Sambon har ljugit om sin ekonomi

När jag och min partner precis flyttat ihop för 13 år sedan fick jag veta att han hade många betalningsanmärkningar och att kronofogden planerade utmätning av våra saker. Jag övervägde att lämna honom, men bestämde ändå för att fortsätta. Jag hjälpte honom att ordna upp allt och vi kom överens om vad som gällde ekonomiskt om vi skulle fortsätta vara ett par. Skulderna som bara var på 70 000 betalade han snabbt av och under några år därefter visade hon mig regelbundet sin kreditvänlighet.

Jag började själv intressera mig med för ekonomi och försökte få med honom på resan. Vi gjorde upp sparplaner, jag tipsade om poddavsnitt och hade till en början årliga kick-offer, men vi slutade med det när jag märkte att han inte hade något egentligt ett intresse för detta. Jag lyckades bra med mitt företag och har under de senaste åren tjänat ca 8 gånger så mycket (även om jag sparat det mesta i bolaget). Idag har jag så mycket pengar i bolaget att jag inte behöver jobba mer, men jag vill ju inte gå i pension tidigt och min sambo ska vänta till 70+, så tanken har varit att jobba in pengar så att de räcker även för honom.

Eftersom frihet är enormt viktigt för mig valde jag att anställa honom i mitt bolag för några år sedan, han fick en hög lön för en halvtid men behövde inte lägga så många timmar i veckan på det. Han jobbade halvtid i sitt eget företag. När vi fick barn för 4 år sedan fick utöver lön från mitt företag han nästan alla föräldradagar även om jag var ledig mest. Jag tog ut lön från mitt bolag istället och det var jag som betalade alla resor och lyx. Det fungerade bra för oss och det gjorde att vi båda kunde vara lediga mycket. Vi stämde regelbundet av hans sparande och budget och jag började för några år sedan börja lita på honom ekonomiskt igen. Även om han har haft mycket lägre inkomst än mig har jag har trott att han har en stabil ekonomi. Han har försäkrat mig om att han tagit ut en liten lön från sitt företag varje månad och även sparat pengar.

Ett mål vi har haft har varit att köpa ett drömhus. För några veckor sedan hittade vi detta. Mitt bolag ska läggas i träda från årsskiftet och min sambo har hela tiden vetat att han därefter inte kommer att få någon lön från mig. Han har haft ett år på sig att styra upp så att hans företag kan generera mer, alternativt hitta en annan lösning om det inte går. Föräldradagarna börjar också sina. Han har hela tiden sagt att det ser bra ut. I samband med hussköpet räknade jag på (och banklånelöftet är baserat på) de siffror han gav till mig, den lön han sade sig ha tagit ut från företaget och kan fortsätta med. Vi skrev kontrakt på huset.

När vi nu skulle betala handpenningen berättar min sambo att han inte har pengar till detta. Han har gått back i sitt företag under ett års tid och inte tagit ut någon lön. Har enbart haft inkomst från mitt företag och föräldrapenningen. Har använt upp alla sina sparade pengar, inkl privata pensionssparande. Han har inte några skulder och shoppar nästan inget, så det är intäkterna som är problemet. Han har inte heller någon plan för hur han ska få in pengar efter årsskiftet.

Tack och lov kan jag ta ut mer pengar från mitt bolag och jag kan även få bolånet själv men jag är enormt besviken och arg över att han ljugit under ett års tid. Jag har regelbundet stämt av med honom att han klarar sig ekonomiskt, annars hjälper jag honom. Om han hade berättat om det här för ett år sedan hade vi kunnat hitta lösningar och lägga upp en annan plan. Men nu har vi använt alla föräldradagar och han har inte lagt någon tid på att hitta ett annat jobb åt honom.

Jag står nu mellan två val och önskar era tankar. Antingen accepterar jag att han inte har något ekonomiskt tänk och att jag får ta den biten. Han behöver skaffa en anställning och ha sitt företag som hobby eller lägga ner det. Det kommer att ta bort den frihet vi värdesatt så högt. Jag kommer att behöva ha koll på/sköta hans ekonomi och kanske själv lägga tid på att se till att hans räkningar och sparande blir betalda och överförda. Jag har även så mycket pengar att vi båda skulle kunna gå i pension hyfsat tidigt samt resa mycket. Däremot kommer det att vara jag som både betalar och tidsmässigt styr upp vad vi nu vill göra med våra liv, flytta utomlands etc. Det finns ju en del män med hög inkomst har hemmafruar, så på ett sätt kanske det inte är helt orimligt om könsrollerna skulle vara de omvända.

Det andra valet är att inse att det här inte är rimligt. Jag är redan den som tar allt ansvar, det enda han gör är sådant jag delegerar till honom. Det ekonomiska förtroendet kommer inte gå att få tillbaka. Det jag vill allra mest i livet är att ha en familj och kunna dela glädjen med barnen med någon. Så detta alternativ skulle vara en enorm sorg.

28 gillningar

En gång i tiden har du redan satt en gräns, “det här gäller om vi ska kunna fortsätta som par”. Han har vetat vad som gäller, men ändå ljugit för dig.

