av det men det verkar vara viktigt