Sänkt lön efter första erbjudande

Samma roll, produktchefer.

Jag förstår inte riktigt alla andra teorier i tråden när detta känns som den absolut mest sannolika anledningen. Ingen rekryterande chef orkar bråka om 4000 kr på de här lönenivåerna, att det skulle handla om att spara pengar verkar löjligt. Uppenbarligen har HR eller någon högre chef blivit sur och satt ett tak på grundlönen, speciellt eftersom chefen ändå verkar försöka få till en totallön på 92k.

Men varför spekulera? Om detta på riktigt gör att man funderar på att tacka nej så finns det inget att förlora på att fråga chefen rakt ut varför detta märkliga upplägg. Om detta ska vara ens närmsta chef i flera år så är det lika bra att börja relationen med full transparens.

4 gillningar

Skulle gissa ngn chef själv har 92 och tycker det är viktigt att de själva har mer XD

7 gillningar

När du får en engångsutbetalning såsom bonus eller liknande är du själv ansvarig för löneskatterna. Löneskatten är 31.5% av din bruttolön, eller om man så vill 24% av totala lönesumman. På resten betalar du helt vanlig inkomstskat, eller 52.4% (riksmedel 32.4% kommunalskatt + 20% statlig inkomstskatt).

Enkelt räknat 4,000×0.76×0.476=1,447 kr, eller 36% kvar. 64% till staten och kommunen.

Det stämmer momentant (vid utbetalning) men kommer att justeras i deklarationen året därpå. Där klumpas löpande lön och bonusar ihop och så räknar man skatt på totalen.

2 gillningar

@bondExp vad svarade du ?

2 gillningar

Det låter märkligt. Låter som dålig stil av företaget att lägga det på den anställde. Den anställde får alltså helt plötsligt leka revisor och ringa skatterverket osv?

Nej jag tror nog snarare att det oftast fungerar precis som när jag får mina bonusar. Dvs att lönekontoret drar av skatter osv precis som vanligt.

1 gillning

Du är ALLTID ansvarig för att betala rätt skatt.
Och hela ditt resonemang ovan är ju snett både eftersom det inte verkade handla om en engångssumma OCH eftersom det ändå inte spelar någon roll på årsbasis. Om lönekontoret mot förmodan har svårt att hantera det får du justera i deklarationen.

Ja, alltså…. Du behöver ju inte själv göra inbetalningarna. Det fixar ditt lönekontor. Men faktum är trots allt, om inte något annat särskilt anges förstås, att på särskilda engångsutbetalningar betalas både löneskatter och inkomstskatter.

Du verkar hänga upp dig på fel sak… och på semantik dessutom…

Ditt problem verkar vara HUR skatten betalas, medan vad jag menar är hur MYCKET skatt som ska betalas.

Ditt lönekontor fixar allt.

Det spelar ingen roll hur ofta en sign-on bonus betalas. En gång eller 24 gånger. Den är varje gång föremål för full beskattning; löneskatt och inkomstskatt.

Precis som din vanliga lön.

Jag gissar dock att din arbetsgivare inte redovisar löneskatterna på din lönespec baserat på din kommentar.

Nej, jag har inga problem. Men du påstod att det blir någon form av specialare som är ogynnsam för den anställde. Det stämmer inte.

Ovanstående är ju helt ryckt ur hatten.

Precis.

Det rimliga att anta är väl att de 4000 kr är exklusive arbetsgivaravgifter? Speciellt då syftet med just beloppet 4000 kr var att täcka upp skillnaden mellan den först kommunicerade lönen och den justerade lönen.

2 gillningar

Ja, I en värld där det är så man pratar lön så är det oerhört rimligt. Men iofs verkar ju arbetsgivaren i det här fallet inte vara helt vanlig, eller bete sig särskilt vanligt.

1 gillning

Exakt och då beter det sig likadant som lön och inte någon extra dyr specialare.

2 gillningar

Jo, det gör det.

Nej, det är det inte.

Jag har fått tillräckligt många bonusar och sign-on bonusar att jag vet att det stämmer.

Precis som du var jag helt oförstående i början, men så småningom föll poletten ner.

Om det du invänder stämmer skulle arbetsgivaren lika gärna kunna betala lön. Du borde fråga dig varför de inte vill göra det.

TIPS: det har inget med avundsjuka mellanchefer att göra (som tidigare antytts i tråden av andra).

Jag TROR att du blandar ihop preliminärskatt och slutskatt. Om du får 1 2000 000 i lön under ett år så spelar det vid deklarationen ingen roll om det har varit 100 000 per månad och 0 kr i bonus eller om det är 50 000 per månad och 600 000 i bonus (eller sign-on bonus). I båda fallen blir inkomst av tjänst 1 200 000 kr och skatten beräknas efter det. Däremot ser dragningen för preliminärskatt annorlunda ut då bonusen ses som engångsbelopp och sådant brukar ha en högre skatteprocent i preliminärskattetabellen än vad månadslönen har. Men det spelar som sagt ingen roll förutom ur ett likviditetsperspektiv för den anställde.

Däremot kan det ju vara som andra har skrivit att bonusutbetalningar inte är underlag för tjänstepension etc.

8 gillningar

Jag har också fått en del bonusar genom åren och samtliga dessa arbetsgivare har kommunicerat ett bonusbelopp där arbetsgivaravgiften redan är hanterad.

Nej, det har inte med det att göra.

Om arbetsgivaren inte gör en inbetalning på 31.45% av den summa som betalas ut som lön som du sedan betalar inlomstskatt på ska du betala in den summan. Din inkomstskatt justeras förstås utifrån vad som är det kvarvarande beloppet.

Antingen sköts det via lönekontoret, eller så löser det sig vid deklarationen där “arbetsgivaravgifter” redovisas.

Ja, det är ju toppen!

Det betyder inte att det alltid är så eller att det måste vara så.

Det gäller att veta vad man tackar ja till när man tackar ja.

Om TS är ok med att få sign-on bonus istället för lön bör han fötsäkra sig om att löneskatten betalas av arbetsgivaren.

Eftersom den skatten är platt från första kronan påverkas den inte av den andra lönen.

Du har rätt att man kan dubbelkolla för att vara helt säker.

Det är bara väldigt rimligt att anta att en löpande sign on bonus hanteras som vanlig lön. Det vore svårare för arbetsgivaren att INTE betala arbetsgivaravgifter på det beloppet.

2 gillningar