För honom har det väl känts ganska gött, för han har haft en stadig inkomst (tack vare dig), utan att han behövt anstränga sig nämnvärt. Han har trampat över din gräns, och för att fortsätta skydda den så skulle du behöva bygga upp nya “murar”, (genom att hela tiden kontrollera hans ekonomi) för att hindra att han inte träder över gränsen igen. Det låter jobbigt, och är inget jag hade stått ut med i längden. Tillit är en av de viktigaste ingredienserna i ett förhållande. Han har alltid kunnat luta sig mot dig-men du kan aldrig luta dig tillbaka, utan du kommer behöva “dadda” honom och aldrig vara säker. Varför sökte kan inte jobb om inkomsten i hans företag sinade?

Han har riskerat er framtid genom hans agerande, och låtit dig skriva på papper för ett hus med vetskap om att han inte kan ro sin del i land. Det skulle få allvarliga juridiska konsekvenser om ni inte hade kunnat fullfölja köpet, konsekvenser som drabbat även dig. Men tack och lov så verkar det kunna gå att ordna ändå. Men det kunde väl inte han veta med säkerhet- alltså riskerade han sätta dig i skiten.

Nu blir det ändå en konsekvens för dig, eftersom ni köpt huset med tanke att flytta in tillsammans. Då har han rätt till halva värdet om ni separerar- även fast du betalat huset. Enda sättet att runda detta är att skriva samboavtal så snart som möjligt, att huset är ditt och enbart ditt. Men det är inte säkert att han är villig att göra det. Det kanske blir billigare för dig att försöka häva köpet ändå och betala skadestånd till säljarna. Om du nu inte väljer att fortsätta leva med denna människa på premissen att du aldrig kommer kunna lita på honom till fullo?

25 gillningar

Beklagar den sorg din situation innebär. :pensive:

Du måste tyvärr välja om du vill fortsätta vara ”mamma” till din sambo eller inte. Även ett ojämnt förhållande kan fungera långsiktigt, men kommer du och din sambo må bra av det?

Jag hoppas du kan landa i ett beslut som känns bra, men det kommer troligen bli tufft oavsett vägval. Både ekonomiskt och känslomässigt.

:heart:

21 gillningar

Jag tänker som @MariaF . Din sambo har helt struntat i ditt välbefinnande och i er och barnens gemensamma framtid, och agerat bara i egenintresse och helt ansvarslöst. Det är i min syn en väldigt allvarlig sak i ett förhållande. Vi-et och du-et måste betyda lika mycket som jag-et.

Ni bör verkligen samtala djupt tillsammans om hur ni ser på relationen och framtiden och ansvarsfördelningen. Om det finns en gemensam framtid så måste den vara på helt andra premisser.

Sen verkar ni ha haft ett ganska udda och komplicerat upplägg i er ekonomi, med mycket dolt från varandra, men det är liksom en annan fråga.

7 gillningar

Tycker alltid det här vanskligt att ge andra råd om deras relationer som utomstående men tror du att du kommer kunna må bra i livet om din partner inte förändras? Kan du acceptera ett helt delat liv i det ekonomiska området med allt vad det innebär?
Om nej på de frågorna har du nog svar på fina funderingar även om det naturligtvis är fruktansvärt svårt.
Jag känner verkligen med dig och hoppas allt löser sig för er.

2 gillningar

Vad du än gör- om du fullföljer köpet av huset-se till att maxa lånet med huset som säkerhet. Putta in så lite pengar som möjligt av eget kapital. Det är annars ett kapital han kommer få hälften av om du väljer att lämna honom (såvida han inte väljer att gå med på samboavtal).

22 gillningar

Jag har svårt att hänga med. Om ni lever ihop och har barn så känner ni väl och pratar med varandra? Känns som om du driver företag med familjen som personal och nu har personalen misskött sig.

7 gillningar

Äsch det här är väl inte så konstigt, han är hemmafru och kan inte ta hand om sig själv och du har tagit rollen som framgångsrik partner som tar hand om din mindre kapabla man.

Han kanske mår dåligt? Låter spontant som en person som kanske är deprimerad eller liknande?

Antingen är du Ok med att ta hand om denna mindre kapabla man eller så lämnar du. Men inget kommer ju förändras, han kan eventuellt inte ens tjäna pengar beroende på mental förmåga osv.

4 gillningar

Är fortfarande skottår så bara att fria och skaffa gemensam ekonomi. Är det på inkomstsidan och inte utgifter som är problemet borde det vara lugnt. :smiling_face_with_three_hearts:

3 gillningar

Ni verkar ha många hemligheter för varandra men din partners kön är väl ändå fastställt vid det här laget?

instämmer. Du kommer troligen aldrig att kunna förlika dig med tanken på att din sambo inte fungerar som en vuxen människa. Sätt dig ner och prata med henom och försök få en känsla för om det åtminstone finns en vilja att förändras.

7 gillningar

Jag tror inte att det är ovanligt att ena parten i ett förhållande tjänar mer och/eller tar större ansvar för den gemensamma ekonomin. Du verkar ha en extremt lukrativ verksamhet där du i princip har kunnat försörja en hel familj, ha småbarn och ändå vara mycket ledig. Pengarna verkar inte vara problemet, utan snarare en känsla av att du känner dig lurad.

