Att man betalar schablon skatt på bonus är inga konstigheter.

Engångsbelopp
Information om vad som räknas som engångsbelopp samt vilken skatt som ska dras
Att man betalar schablon skatt på bonus är inga konstigheter.
Att vi behöver hålla oss till erbjudandet på 92 000 kr, och jag accepterar ingen sänkning. De sa att de ska diskutera internt och återkomma till mig snart. Jag uppdaterar när jag hör något.
Ålrajt.
På inrådan från här och där har jag nu grävt mig igenom min vagn av källor för internetdiskussioner
.
Enligt skatteverket ska en engånsskatt betalas in på 54% på utbetalningar såsom bonus. Jag vet inte exakt vad som utgör den summan, men det ör i vart fall mer än skatten på lön. För 92.000 är skatten totalt ~ 35% beroende på skattetabell. Ingen i Sverige betalar 54% procent marginalskatt….. men kanske är det så att arbetsgivaren måste betalabin extra löneskatt? Jag har i vart fall aldrig kunnat se en sån inbetalning på bonusar jag fått (på min lönespec redovisas alla skatter).
Hur som. TS har nu ställt hårt mot hårt, vilket jag tycker är helt rätt.
Kanske drar de tillbaka erbjudandet, men jag tror han duckar en kula i så fall.
Att döma av Marginalskatt betalar den som har hög inkomst och som bor någonstans med kommunalskatt någon procent över snittet så mycket i marginalskatt exklusive arbetsgivaravgifter.
På vilket sått ar TS ställt hårt mot hårt? Tråden blev så nerkladdad så måste missat detta.
Det är en preleminärskatt med marginal. Det justeras i samband med jämkning eller nästa deklaration!
Inlägget ovanför mig
Att vi behöver hålla oss till erbjudandet på 92 000 kr, och jag accepterar ingen sänkning. De sa att de ska diskutera internt och återkomma till mig snart. Jag uppdaterar när jag hör något.
Haha, clownfasoner. För mig är professionalism och trovärdighet allt hos en arbetsgivare. Redan vid tillbakadragandet av erbjudandet klev de i klaveret. Att därefter “[…] diskutera internt och återkomma […]" är endast nya nivåer av pinsamheter.
Jo det finns de som betalar över 50% marginalskatt.
Engångsinbetalningar beskattas annorlunda i stunden för att det inte ska råka slå för hårt åt ”fel” håll för arbetstagaren (dvs att man råkar betala för lite skatt under året och sen får en skattesmäll året därpå). Det finns ingen gömd arbetsgivaravgift där någonstans.
I deklarationen kommer alla inkomster summeras och rätt skatt dras på totalen, oavsett om ersättningen var månadslön eller engångsbonus eller nåt annat.
Enligt skatteverket ska en engånsskatt betalas in på 54% på utbetalningar såsom bonus.
Jag vet inte om du syftar enbart på det här exemplet men det finns olika tabeller för engångsbelopp. Har man lön under brytpunkten blir det mindre än 54% även på engångsbelopp:

Information om vad som räknas som engångsbelopp samt vilken skatt som ska dras
Enligt skatteverket ska en engånsskatt betalas in på 54% på utbetalningar såsom bonus. Jag vet inte exakt vad som utgör den summan, men det ör i vart fall mer än skatten på lön. För 92.000 är skatten totalt ~ 35% beroende på skattetabell. Ingen i Sverige betalar 54% procent marginalskatt….. men kanske är det så att arbetsgivaren måste betalabin extra löneskatt? Jag har i vart fall aldrig kunnat se en sån inbetalning på bonusar jag fått (på min lönespec redovisas alla skatter).
Om du tjänar 100k i månaden betalar du 54% i skatt på den sista 100-lappen. Dvs det är samma marginalskatt på bonus som lön.
Enligt skatteverket ska en engånsskatt betalas in på 54% på utbetalningar såsom bonus.
Det är ju fortfarande en preliminärskatt. Det är en stor skillnad.
Ingen i Sverige betalar 54% procent marginalskatt
Jodå. Jag betalar t ex 53,64% i marginalskatt men det finns kommuner med högre skatt än min.
Var får du allt ifrån?
Var får du allt ifrån?
För all del.
TS @BondExp: bara acceptera erbjudandet. Det verkar vara en uppfattnimg här att detta är inget konstigt; du kommer inte förlora något på detta; din nya arbetsgivare har bara ditt bästa för ögonen.
Nu får du fan ge dig.
Ingen har sagt han ska acceptera erbjudandet. Det folk har kommenterat är din felaktiga tolkning av hur bonus fungerar skattemässigt.
Istället för att acceptera att du fått lära dig något beter du dig som en treåring. Skäms skäms och bums i säng med dig.
För all del.
TS @BondExp: bara acceptera erbjudandet. Det verkar vara en uppfattnimg här att detta är inget konstigt; du kommer inte förlora något på detta; din nya arbetsgivare har bara ditt bästa för ögonen.
Det är ju också en märklig reaktion. Ingen har påstått att arbetsgivarens krumbukter är rimliga. Men dina påståenden gällande beskattning är fullständigt felaktiga och vilseledande, vilket flera påpekat i tråden och dessutom förklarat på ett föredömligt pedagogiskt vis. Låt bli att försöka ge råd om sådant som hamnar långt utanför din kompetenszon.
Hur gick det?
Spännande att höra om de hade ett resonemang och var du landade?
Hur gick det?
Spännande att höra om de hade ett resonemang och var du landade?
De har inte svarat än.
Nu har de svarat att: 1) erbjudandet på 92 000 kr gäller, och 2) jag får vara med i löneförhandlingen i maj 2026. Jag kör på det! ![]()
Tack alla här för samtalet!
Snyggt jobbat!
Gott, lycka till nu!