Varför gifte ni er över huvud taget om ni sedan direkt ska avtala bort själva poängen med giftermålet, dvs att allt ska delas 50/50?
Jag skulle nog snarare vilja påstå att det är ett erbjudande att ge bort föräldradagar till sin partner.
Räkna på vad hon har “tappat” i inkomst och ffa pension pga längre föräldraledighet. Kom överens om en kompensation. Därefter förordar jag att dina pengar är dina, men att ni går in gemensamt med lika mkt till ett gemensamt sparande till ett gemensamt hus. Skriv ett samboavtal. Gifter ni er så skriv äktenskapsförord. Håll sen koll på hur ni fördelar vabb och vem som jobbar deltid när barnen är små och se till att kompensera med pension etc. Inte lätt men lägger grunden för att inte känslor av orättvisa ska smyga sig på.
Man tappar inget eller ytterst lite i pension vid föräldraledighet eftersom stat och kollektivavtalad tjänstepension täcker upp. Det brukar också täcka upp en stor del av inkomstbortfallet också. Är däremot jobba deltid under en längre period och framförallt när minsta barnet är 4 år eller äldre så kommer pensionen drabbas, fast det är ju dock inte heller säkert att det gör särskilt mycket heller. Är man låg-medelinkomsttagare gör det knappt till eller ifrån på pensionen om man arbetar heltid hela arbetslivet eller inte arbetar alls. Sen förstår jag inte varför det skulle vara orättvist att man får vara med sina barn. Varför skaffar man barn om man tycker det är nån slags bestraffning att få umgås med dem?
Det är en sanning med modifikation. Det du skriver ovan förutsätter att man tar ut 7 dagar i veckan. Många (ffa mammor) som är lediga innan barnet fyller 1 år väljer att spara dagar och ta ut 5/v efter 1 år för att skydda sin SGI och “tappar” därför en hel del vg både inkomst och pension.
Sen var det väl ingen som sa att det var orättvist att vara med sina barn? Det är väl orättvist mot barnen att inte få ha tillgång och en stabil anknytning till båda sina föräldrar?
Som småbarnsmamma mår jag bättre när jag får vara både mamma, mitt jobb-jag och mitt icke-mamma privata jag i lagom doser.
Nja, samma kompensation för tjänstepension och förlorad inkomstpension får man oavsett om man tar ut 7 eller 5 dagar per vecka. Däremot får man så klart lägre inkomst/föräldrapenning om man inte tar ut föräldrapenning för veckans alla dagar. Du pratar om “känslan av orättvisa” när någon vabbar mer och jobbar deltid och att det skulle ge en känsla av orättvisa om den som vabbar och jobbar deltid inte blir ekonomiskt kompenserad. Jag vill där mena att den som vabbar och jobbar deltid blir kompenserad med råge genom att slippa jobba och få vara mer med sina barn. Känns lite märkligt att den personen också ska bli kompenserad för inkomstbortfall. Det är väl inte mer än rätt att den som jobbar mer och får mindre ledighet och tid med sina barn åtminstone får lite högre inkomst? Som småbarnspappa har jag en intensiv önskan att inte behöva jobba alls.
Intressant. Som vabbande småbarnsmamma med huvudansvaret för barnen pga olika skäl längtar jag intensivt efter att få jobba i lugn och ro.
Jag märker att jag måste läsa på om föräldraledigheten och pensionen igen.
Det är ju så fantastiskt kul att vara hemma med kräkande, febriga eller tsunami-snoriga barn som bara vill äta glass och kolla padda att det förstås aldrig kan kännas orättvist när den andra föräldern är på tjänsteresa, sover ifred hela natten på hotell och äter trerätters bjudmiddag på restaurang.
Lite tillspetsat kanske, men just den situationen hade vi förra veckan.
Det stod mellan det och att skriva testamente. Eftersom vi planerade för barn blev det viktigt, särskilt när vi köpt hus - barn ärver ju framför sambo. Och då kändes det ändå roligare att gifta sig. ![]()
Framöver kommer det också att jämnas ut genom att vi övergår till gemensam ekonomi från och med nu. Större delen av mina tidigare besparingar är ju låsta i det gemensamma huset, och så länge vi lever tillsammans kommer det alltså inte göra någon skillnad.
Inte läst hela tråden men kastar ändå in en fråga - vad gäller egentligen om man har ett sparande sedan tidigare och ett isk? Är detta något som måste tas upp vid ev bodelning som sambos?
Hej.
- Läs sambolagen.
- Ni lever och har barn tillsammans. Ditt CSN tar slut, ni ska tillsammans ta er igenom ett ekonomiskt jobbigt år. Tillsammans är ordet.
- Rättvisa finns inte, men gräv i dina känslor och försök hitta roten till det du känner.
Mvh Thomas
Jag delar din åsikt, det positiva väger över.
Oavsett vem som tar ut mest föräldraledighet tycker jag det vore konstigt om den andra partnern ska ge ekonomisk ersättning om läget är självvalt…
Jag tror det är litet trick där man låtsas som att det inte är självvalt och på så sätt kunna jobba mindre, vara mer med barnen och få betalt för det. En riktig jackpot! Kan dock hålla med tidigare talare om att det inte alltid är så kul med sjuka barn men några dagar här och där är nog bara skönt och jobba deltid… Det är rena drömmen! Har aldrig varit så lycklig då jag jobbade deltid och cyklade hem 15 varje dag. Kändes som man knappt jobbade alls. Typ några timmar på morgonen, sen var det lunch, sen fika och sen åka hem i strålande sol med ett stort leende samtidigt som kollegorna var kvar i gruvan till 17.
Nej, är man sambo (ej gifta) så är det bara bostaden ens partner kan sno hälften av… Vilket iofs är illa nog
Kvinnor generellt delar med sig mindre, skriver du. Forskning på det? Bevisa gärna ditt påstående med fakta. Svepande åsikter som dina ger verkligen ingenting bra till diskussionen.
Om man tycker 60000 eller 120000 är mycket, då ska man inte skaffa barn.
Jag håller med dig om det men om alla tänkte så skulle det födas väldigt mycket färre barn. Jag tror att väldigt många tycker att 60000 är mycket pengar.
Många skriver här att det “är så små pengar och inget att bråka om”.
Så varför bråkar då din sambo om detta?
Ofta när “det är väl inget att bråka om” argumentet kommer så är det för att just den som förlorar på förslaget skall ge sig. Hmmm.
Var tid i livet har ju sin magnitud av bråk. Små barn om dockor, större om mobiler osv…
Du kanske har sparat och sommarjobbat osv sen 13årsåldern för att få ihop 100 000.
Min portfölj svänger med detta belopp varje dag men jag skulle inte förringa din ansträngning.
Just nu känns 100 000 skitmycket och det är orättvisst mot dig. Om tio år när allt kommer omkring spelar det mindre roll men DET ÄR DÅ DET. Man kan nog inte diskontera känslor på samma sätt som pengar.
Så länge ni båda gör kloka val kring ekonomi så har ju din sambo i slutändan ändå glädje av att du är stark ekonomiskt.