Ska man se det ur hans synvinkel så kanske han har haft tufft att berätta. Han har haft en extremt framgångsrik sambo och har inte velat erkänna att den egna verksamheten inte fungerat. Å andra sidan har han kanske bara utnyttjat läget, han har inte behövt anstränga sig och pengarna rullat in ändå.

Om han jobbat 50% i ditt företag och du betalat honom lön för det så är det ju inget konstigt, men har du betalat lön till honom utan en rimlig motprestation så ligger ansvaret lite på dig. Jag tycker man i möjligaste mån ska ha principen att man delar på de löpande kostnaderna i ett förhållande om båda arbetar.

Men det viktigaste framöver är ju om du vill leva ihop med honom och om du känner att du kan lita på honom. Kan du det så finns ingen anledning att bryta upp förhållandet, särskilt inte när det finns barn med i bilden. Pengar är ert minsta problem. Se dock till att ha samboavtal för nya huset och för den delen äktenskapsförord om det blir aktuellt. Bara för att du står för ekonomin betyder det inte att du är hans mamma, eller att han behöver vara mindre värd för det. Det viktigaste är att ni har det bra tillsammans.

7 gillningar

Min tanke; du skriver att du ska göra/fixa/hjälpa/välja osv, men nu är det väl ändå han (eller hon?) som måste steppa upp. Hur har HAN tänkt lösa situationen?

7 gillningar

Välkommen in i (för dig den omvända) kvinnofällan. Så här är det för många män, som lever med kvinnor som inte har ekonomi för att klara åldrandet.

Se det från hans håll. Han har ingen makt över sitt eget liv utan är helt beroende av dig.

I det här specifika exemplet så skulle en bostad ingå i samboegendom.
Med andra ord, vid separation och om ni inte har samboavtal, har han rätt till halva bostaden (värde/lån/kapitalvinst). Alla pengar du har betalat in anses vara bådas och delas till hälften.

5 gillningar

Fast i det här fallet är det inte själva beroendet eller självständigheten i sig som är kruxet. Utan just det att han ljugit, och försatt henne i en situation där det hade kunnat gå åt h-e juridiskt om det visade sig att hon inte hade kunnat täcka upp för det som han ljög om (dvs att han hade kapital så att de kunde skriva på ett kontrakt att fullgöra ett avtal. Hade det inte kontraktet kunnat fullgöras så hade de blivit skadeståndsskyldiga, som hade drabbat henne för att han ljög).

Det här handlar inte bara om “omvända roller”, det här handlar om att medvetet föra någon bakom ljuset som riskerar ge allvarliga konsekvenser. Det är min pov iaf.

20 gillningar

Jag tror att du behöver hantera känslorna kring det som hänt före du går in i lösningsmode. Mitt förslag är att ni tar några sessioner i parterapi och tar hjälp att lufta era tankar om den här situationen.

Sen kan du bestämma dig för hur du vill göra framåt.

15 gillningar

Det är något som fler borde göra. Jag har faktiskt gjort det i två av mina förhållanden. Många har en bild av att parterapi är till för att “lappa ihop” och tvinga någon av parterna att ändra sig, när det i själva verket “bara” handlar om hjälp med att kunna se klarare och sätta ord. Man kanske innerst inne vet, men de hjälper en plocka fram ens beslut som man inte kan se så klart.

4 gillningar

Ursäkta men vad i helsefyr gör han av med pengarna på?

Det hade jag nog grävt i för att se så det inte finns ytterligare problem som han mörkar för dig. Problem som kan vara viktiga mht ditt beslut tänker jag

Lider med dig :heart:

13 gillningar

Jag tänker att du behöver känna efter. Det är en sak att försörja en partner, och annan att ha en relation och familj med någon som ljugit under lång tid och inte verkar vara kapabel till att varken styra upp det själv eller be om hjälp. Vill du fortsätta? Vad gör det här med dig som person, och er som par? Vill han fortsätta? Hur ska han låta bli samma tabbe i framtiden? Ska han dölja allt obekvämt?

5 gillningar

Jag tror jag håller med om detta. Kapaciteten att ljuga för sin partner under ett års tid är en röd flagga.

7 gillningar

Det känns inte som att din partner vill någonting?!? Han verkar ju inte kapabel till att styra upp sitt liv eller ens vilja det.

Du har nog gjort en otjänst genom att hjälpa till för mkt med allt!

Jag hade aldrig köpt huset… han har rätt till hälften… vet han kanske om det?

Allting känns som ett svek och han har levt som en kung på dig o ditt företag…

Känns ganska osmakligt i min värld men det ska kännas rätt för dig och ska du behöva kontrollera en vuxen man hela tiden med hans ekonomi… jag vet inte!

Instämmer med annan skribent… VAD gör han med pengarna? Den frågan hade varit väldigt intressant att få svar på! Spelberoende? Annat beroende??

Önskar dig all lycka till! Tragisk händelse för dig o barnen! Ta hand om er❤️

5 gillningar