Ja, precis. ![]()
Nu har jag fått svaret på min fråga: JA! Banken erbjuder en sämre ränta efter en större amortering. Tyvärr. Nu har de sänkt ränterabatten till 1,09%.
Om det inte är så att de förekommer en förmodad räntehöjning? Inte kan de väl vara så beräknande?
Även min rabatt på 1,5 procentenheter har nu gått ut och de erbjuder nu en lägre rabatt. Kan det vara liknande motivering i ditt fall kanske?
Fick först erbjudande om rabatt på 1,24 procentenheter. Efter lite klagomål höjde de rabatten till 1,34 (dvs. en ränta på 4,60%), vilket åtminstone är bland de bättre erbjudandena jag sett hittills med mina siffror.
De hävdar att de inte längre kan ge så höga rabatter aom tidigare, vilket väl förvisso troligen kan vara sant. Att det skulle bli en förlustaffär för dem med 4,44% ränta när Stibor ligger på 4,15% vet jag dock inte hur mycket jag tror på. Att det blir en ovanligt liten marginal kan dock säkert stämma.
Får kolla vad andra långivare gett ut i närtid.
Har de höjt eller sänkt sin listränta också de senaste tiden?
Rabatt är bra, men jag skulle föredragit att jobba med ett påslag. Har man rabatter så kan de ju bara höja sin listränta och göra det dyrare. Har man 0,5 eller 0,8 i påslag så är det mer teansparant och banken kan inte troxa med att höja listräntan med 0,x för att få bättre lönsamhet på sina lån.
De höjde rörliga räntan senast 2/10 och följer oftast Riksbanken hyfsat väl, även om de hänt att de struntat i att höja räntan en eller flera gånger tidigare. Jag har ännu aldrig sett dem höja utan att Riksbanken gjort det innan.
Påslag på reporäntan eller Stibor menar du? Visst hade det varit smidigt.