Det är sant. Vi har varit väldigt passiva bolånetagare. Haft bolån hos Handelsbanken i över 10 års tid med en ränterabatt stabilt på 1,2% + bolåneskydd och varit rätt nöjda med det. En gång per år har vi fått ett erbjudande om att binda räntan och om vi varit passiva så har vi fått samma rabatt på rörligt som tidigare. Vi har aldrig fått listränta vid villkorsändringen. Jag tänker att banken kanske är lika slöa som oss.
Blir det någon gång aktuellt att byta bank gör vi det förmodligen för att ta ett större lån.
Om du menar just att ränterabatten fortlöper hos Handelsbanken även efter att ett år passerat så har deras handläggare sagt samma sak till mig förut när jag frågat, men har ännu inte testat om det faktiskt stämmer.
Det här är ju faktiskt mycket anledningen till att vi har stannat kvar hos samma bank så länge. Inte en massa tjafs kring räntan varje år. Det har bara rullat på. Men sen vet jag inte om det är generellt eller om vi bara haft tur med handläggare.
Ja, jag blev faktiskt lite förvånad när jag fick det svaret. Kände mig tvungen att fråga om jag tolkat handläggarens svar rätt, vilket denne bekräftade. Samtidigt har jag vid andra tillfällen fått specifika datum så det är möjligt att det skiljer beroende på handläggare. Jag har det dock skriftligt så kan åtminstone bevisa att banken sagt så till mig.
Jag hade 1,44% ränterabatt med Handelsbanken för ett år tills 2023-09-01. Jag har kollat idag och jag ser 1,15% ränterabatt för nästa förfallodag (fick 4,54% för listränta 5,69% med rörligt). Det verkar att det inte funkar så tyvärr, kanske beroende på Handelsbanken kontor också…
Ja, nog verkade det lite väl bra. Jag har som sagt inte testat att det som sades faktiskt stämde eftersom jag alltid förhandlat mer den ytterligare vid de tillfällena. Kommer definitivt klaga om min rabatt sänkts nu när mitt lån satts om idag (kan inte se den nya räntan än).
Det kan ju också vara så att rabatten du/ni hade innan (och min egen på 1,5 procentenheter) är högre än den högsta rabatten handläggare får ge nu, och att rabatten därmed sänktes. Om jag var du skulle jag dock kontakta banken och kräva svar på vad som hänt. Vore intressant att höra vad de säger.
Konstigt, så det kanske menar kanske dessa är fyllt från banken och inte automatiskt. Mitt Handelsbanken kontor är i Stockholm, det kanske finns olika sätt att arbeta mellan städer.
Mitt lån villkorsändras idag så än så länge står det bara “1) Villkorsändring pågår. Därför kan du inte se detaljerad information om lånet.”. Räknar med att kunna se räntan senare idag eller imorgon.
Kul med 1,24% ränterabatt. Jag har blivit kanske för “spoiled” sista året med 1,44% ränterabatt, och nu bara 1,15%. Men tack för info, det är bra att veta att det kunde fortfarande ge mig 1,24% ränterabatt om jag pushar för den
Nog för att jag jämförde runt lite (Nordea, SHB, SEB och LF) men till slut så landade vi i tre nästan lika bra erbjudanden. Men det var mer tidpunkten för knappt 2,5 år sedan som gjorde att vi fick den räntan.
Samma här. Fortsatt 1,5 procentenheter rabatt. Min årliga rabattperiod skulle nog inte ha gått ut nu dock, så kanske inte säger så mycket. Misstänker att det bara är vid sådana tillfällen de skulle kunna få för sig att ändra.