Samla på frågor vars svar gör ditt liv rikare

Det här ska upp i sociala medier lite senare i veckan. Tar gärna din feedback i forumet. Ni är ju bäst på det. Vad tänker och tycker du? :slight_smile:

Samla frågor, inte svar.

Det är ett tidlöst råd och nyckeln till ett rikare liv.

Hela skoltiden, tiden på universitetet och början av karriären gick för mig ut på att ge rätt svar. Att få guldstjärnan i kanten. Att vara duktig. Att svara rätt.

Först senare insåg jag att frågorna ofta är viktigare än svaren. Ett svar är beroende av förutsättningar och fungerar under en viss tid. En bra fråga är tidlös och kan öppna nya världar.

Vad är ett bra svar värt om det besvarar fel fråga? Vi kan inte kompensera fel riktning med högre hastighet. Något jag försökt mer än en gång.

De bästa frågorna har sällan enkla svar, men de utmanar oss att bli bättre. Som min coach sa: "Önska inte att det var enklare, önska att du var bättre. Väggen är inte där för att hindra dig, utan för att stoppa dem som inte vill det tillräckligt mycket.”

Därför tycker jag att man ska unna sig frågor att hänga kvar i. Länge. Ibland flera månader eller år. Särskilt i frågor vars svar kommer göra livet rikare. Även om vi kommer på svaret först om 3 år, då är det ju ändå värt det. Svaret kan du ha med dig resten av livet.

Därför är mitt råd börja samla på bra frågor. Sätt upp dem på kylskåpet. Prata med andra om dem. Avdöm dem inte. Närma dig dem. Utforska dem. Var nyfiken på dem. Lek med dem. Interagera med dem. Be om hjälp med dem.

Gör detta, och svaren kommer. Det gör de alltid. Då kommer det vara värt det. Guldet finns vid regnbågens slut. Vi är många som kan vittna om det. :slightly_smiling_face:

Lite har du sabbat mitt liv @Jonathan.S med problemet-före-lösning-principen och att vara mer problem-orienterad än lösningsfokuserad. :rofl::see_no_evil:

15 gillningar

På första sidan skriver du “4 konkreta frågor”, men har frågor på fem slides och sammanlagt många fler frågetecken.

Varför inte bara skriva:
“Här får du råd, konkreta frågor och nya perspektiv”?

Då behöver du inte hålla reda på hur många frågor du har.
Själva innehållet är OK. Undrar dock om vi kan komma på en ännu mer lockande första mening på första bilden? Kommer folk förstå den eller bli lockade av den? Har inget bättre förslag just nu så det är möjligt den är tillräckligt bra som den är :slight_smile:

3 gillningar

Lars-Eric Uneståhl började en gång sin föreläsning med något i stil med: “Vem av er vill ha fler problem i era liv?”

Och där fångade han publiken på en gång. Föreläsningen handlade sedan om mental tuffhet, om vikten med utmaningar, problem och stora frågor… för att utvecklas som person, bli mentalt tuffare…

Så en mer lockande första mening kan faktisk vara “en stor fråga”? Typ: Vill du ha några svåra frågor?

Här är två bra länkar som handlar om frågornas kraft för ledarskap och självledarskap:

https://hbr.org/2021/01/good-leadership-is-about-asking-good-questions

https://www.forbes.com/sites/juliabrodsky/2021/12/29/why-questioning-is-the-ultimate-learning-skill/?sh=2542bfbb399f

5 gillningar

Jag funderar på om man ska börja med frågorna och sedan komma till varför frågor och problem är användbara? Jag tänker att det här resonemanget kan riskera att slå in öppna dörrar för de som fattar och bara verka kryptiskt för de som inte fattar. Hur fångar man in dem som inte är där på bästa sätt?

Om jag ska vara riktigt petigt kritisk tycker jag inte att resonemanget om skolan som bara lär oss svar är helt vettigt. För att kunna formulera en riktigt bra och på riktigt tankeväckande fråga behöver man först veta en hel del om ett område. Vet man inget så har man inget att ta spjärn emot och inga “sanningar” att ifrågasätta. Man måste alltså kunna en hel del grunder för att frågorna ska få relevans, det är bra att man får detta via skolan.

2 gillningar

Jag gissar att du med skolan menar grundskolan? På högre utbildningsnivå är ju problembaserat lärande (PBL) vanligt förekommande (i alla fall inom viss områden), så hajade till lite och höll inte med om din formulering på den bilden.

Tycker även ordningen blir felvänd då “Hur kan jag använda mina pengar för ett rikare liv” borde komma före “hur kan jag öka min inkomst helst när jag sover”. I min värld är ett rikare liv en mycket viktigare ekonimsik fråga än att “bara” öka sin inkomst.

1 gillning

Tack för er feedback. Här kommer en ny version utifrån er feedback. Har även tagit med @Caspian:s feedback om “mindre text”.

11 gillningar

Är bättre nu, med enklare frågor som man kan förstå.

Det jag fastnar på nu är “vad är nästa steg”?
Typ, vad ska jag göra nu efter att ha sett dina bilder? Ska jag besöka en websida? Ska jag ringa dig? Ska jag köpa en bok om detta?

Sen är jag glad att du inte tog med “odla din inre trädgård” i bilderna för då hade du tappat bort massa folk :grin:

4 gillningar

Bra feedback! Ny version senare idag! :heart: tack!

4 gillningar

Superbra ! Gillas väldigt mycket.

En svår fråga alla ändå borde ställa:
“Vad värderar och uppskattar jag verkligen mest, och hur väl stämmer mitt nuvarande liv överens med dessa prioriteringar?”

4 gillningar

Mycket bättre. Själv reagerar jag efter ‘även om det tar lång tid att hitta svareT’, för det pekar på att det skulle finnas ett rätt/riktigt svar. Medan jag snarast tror det kan handla om svareN. Och det kanske blir luddigt, så varför då inte skriva ‘även om det tar lång tid att finna svar’? Eller nått sånt.

3 gillningar

Intressant.

Tycker man kan ta bort bilden med plogbilen, tillför inget.

Stod någonstans med liten text att frågorna är viktiga men inte svaret. Håller inte med. En irrelevant fråga ger givetvis ett irrelevant svar, men en bra fråga förtjänar ju ett välgrundat svar, eller flera, även om det tar tid. Tror även på det som Charlie Söderberg sa, trial and error, tror att många av de större frågorna i livet kräver att man trevar sig fram, testar. Omvärderar då livet är dynamiskt. Rätt svar idag kanske inte är det längre fram. Tror inte alltid att ren tankeverksamhet, oavsett duration, kan ta dig hela vägen, men ett steg på vägen. Dock kanske svårt att få med när man kort och koncist vill få ut budskapet…

Jag tyckte dock att undertexten på vissa bilder var givande. Tex den gällande att göra livet till ngt mer attraktivt än att endast se fram emot 4v semester samt att värdet av pengar minskar med åldern.

1 gillning

Tack för all hjälp! Uppskattas jättemycket! Så här går det ut i idag.

4 gillningar

Tycker det känns klockrent. Själv är jag lite äldre och efter en del funderande så kom jag fram till att det allra viktigaste är att passa på att göra saker medans man kan.

Precis den frågeställningen fanns med som ett exempel. Skall definitivt fortsätta med att gräva där.

3 gillningar