Sänkt lön efter första erbjudande

Det håller jag med om. Det är grundläggande när det gäller alla typer av avtal.

1 gillning

Ja, det kan man tycka och där håller jag helt med dig.

Ännu rimligare är att bara betala ut det som lön ifall totalkostnaden blir densamma för arbetsgivaren. Det skulle administrativt också vara mycket enklare.

Så varför inte….? ….om inte…..

Tyvärr finns en hel del företag som försöker småluras med dessa små knep. Ju större arbetsgivaren är, desto mer sånt här ser man.

Har du nån referens till att så är fallet?

Arbetsgivaravgiften är arbetsgivarens ansvar. Har de inte behalat in den är det arbetsgivarens problem.

Ansvaret för detta sträcker sig även för andra ersättningar än lön, t.ex. bonus.

2 gillningar

Det du beskriver ovan är inte det vanligaste när det gäller anställda löntagare. Tvärtom så brukar lönesiffror på individnivå oftast kommuniceras utan sociala avgifter. Om din arbetsgivare har presenterat din bonus som ett belopp inkl sociala avgifter och sedan vid utbetalning minskat med sociala avgifter så är det ett väldigt underligt sätt att arbeta. Jag har svårt att tro att det skulle vara juridiskt hållbart att göra så.

Absolut!

Jag har alltid ett stort lass med ett referensbibliotek gällande allt där jag kan slå upp och hämvisa till för alla diskussioner på internet.

Jag bollar bara tillbaka den här och ber dig om en referens på att arbetsgivaravgifter INTE ska betalas på ett bonusbelopp.

Bara för formalia: jag påstår inte att arbetsgivaren inte är ansvarig för att betala in löneskatten. Vad jag påstår är att vanligen är bonusbelopp, till skillnad från lön (om inget annat anges), inte lönen efter arbetsgivaravgiften utan hela utbetalningskostnaden för arbetsgivaren.

1 gillning

Håller helt med! Det är verkligen fuffens och därför skäl att dra åt sig öronen oavsett vad det exakta beloppet är.

Men ÄR det verkligen vanligt? Ingen annan i tråden känner igen det och här är vi garanterat folk som både fått bonusar och administrerat löner/bonus/kompensation.

1 gillning

Det finns säkert båda varianterna, så det gäller för TS att ta reda på vad som gäller och vad han går med på

2 gillningar

Det är i alla fall så ovanligt att jag inte har stött på det under mina år med 20 år av bonusbaserad tjänst. Verkar som om fler i denna tråd har samma erfarenhet som jag har.

3 gillningar

Det har jag inte ifrågasatt. T.o.m. så att jag påstår att arbetsgivaravgifter ska betalas på bonus.

Däremot är det inte arbetstagarens ansvar att görs det! Betalningsansvaret för arbetsgivaravgifter ligger på arbetsgivaren!

3 gillningar

Precis. Det är inte vanligt. Det förekommer säkert, men att påstå att det är så är bara knas.

Vad du påstår är något som ingen annan i tråden känner igen. Det är inte ”vanligen”.

3 gillningar

Nåja, det är fyra stycken här i tråden som inte känner igen sig.

Ärligt talat förstår jag inte ens hur detta kunde bli så kontroversiellt.

Uppenbart gör ju den här arbetsgivaren denna manöver för att försöka spara pengar.

Det är nog fler än jag som suttit och tittat på lönespecen och undrat vart f*n bonusen tog vägen och vad är det här för j***la skruttbelopp som betalats istället.

Vilket förmodligen antingen är olagligt eller avtalsbrott…

2 gillningar

Om det inte finns ett glasklart avtal om att bonusen är exklusive arbetsgivaravgift (och du har ett avtal på bonusens storlek) så kan bara begära ut fulla beloppet. Arbetstagare kan så vitt jag vet aldrig bli ansvarig för att betala in obetalda arbetsgivaravgifter.

2 gillningar

Ja, det brukar dras ett schablonbelopp som är högre än den vanliga löneskatten. Men det spelar fortfarande inte någon roll eftersom det är just en preliminärskatt och du skattar på kalenderår, inte på enskild månad…

5 gillningar

Jag tror att det för är att du började med att påstå att bonusen måste vara 5500 för att kompensera. Sen lät du hemskt tvärsäker rakt igenom alla inlägg fast du fick annan input.

3 gillningar

Det har heller ingenting med arbetsgivaravgiften att göra.

2 gillningar

Arbetsgivareavgifter redovisas inte på den anställdas deklaration…

Arbetsgivareavgiften är enbart den anställande som betalar. Inte den anställda.

Nej, man pratar aldrig om socialaavgifter vid lön mot anställd.

Det kan iheller aldrig bli den anställdas ansvar att betala dessa avgifter i sverige då du måste inneha F-Skatt.